Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tänkte köra in mitt 13 åriga halvblodssto. Vi har bara kommit till att dra skacklar men hon var hur cool som helst när vi spände på dem första gången. Här är tredje gången hon drar runt på dem :laugh:
30118148.jpg

Dock har vi inte kommit så mycket längre än så här... Det är jag som fegar :crazy: En travsele och rockard är införskaffad men steget till att spänna henne för vagnen känns så stort. Har fått en hel del ideer om att det kommer gå helt åt skogen, det är så mycket mer muskler och massa på denna dam än en unghäst... Hon är sprättig (hon har dock varit superlugn i skacklarna) och hon är stor. Usch o fy! Men någon gång så ska jag ta mig mod och ta fram vagnen :crazy:

Du kanske ska anlita någon som är van att köra in hästar. Om du är nervös så känner hästen det på sig och blir mycket mer på helspänn och då har det lätt för att hända saker.

Åh det där känner jag igen. Jag är också ganska feg för att spänna min för rockarden.
Han är dock extremt snäll och jätteduktig i allt så jag vet inte vad jag oroar mig för, men jag målar väl upp nåt skräckscenario.

Men som agtatoon sa så är det inte bra alls att vara nervös med hästar.
Så känner du att du är nervös så ska du nog ta hjälp eller iaf vänta tills du känner dig säkrare, jobba på med annat som du känner dig trygg med under tiden.
Så gör jag, jag gör inget som jag inte känner mig helt trygg med först när det gäller inkörningen.

Jag vill veta exakt vad jag gör, ha klart för mig att hästen är så redo som han kan bli för det steget och jag har även klart för mig vad jag gör om det händer en olycka. Kör heller aldrig ensam utan har minst 1 medhjälpare. Så nån rockard blir det inte förrän jag vet att han är fullständigt trygg med allt annat.

Där ser man, jag skulle gissat på Welsh! :)

Jag har 2 unga herrar under inkörning just nu.

Cappuccino090909.jpg

Närmast i bild är min unghingst Cappuccino, vid fototillfället något tunn. (Bättre nu.) Han kallas Chino och är en shettis född 2008, e. Dalsgårds Favorit.

Bakom syns en kompis shettishingst, född 2007. Han är här som sällskap till Chino och för att köras in.

Chino har jag bara longerat lite, litegrann men snart ska jag börja lite mer seriöst med inkörningen samt vänja honom vid bett. Eftersom jag har 2 ungston födda 2008 som också ska köras in snart så försöker jag ta hingstarna nu och stona senare i vår/sommar. Full rulle! :)

Projektnamn: Liona
Projektålder: 7 år
Projektras: American Paint

Hitills har vi hunnit tömköra. Det är så sjukt fullt upp just nu så mer har det inte blivit. Efter de två resterande tävlingarna i höst tänkte vi ta tag i det på helgerna som är kvar.

23742776.jpg

Vilken vacker häst!:love:

*KL*
Fick hem en A-ponnyhingst (okänd stam) född 2007 förra veckan som jag har på foder, och planerna är att han ska bli körhäst :) Tömkörde honom första gången idag, han raskade på utan problem men fattade inte riktigt varför man skulle svänga ;) Han är bettvan men inte van att styras.. Planerar att tömköra honom i några månader nu, dra lite däck och jobba lite i skogen och sen sätta för senare i vår/sommar :)

En bild på Lukas, "Grisen" :)

Här är mitt inkörningsprojekt, 2,5 år gammal liten halvblodsvalack:

wille.jpg

Har ännu inga bilder från när vi kör, men det kommer säkert med tiden. Vi är på inkörningskurs och det är minst lika mycket jag som han som blir inkörd då jag aldrig någonsin tidigare ens hållt i tömmar annat än vid lite enklare tömkörning...

Hästen sköter sig utmärkt, till skillnad från kusken. Han reder med lugn ut när kusken fipplar med tömmarna, glömmer svänga, fastnar med pisken i träden eller provar dittills helt okända muntliga kommandon... :angel: Än så länge har vi kommit så långt som till att köra runt med släpa i skogen, och det gör han galant, och han tycker det är jättekul!

På hemmaplan har jag ett 20-årigt oinkört sto (mamma häst) som jag börjat tömköra med loksele med lite dolda baktankar... :angel: Och hon verkar lika förtjust hon.

Jag har bilder på er! :D

Oj, vad kul! Har du någon som jag inte behöver skämmas ögonen ur mig för (typ en där jag inte trasslat in mig i tömmarna med foten, kört ut Wille i en hög snödriva eller råkat klämma en medhjälpare mot en tall), så skulle det vara kul att få se! :D

Det ser ut som tömmen hakat i kroken för draglinan och att tömmarna är i vanlig oordning hos kusken :crazy:, men sjärnan på bilden gör ju vad han ska i alla fall! :love:

Numera har vi flyttat upp tömmarna i ringarna så de inte riskerar trassla in sig när kusken, som här, slarvar och inte håller den mjuka kontakten med hästmunnen - eftersom hästen inte behöver 'inramningen' längre.

Instruktören band en ögla av balsnöre i ringarna för tömmarna som vi sedan i sin tur trädde tömmarna igenom för att rama in hästen lite bättre. Inte så långt efter bilden är tagen knöts öglorna kortare för att tömmen inte skulle fastna under fästena för draglädren på lokorna, men numera har vi tömmarna genom ringarna eftersom hästen inte är särskilt orolig eller visar tendenser att vilja vända runt.

Helt ärligt så tycker inte jag att det så illa ut som du själv tycker. :D
Kul att ni fått upp tömmarna, förresten! :banana:

Det är skönt att det inte ser lika illa ut som det känns ibland! Det blir ju liksom så extra tydligt att kusken är orutinerad och fumlig när hästen sköter sin del så bra. Men jag hoppas att jag ska kunna lära mig mer med fler timmar bakom rumpan på min tjusiga springare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 371
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 131
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 916
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar