Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Här är mitt inkörningsprojekt, Lilja 1 år och 4 månader på bilden, hon är en korsning Nordsvensk travare/PRE. Hon är kört ca. 4 gånger, men nu tar vi det lugnt pga att underlaget är isigt.:)

[url=http://www.pixbox.se/pic29642489][/URL]

Vad fin hon är:love:
Det blir nog bra med en paus, ibland funkar det faktiskt ännu bättre efter man pausat är min erfarenhet.
Lycka till med fortsättningen när underlaget tillåter:)

Min Joystick Diablo född -07

IMG_0989.jpg

Gick i vagn första gången i januari.

Pegasus född -06
Kom till oss i mitten av april. Då var han inte tömkörd.
Gick i vagn första gången i juli

IMG_0981.jpg

Onsdagen den 21 oktober ska vi träna för instruktör för första gången sen 10 maj. Sen dess har ju grabbarna blivit kastrerade (1 september) och vi har lärt känna varandra mycket bättre.

På schemat för oss står då ett varsitt pass om ca 20 minuter med tömkörning av grabbarna. Å sen ska vi "leka" i 20 minuter och prova att tömköra de i par också.
Så småningom är det tänkt att de ska köras i par MEN Pegasus måste landa i sin egen trygghet i vagnen innan det ska ske. Nånstans måste man dock börja och varför inte ta chansen när vi har tillgång till instruktör och ridhus. Å nu kan ju grabbarna stå bredvid varandra utan att försöka ge tjuvnyp..

IMG_0935.jpg

Anna-Carin

Här är mitt projekt. Han var på inkörning i aug och nu kör vi honom 1-2 ggr/vecka. Han körs ensam och vi har mött både bilar och älgar. Han är hbl e: Don Primero
29006128.jpg

29006130.jpg

29006159.jpg

29006131.jpg

Bilderna är från andra gången han är i vagn

*knapplån*

Ett tag sen jag skrev här sist. Men nu är vi igång, på riktigt. :D
Igår travade Lotta i töm för andra gången. Blev lite galopp också (på volt).
Jag är fjolligt nöjd. :love:

Här en bild från 12/10.
29615259.jpg

Vi väntar på att få hem selen så att vi kan gå framåt med nästa steg. Tills dess ska vi fortsätta jobba på ridbanan och även dra lättare saker som miljöträning.
:D

Vad fina hästar ni har! Kul att det ändå är en del som satsar på att köra in sina pållar!

Jag drog däck med min shettis för första gången i söndags, gick kanon!

Hej hej!
Va kul med en tråd om inkörning och tömkörrning :) Jag har börjat tömkörra min lillponny här hemma och siktar på att kunna spänna honom för vagn nån gång nästa år :) Han har varit rätt så bakskyg så jag har tagit det väldigt lugnt och ska börja jobba honom i trav den här veckan :) Han gör stora framsteg för varje dag som går och det är så kul att se hur han utväcklas :) Ska bli kul att följa den här tråden och hoppas att jag får lite tips och råd hur ni gör och lite så :)

Hon är också 07a va?

*kl*

I onsdags drog Vilja 2 linor och svängel en sväng ute i skogen. Det gick nästan helt smärtfritt, hon blev lite utråkad en stund och skulle då börja krångla och vända o ha sig men det slutade hon med rätt kvickt. Hon tycker det är väldigt roligt att ha något i selen, att bara tömköra omkring tycker hon är skittråkigt så jag hoppas det blir en bra körhäst!

Har fundering på att åka på skogskörning i vinter för att testa på det.

Så uppöever jag min shettis oxå, att det är jättekul att ge sig ut med svängel och draglinorna!

Ja, Lotta är också en 07:a. :D

Har plockat ut skaklar, har ev bra draglinor med rep o kedja och ska leta upp ett bra däck eller en säck av nåt slag.
Sen var det bara den där selen ja...
(Har hittat en för 2 500:-, ny, som jag vill ha, men de pengarna (och lite till) gick åt i bilreparationer för ett par veckor sen...)

De får ju mer en uppgift då än att bara knata omkring helt meningslöst :p

malumbub Jag måste också hitta mig ett däck snart (inte jättebrottom men iaf), har en björksläpa som vi gjort tidigare.
Hade sånn jäkla tur med sele! Fick låna en av en kompis som passade helt perfekt. Provade alla selar vi har i stallet (typ 8 st) men ingen passade.
Tänkte köpa henne en Tärnsjö-sele när hon vuxit klart :)

Ja, Tärnsjö är en stooor favorit hos mig med, Sneglar lite på sidepull eller kapson, om jag inte syr ett själv.
Men jag får fortsätta leta efter en sele till rätt pris samtidigt som jag sparar till den dyrare...

*kl*

Här är min lilla -07:a.

Första gången med sele, hon var orolig och hade mycket svårt att stå still. Det blev inte bättre att den andra sprang som en tok i hagen heller..
DSC01420.jpg

Andra gången med sele. Hon har lugnat sig mycket och det enda är att lägga på den som är lite läskigt.
DSC01435.jpg

Här är min Lilleman, 2½ år, korsning nsv/hbl. Tömkörd en hel del, men gått på bete i sommar och har nu börjat jobba igen, och måste bara ta med en bild när jag sitter på honom för 2:a gången :love:
8117_102084913144143_100000279030387_58050_1110064_n.jpg
15861_102332466452721_100000279030387_64248_3947333_n.jpg

Nu tänkte jag ge mig in här och presentera mitt lilla inkörningsprojekt:)
Hästen är en 3årig frieserhingst.
_AAA4927.jpg

Jag har förberett inkörningen under en lång tid nu. Har haft honom sedan han var 6månader gammal.
I våras började jag gå på inkörningskurs med honom en gång i veckan. Innan dess hade jag tömkört honom hemma.

I somras var han på hingstbete några månader och när han kom hem igen satt vi igång med inkörningen igen.
Han har varit väldigt lugn och samarbetsvillig under hela inkörningen.

Här var han bara 1½ år gammal:
3-2.jpg

ca. 2½ år gammal:
vips3-3.jpg

Nu 3år:
_AAA73042.jpg

Härlig korsning, han hade väldigt snygg färg.

mul Jag skulle inte vara så katig i närheten av henne :angel: Men jag älskar bumlingar på avstånd ;)

malumbub Klarar man sin häst iaf så är det ju väldigt positivt :)

LuckyBoy Vad är det han drar på 2.5-årsbilden? Brukar inte tycka om friser sådär jättemkt men gillade modellen på din!

*delvis knapp*

Har äntligen en bild på när Vilja har selen på sig! Detta var igår när vi var ute en snabbsväng med linorna, ville bara checka av henne lite och som vanligt var det nemas problemas. Värre var det att stå stilla, det är SVÅRT tycker Vilja. Ska börja träna det mycker mer nogrannt nu, är inge kul att ha en häst som far runt om man måste fixa nått med vagnen mitt ute i skogen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 127
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar