Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

KL

är och hälsar på er här på körforumet är en aning nyfiken på detta med att köra in hästan mm

jag har ett projek på gång min 6 åriga donna ett hollänskthalvblod, hon är tömmkörd av mig i både skog och mark vi har dragit däck och flickorna har tolkat efter henne med både rattkälke och skidor

men hur går vi vidare och detta med selar är ju en hel vetenskap (ungefär som sadlar )

så här behöver jag ju lite tips på vad jag kan börja spana på ??

ja övriga tips är välkomman finns det några bra böcker/ sidor på nätet som man kan sitta och läsa :confused:

// vickis som är nyfiken och vill lära sig mer

*hoppas jag hoppade in i rätt tråd*

Du får ju massor med tips om du läser här på forumet. Det låter som om du har en riktigt fin blivande körhäst. När det fungerar att släpa däck och att tolka efter så är det inte långt kvar innan du kan spänna för. Åk på någon kurs om du har möjlighet, det är en väldig trygghet att vara flera som är kunniga när man spänner för första gången.

Här kommer lite nya bilder på lilla Merlin. Vi har tränat en del på tömkörningen efter kastreringen och vid fototillfället har vi tävlat i precisionskörning på töm, och han var jätteduktig. Han ställer sig bra i svängarna och följer snällt yttertömmen, men det är lite svårt med traven än så blir det för mycket svängar så går han ner i skritt.
Några gånger har vi också kunnat tömköra dem i par, båda hästarna. Tyvärr har jag ingen egen kamera så bilder blir det först när jag har lyckats hitta en sådan pryl.

Merlin:

Merlin i handlerhoppning (lånade tösernas prinsesspö - gulligt va?)

Muller var också med. Fina gamla Muller som gör flickorna så glada och som alltid ställer upp. Vi har inte kört någon tävling i år, men ev nästa år så kommer JUF att byta ut sin tunga ponnyvagn till en mindre och lättare och då kommer vi igen. Det har varit mycket med barnens tävlingsintresse så körningen har tyvärr inte kommit så långt som jag hade velat. Vi kör hemma istället och gör små utflykter och har så roligt iallafall.

Du får ju massor med tips om du läser här på forumet. Det låter som om du har en riktigt fin blivande körhäst. När det fungerar att släpa däck och att tolka efter så är det inte långt kvar innan du kan spänna för. Åk på någon kurs om du har möjlighet, det är en väldig trygghet att vara flera som är kunniga när man spänner för första gången.

helt underbar blid:love::love:

tyvärr är det lite dåligt om kurser här i mina trakter men nåväl vad är en bal på slottet, går ju att åka i väg

men detta med att hitta rätt SELE någon som kan beskriva vad man ska ha för något storlek mm :confused:

Om du kontaktar "hon som har" www.selar.se , ring och diskutera ditt bekymmer med henne. Hon kan säkert hjälpa dig, samt att hon har riktigt bra grejor till salu till bra priser. Vilket som är rätt eller fel är ju en smaksak. (Jämför: Vilka festskor/fritidskängor är helt rätt eller fel)

Jag har provat både en billigare lite för stor giggsele som funkade någorlunda hyfsat, och loksele, och kommit fram till att lokselen passar min shettis bäst. Jag ska dock köpa in så småningom en giggsele igen för att kunna köra med lätt rockard/gigg på tävling. Jag har endast 4hjulsvagn hemma och kör med så lokselen är ett måste.

Giggselen är ju en perfekt novis-sele, enkel, lätt att ställa in och det finns flera bra olika modeller och tillverkare inte alltför dyra.

Och ja, visst är tjejerna härliga med sina ponnyer. :love:
De älskar hästar alla tre och vill gärna vara med och tävla, (fast träning är inte lika kul;)) Så träningen får jag stå för så lallar de mest bara med när det händer något. Men de är så duktiga ändå.

Ojojoj...vad länge sedan jag skrev o uppdaterade vad som händer med mig o Shiloh! För er som inte vet el. kommer ihåg: Shiloh är nu snart 3½ år o en halvblodskorsning, det lyckade resultatet av en tjuvbetäckning.

Shiloh lät jag ju bli inkörd redan som 1-åring med mycket gott resultat! Kördes regelbundet 1 g/v fram tom juni förra året.
Gick på bete, bytade stall i sept.-08, skickade honom på inridning jan/feb hos Eamon Hickey, vilade mars, satte igång att rida lite själv i slutet av mars + april, bytade stall igen :o apr/maj, vila 2 v, ridit ut med sällskap i skog o mark flertalet gånger, bete ½:a juni tom aug och nu igånsatt med blandat arbete. Varvar nu löshoppning, tömkörning, longering, uteritter och vilodagar.

Några bilder från i fredags med dottern bakom tömmen!
DSC05373.jpg

DSC05371.jpg

Färgglad Maria bakom ratten!
DSC05365.jpg

Igår var vi (jag, dottern o Shiloh) i Åstorp på vår 1:a "riktiga" körlektion! Shiloh skötte sig jättebra trots "nytt" för honom ridhus MED speglar!! Gudbevars, vem i hela friden är den "andra" snygga hästen som springer där på "väggen"?
Sven tömkörde honom till att börja med, sen blev det "skaklar" o släpa osv. Gick jättebra alltsammans :)! Tyvärr inga foton då jag höll i släpan o Karolina åkte på den. Men nästa gång blir det kamera i högsta hugg :cool:!

Enda smolket var när vi skulle hem....Shiloh tyckte det hände så mycket intressanta saker i Åstorp så han "dissade" hemfärd. Efter lite drygt 1 timme fick vi hjälp av Sven, så hem kom vi till sist. Shiloh brukar bara ta ett par minuter att lasta men någon gång ska väl vara den 1:a att testa gränserna....:angel:!
Väntar nu på min nya transport jag beställt! En ljus fin Ifor enhästars istället för min "mörka tråkiga" Trane från 19hundra-frös-ihjäl! Hoppas nu den nya blir lite mer positiv för Shiloh att gå in i, o ur!

Filmbevis på att jag äntligen har fått 4-åringen i vagn.
Detta var första gången han drog maratonvagnen och första gången han travar runt ett hörn med vagnen bakom.
:banana:

http://www.youtube.com/watch?v=n58noXKMfv8&feature=channel

Hejsan!! Va fint de ser ut :bow: ni är ju super snygga :banana: jag har haft min 3 åring i paret 2 gånger nu och han är så duktig :love: så snart är vi redo för lite träningar, så allt går rätt tillväga :angel: mia

*knapplån*

Jag har haft min nordsvensk Sälg sedan första helgen i februari, och tagit det lugnt med inkörningen. Nu på söndag är det i alla fall dags för uppkörnng, vi ska köra för KBI vid premieringen i Enköping.
Inte utan att jag börjar bli lite nervös, vill ju gärna få bra poäng, då dom följer honom sen som ett gammalt skolbetyg ;)

Visning exteriört blir det ju också, ett nödvändigt ont. Hoppas bara vi kan visa bra trav, han vill helst bara kröka på halsen o göra sig snygg då, istället för att visa hur fin trav han har!:crazy:

Är det nån mer här som kommer till Enköping, med eller utan häst?

Lotta

Hejsan!! Va fint de ser ut :bow: ni är ju super snygga :banana: jag har haft min 3 åring i paret 2 gånger nu och han är så duktig :love: så snart är vi redo för lite träningar, så allt går rätt tillväga :angel: mia

Ohooo... ser fram emot att se er LIVE juh.. :d :d
Det blir snart träningar på Berga igen hade vi tänkt... nu i helgen skall vi iväg till Runsten och köra för KG Svensson igen... Puh... Vera var ju där sist gång, men det är premiär för Frasse..
:eek:
psssst... vera skall debutera i eskilstuna i oktober.. komma och hejja?? :D

Ohooo... ser fram emot att se er LIVE juh.. :d :d
Det blir snart träningar på Berga igen hade vi tänkt... nu i helgen skall vi iväg till Runsten och köra för KG Svensson igen... Puh... Vera var ju där sist gång, men det är premiär för Frasse..
:eek:
psssst... vera skall debutera i eskilstuna i oktober.. komma och hejja?? :D

HEJ! Men va kul att Vera ska till Eskilstuna :banana: jag får se om jag kan komma och hejja :bow: och jag ser fram emot träningar på Berga, och att man då träffar alla glada kuskar :D

KL

ska väll uppdatera lite

har nu gjort slag i saken och beställt en sele åt min donna (tackar Elute för tipset om länken) så nu är det bara resten kvar alltås detta med vagnar,
jag har väll funderta på en rissla i och med att man är bosatt som man är,
så jag skulle vilja ha lite tips om vad man ska titta efter i vagn/ rissla väg ??

slänger in en bild på donnan

Bild006.jpg

Sådär!
Nu har vi gjort vårt körprov, och min underbara, underbara häst skötte sig alldeles utmärkt. :love::love::love:
Han är så lugn o fin trots många hästar runtomkring, ny plats o en massa folk. Drar vagn som om han inte gjort annat.
Bedömningen blev 10 10 10 10 10 = 50 poäng på KBI
Exteriört 9 8 7 8 7 = 39 p

Bild finns på en kompis hemsida, brukskorningskusk.se
Rulla ner lite på förstasidan så kommer en bild på oss.

Lotta

Tittade på hemsidan, ni var jättfina!

Jag kan ju presentera mitt nya inkörningsprojekt då. En shettis på 14 år som heter Sickan. Här är en film, det är 4e gången jag tömkör henne. Hon vill gärna prova att gå lite dit hon vill, men jag tycker hon sköter sig fint!

http://www.youtube.com/watch?v=9XW26XGNk4g

Hon har inte gjort nåt "vettigt" på ungefär 7 år. Mest gått i hage, och ibland blivit ledd runt med barn på ryggen av vanligtvis ovana föräldrar. Vilket resulterade i att hon blev trött på sitt liv och gjorde utfall mot barnen där hon stog förut. Här är hon jättepositiv! Kan lägga öronen bakåt o tjura, men säger man till så slutar hon bums! Igår var vi ute och gick/cyklade i en timme.

Har ett litet äventyr tillsammans med min femåriga shettisdam IndiePop! Har tömkört en hel del över stock och sten och på bana, och började för en månad sedan köra med rockard. Och peppar peppar hon kliver på som om hon aldrig gjort något annat! Backar in mellan skaklarna och står alldeles still då jag spänner för - och det blir många tampar med bakselen och draglinor! Rockarden är ganska rejäl - känner någon till modellen, den tillverkas visst inte längre (Westbyvagnen)? http://www.pixbox.se/alb1117693 Väntar otåligt på ett nybeställt bättre sele (Variomodellen) - sen är alla pengar slut (men det är ju då det roliga börjar!!)

Vad kul att du är härinne gumman!

Jättelängesen jag skrev ngt här, pinsamt länge sen! :o

Kul att se hur bra det går för alla!

Min lille kille fick lägga utbildningen på hyllan ett tag för hingstpremiering, men nu är vi på gång igen!

En dålig film (fler bilder och film finns på hans hemsida Hemsida)

Drar traktordäck

Vi har även haft träskaklar på en gång :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 117
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar