Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

ursäkta felstavningen: lokselen ska det vara, blev lite makabert, men för sent att ändra;)

Har egentligen 2 st inkörningsobjekt. Mor och dotter, fjordingar 3 resp 12 år.

Mamman började vi tömköra som 2 åring, men vi kom aldrig igång särskilt lyckat o sen vart det bara ridning istället. Började komma igång med tömkörning igen med henne för ca 1 år sedan, häst med mkt motor men som vill väl. I padock har vi tränat halter, serpentiner, ryggningar. Dragit draglinor med svängel, dragit däck men även grusharv. Precis börjat med skaklar..
Bå bilden är det ett grimskaft som hänger fast vid halsen om nån funderar på det.
pic_show_id25608175.html

Dottern 3 år, började vi nog tömköra som 1,5 åring. Lugn och orädd, tömkörd mest på grusväg och i hage. Dragit skakel utan problem även haft en lite skälke bakom nån gång i vintras..tränar nu på att gå i och ur rockarden, och även gå med den bakom.. inte kört svängel så mkt med henne ännu. Förövrigt har vi nyligen kommit igång att rida henne.
pic_show_id24399860.html

kl
Har nu varit iväg på inkörningskurs med min lilla 3-åring Vilda.
Två intensiva dagar var det med sju hästar. Vi tömkörde i paddock samt två timmar i skogen första dagen. Hon är ganska envis och har väldigt mycket "vilja", vilket enligt kursledarna gör att hon kan nå hur långt som helst:) I skogen skulle vi bland annat tömköra runt träd och hon satte sig lite på tvären. En av kursledarna tog över tömmarna och fick henne efter en stunds drillning att gå i form runt träden i åttor och olika formationer.
Vi lade även på tryck för att få henne att sänka nacken och dra, då var hon jättenöjd och jobbade bra mot trycket.

Dag 2 kunde jag själv tömköra henne i form i paddocken och hon lyssnade på små fina hjälper. Vi körde med draglinor, draglinor+svängel, hakade på ett bildäck samt slutligen körde vi en stund med släpa. Hon var jätteduktig och det var en mycket bra miljöträning med att folk, ljud från redskap som medhjälparna släpade runt i paddocken innan det var dags att spänna för dem på hästarna.

Så här trött var hon efteråt:
Foto0045.jpg

Tyvärr hade vi för mycket i händerna hela tiden så det blev inga "actionfoton".
Längtar till nästa kurstillfälle, men innan dess ska vi fortsätta att öva.

kl

Jag är så glad idag! Den nya selen jag köpt har löst mina problem! Idag testade jag att köra med henne i den. Jag får fixa till lite tillspänningar också för att det ska funka bra med rockarden men det funkade nu med. Skaklarna kom mycket högre upp på henne nu och hon hade lägre belastning på ryggen.

Hon drog med sin ergomoniska brösta och det gick jättebra. Hon lyssnade på mig och förhållde sig till pisken eller vad jag ska kalla det för. Hon fattade vinken. Jag har ju haft ett uppehåll nu och när jag nu börjat promenera och tömköra med henne så kom hon in i det igen. Innan har jag inte riktigt fått något gehör när jag använt pisken. Dels för att jag inte riktigt hur jag skulle använda den och dels för att hon inte sett en innan.. Men nu funkade den biten bättre också. Tyvärr började det regna så min fotograf fick lämna kameran inne och fick skynda iväg för att rädda sina andra projekt på gården.

Jag kunde sela av lätt själv. Himla bra sele.

/ha det gott!

Mitt lilla inkörningsprojekt heter Gotte Glöd och är en 1 årig åsnehingst.
Än så länge har han bara gått vid sidan av vagnen men han kan alla kommandon och svarar snabbare än vad gammelhingsten gör (gammal och gammal han är bara 5) Tycker det är skitkul att rejsa runt men jag tror det är bra för honom att gå med vid sidan av vagnen redan för då har han sett allt och vant sig vid vagnen när det är dags för honom att gå där själv.
Åsnor får inte köras med belastning förrän de är tre år så han har två år till på sig innan han ska kunna klara jobbet själv.

Håller på att tömköra gamlingen (23år) för skojs skull och för att hålla igång henne på ålderns höst. Det har visat sig att hon efter en mkt lång konvalecens är tämligen frisk nu och vill väldigt gärna göra nåt vettigt igen. Tömkörningen går över förväntan och damen ifråga är av den sorten som inte tycker att någonting är konstigt och är inte rädd för något, så jag kanske köper en liten rockard till henne. Hon ser ut som ett u över ryggen, men har trots det inga problem med sin rygg, men skulle nog inte våga rida på henne nån mer. Så lite lättare körning kanske är bra för henne.
Den andra yngre (10) också långtids konvalecent, men på bättringsvägen,håller jag på att vänja vid selen än, så det återstår att se om det går med tiden att köra in henne också. Hon är av den lite mer livliga sorten och kommer att behöva mycket tid på sig. Bild på båda kommer snart.

Jag fick hem ett 6 årig skäcksto i Maj.
Hon hade bara gått och ätit mat i 6år.
Gick nästan inte att leda henne.
Har jobbat lite med henne och nu går hon att köra i både
enbet och par. :)
Hon är jätte roligt att arbeta med. Har sina små hyss för sig ibland men
gör oftast som man säger..hehe..
En bild på när jag tömkör mina i par.
4393_1153735557984_1065517561_463242_7114263_s.jpg

Idag var vi ute och körde på grusvägen hemmavid. Vi var ute i kanske 20 minuter och skrittade och stannade och skrittade vidare.

Hon är så duktig! :love:

(Det är andra gången med den nya selen. Bakselen är för stor och jag ska fixa nya hål för den och nu när jag ser bilderna på hur hon ser ut i drag så ska jag fixa draglinjen sen också.)

Här är lite bilder:

inlagtvecka32007.jpg

inlagtvecka32010.jpg

inlagtvecka32022.jpg

Vad duktiga ni är:)
Hon ser väldigt nöjd ut.
Fortsätt uppdatera! Kul med foton!
Jag ångrar så att jag inte knäppte några förra veckan på kursen när hon började lyssna på hjälperna i skogen. Såg ut som hämtat ur en saga. Hade fullt upp med att stå och gapa. Imorgon blir det tömkörning för oss, får se vad hon kommer ihåg;)

Ja, hon drar på bra. Nu när jag har kommit på att hon vill ha fyra skor på så har det svängt om. Innan var hon himla seg. Jag hade nog kunnat trava på också men jag villa hålla det lite lugnt när hon inte är van att dra rockarden på vägen. Vi mötte bilar och vi styrde bara in till sidan och skrittade vidare sen när de kört om. Hon känns så stabil. Min sambo var med mig men han gick mest och fotade blommor i díkeskanten.. Det är inte ofta man har möjlighet till fotograf...

Hon gick med öronen frammåt nästan hela tiden och såg så nöjd ut..:love:

Din häst ser himla fin ut. Hoppas du också får fler möjligheter att kunna få in fler bilder till tråden.. ;)

Ja, man får testa sig fram för att se vad de gillar. Min är barfota än så länge, men vi varken rider eller kör särskilt hårt ännu. Hennes bror går på ridskola på terminerna och klarar sig ändå utan skor. Så det återstår att se om skor behövs eller ej på min lilla. Hovslagaren är dessutom en av instruktörerna på inkörningskursen, väldigt bra:) Så tips om körning kan man få i stallet när han är där och tips om hovar/skor på kurserna.
Min sambo brukar ofta vara med mig eftersom han är förälskad i hästen:love:
Så det blir allt fler tillfällen. Kul att tråden vaknat lite:)

KL

Jag hålller på att köra in min kille.
Glad to see you , fullblod på 13 år.

Här är en film från häromdagen när vi drog däck!

Ska köpa ny sele nu...
Och ignorera vår hmmm "vackra" huva, den är bara för flugorna!
Filmen :bump:

Ser fint ut:) Han jobbar fint med ryggen periodvis på filmen. Ser nöjd och framåt ut.

Själv skulle jag nog ha valt att fästa draglinorna i en svängel och där satt fast däcket för att få ut linorna lite från bakbenen. Det blir också en bra träning för honom i svängarna då kontakten med bakbenen blir mer likt den från skaklar.

Bara lite tankar:)

Uppdatera mera!
Jättekul med film:)

Idag har vi tömkört första gången efter inkörningskursen.
Idag var hon inte lika följsam och lyhörd som andra dagen på kursen. Jag var litet spänd i axlarna och händerna kan jag se på fotona och filmerna. Men efter en stunds jobb började hon hitta formen även om det var långt ifrån hur mjukt och fint det var sist. Vi får fortsätta träna så vi hittar den fantastiska känslan med de fina mjuka hjälperna igen. Övning ger färdighet.

DSCN2255.jpg

DSCN2256.jpg

DSCN2262.jpg

Här ser hon stor ut, måste vara vinkeln?
DSCN2249.jpg

Ursäkta bildbomben.
Och till sist en liten film (ihopklippta 30sek-snuttar)
http://s567.photobucket.com/albums/ss113/Vivwi/?action=view&current=81692bb4.pbr

Roligt hade vi i alla fall!

Tanken är att linorna SKA störa! Nu ska jag bygga en släpa med "skaklar" och en plankbit.

Jo, han bär sig bra när han koncentererar sig, lite svårt med alla flugor...
Vi tömkörde igår på åkern och killen var så duktig! Tömkörde över trav bommar, sjutton vad svårt det är att träffa rätt... Nästa gång ska jag prova ett litet skutt (herrn har varit hopprädd och behöver öva på att våga hoppa "själv").
Men igår kunde han i alla fall ta kort (bärig) galopp på töm! :bump: Ok 5-6 språng och sen dippa han men i alla fall!

Fin film på er! Akta dig för dina tömar bara! Korta upp det överflödiga och gå lite längra bakom. Där du är nu är du i perfekt skottläge.... Dessutom länger du på armarna för att inte hamna i rumpan på hästen, lättare att få ner dem när du länger lite. Sen ser du ut att bromsa lite, men det kanske bara är närheten till hästen som luras...

Senast ändrad:

Det låter bra:)
Ja, jag har en tendens att få händerna för högt och dra upp axlarna, var dock värre innan inkörningskursen. Andra dagen på den fick jag till det perfekt med lägre händer och utan att störa henne i munnen. Jag kunde använda små fina hjälper. Tömmarna blir lite för korta när jag gör såhär och så blir jag trött i axlarna. Övning ger färdighet, och nu har min sambo lovat att påminna mig när jag börjar visa tendenser igen.

Skall även skaffa andra tömmar eftersom de är så hårda och osmidiga. Tömkörde sist med ett par gamla mjuka och sladdriga textiltömmar som jag lånade, blev mycket bättre då istället för att försöka hålla reda på den där trasselhärvan;) Jag har tvättat och tumlat, bänt och grejat, men de blev bara något bättre än innan. Så ett par smidiga lädertömmar ska det bli istället.

Tack för tipsen:)

En annan anledning till att jag går så nära är för att komma åt att ge piskhjälper tex. för böjning, skritt, trav. Får nog skaffa en längre piska i alla fall när vi kör med redskap, då jag måste gå längre ifrån:)

Här kommer bilderna på mina inkörnings projekt!

Lokka från Österbodarne 23 år ung
bild4.php

Litla-Jörp från Johanneslund 10 år
bild4.php

Vad fina pållar alla har!

kl

Idag var jag ute och körde igen. För första gången med bättre inställd ny sele och rockard med rätt anpassade skaklar (var för brett imellan innan) och nytt mindre bett. Nu har vi ju köpt en transport också så jag vill bara köra iväg till träning men än har vi inte listat ut hur vi ska få med rockarden utan att få köra extra turer med den.. Här är bilder från när vi kommit hem. (snälla ignorera bakselen som fortfarande sitter alldesels för lågt men jag har inte hunnit köpa ny håltagare och kör bara plant)

inlagdavecka33001.jpg

inlagdavecka33005.jpg

Hon är så duktig. En bit in på vår lilla runda gav jag kommando "trava" och hon började trava. Och travade vidare tills jag sa "saaakta". En bit senare samma sak. Som en klocka! Hon är så duktig. :love: Hon tyckte nog att det var roligare att trava än att skritta.. Hur som helst förtjänare hon att få komma till en tränare som kan hjälpa oss vidare..

Åh va gullig hon är:)

Kul att det går "som på räls för er"

Hemma hos oss.."suck" har vi fullt upp.

Joystick Diablo född -07 har fullt upp med att INTE passera Pegasus född -06 just nu väldigt snäva gränser för vad man får och inte får göra.

Pegasus är SUPER hingstig just nu. Vrålar åt allt från traktorer och cyklister till ensilagebalar och hugger som sagt Joystick gör något som för stunden inte passar. Längtar verkligen till i oktober då vi ska kastrera. Vill vänta tills det fryst på i backen och röten är borta då..

Kör Joystick någon dag i veckan. Mest bara skritt med MYCKET halter och tempoväxlingar i skritt. Är totalt orädd men är ju ung så han tappar koncentrationen väldigt lätt. En hund på prommenad eller cyklist räcker för att han ska glömma bort matte bak i vagnen

Pegasus.. Ja HORMONER HORMONER HORMONER Han har hållit oss vaken någon natt nu då han vrålat åt ensilagebalar på åkern jämte hagen och försökt få kontakt med ridskolans hästar dryga kilometern bort...

Han är på helspänn helt klart. Gud nåde om vi ändrat något på gårdsplan. Då tar det 10 -15 minuter till tömkörning för att få honom att SKRITTA avspänt och därmed kunna sätta honom i vagnen.
Styrd av sin hormoner helt klart.. Kan mitt uppe i allt få för sig att börja VRÅÅLA. å har VÄLDIGT bestämda åsikter om vattenpölar och mörka fläckar på vägen.. Eller rättare sagt han försöker använda sig av dessa för att visa att han minsann är stor och stark och ledare ( i hagen då) för utanför är vi 2 benta.. Han testar som sagt.. Han kommer dock ingen vart med sina testningar annat än att han blir VÄLDIGT förbannad.
Krävs mjuuka men fasta händer och avspänd kusk just nu.
Naturligtvis så gör vi absolut INGET annat än att skrittar i vagnen nu. Många halter och andningspauser och ÖVERÖSNING med beröm när han slappnar av.

Mycket som kommer att hända hos oss i oktober. För hoppningvis så får vi vår nya rockard då plus att gossarna ska kastreras..
www.joystickochpegasuskrypin.zoomin.se

Anna-Carin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar