Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Hej igen Lotta, kan meddela att det var rätt Bertil, så jag hälsade så mycket och sa att selen fungerade finfint. :)

De mindes dig mycket väl, berättade att du tog hem selen på tåget i en flyttkartong, du måste verkligen viljat ha den selen. :idea:
De hälsar så mycket.

Kram, Maya

Hej Lotta!
Han med två ben har du besökt en vintekväll och köpt en sele av! Kul att du fortfarande trivs med den! Hälsa alla från Kvapa Hästgård i Öxabäck

Sådärja, då blev du tvungen att registrera dig här, så roligt!

Hoppas allt är bra med er! Här kommer vi att köra hö i slutet av veckan eller till helgen om vi får slaget idag eller i morgon.

*ursäkta trådkapningen*

Lotta

*KL*

Jag har ett nytt inkörningsprojekt! :idea:

C-ponnyn Casper 6 (7)år. svensk ridponny= korsning nordsvensk (antagligen kallblodstravare) & new forest. Pigg, busig men med hjärta av guld! (min livs första ponny efter att ha haft 5 halvblod) Efter ett halvår med tömkörning vid sidan av ridningen så går han såhär:
5069_109792699433_582504433_2729337_6267946_n.jpg

5069_109792684433_582504433_2729335_1370074_n.jpg

http://joizmeds.mittspejs.se/P2077455#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P2077454#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P2077453#body

och idag så hade vi honom mellan skaklarna, utan att spänna fast vagnen (vi var två, en på var sioda som höll/drog vagnen) så gick han fram och tillbaka på gårdplan. dock kund ehan inte vända med den :angel: Han är lite FÖR :devil: uppfostrad, flyttar- flyttar snabbt för minsta tryck (räcker att man pekar på baken så flyttar han) så vi och vagnen hann inte med när han tvärsvängde, men får träna/vänja honom vid detta.
bildbevis
http://joizmeds.mittspejs.se/P2091573
http://joizmeds.mittspejs.se/P2091572#body

målet är att han ska tycka det är kul och ha kärningen som ett komliment till ridningen då jag är i längsta laget, + att jag tycker det verkar så kul.
drömmen är att komma ut på maratonbanor :love::bow: Han är orädd, trygg, snabb med egen motor- turp, vig, vändbar och går riktigt snyggt i dressyr! Stark arbetsvillig och mycket bogparti också!

Så snygg!!:love:

*resten kl*

Jag har skjutit på det här med inkörning sedan i våras nu, börjar bli lite irriterande. I våras var det min skola som tog för mkt tid och nu i sommar så är det ekonomin som tryter pga oplanerande omständigheter. Men jag har iallafall satt som mål att jag ska kunna använda honom framför ridbaneharven och kunna dra ris med honom innan sommarn är slut.
Idag så tömkörde jag med släpa utan att han reagerade, kunde "slå" på benen och resten av kroppen med en pvc-stolpe (A-staket), samt kliva in och parkera mellan skaklarna på vagnen. Allt detta med ett hänge av tomma ölburkar i ett grimskaft på släp a la "just married". Inget han bryr sig om, men det brukar sätta fart på grannens hästar :D

Det är andra gången han drar släpan utan att bry sig, tänkte ta ett par ggr till innan jag lägger på nån vikt bakom. Har lite bildäck som kan komma till användning. Svårt när man gör allt själv, det krävs lite uppfinningsrikedom för att komma på smarta lösningar.
Ska ned till Byggmax imorrn och köpa reglar att ha som inkörningsskaklar.

Tanken är att det till hösten bara ska vara vagnen som saknas. Hoppas att jag kan hålla mitt mål att köra en sväng på julaftons morgon detta året...

Vi har satt igång med inkörning av våran bruksnordsvensk f-04. Jag hade en travare innan som jag körde en del men jag har egentligen ingen aning om hur man kör in en häst så detta blir en ny erfarenhet. Vi köpte honom i årsskiftet och då var han aldrig tömkörd enligt uppgift. Vi tömkörde några ggr och det gick jättebra, sen la vi det på is för att få mer utrymme för ridningen. Nu har vi satt igång igen och tömkört med hemgjorda skaklar för att han ska få känna på känslan av att vara inramad och ha något som ligger an på sidorna. 3-4 ggr har vi kört med skaklar och han verkar inte tycka att det är så märkvärdigt, senast tömkörde vi även ute på grusväg.

Har en liten fundering som ngn annan här kanske kan hjälpa mig med? :)

Min häst är inriden och lärd att tänka med bakdelen och när vi vänder så vänder han runt sin framdel. Dvs kliver under sig med inner bak. Det är något jag vill att han ska göra när vi rider men framför vagnen ska han ju göra tvärt om. Är det ngt jag behöver lära honom innan han börjar dra bom eller kommer det av sig själv med tiden?

Tömkör första gången med skaklar. Hemsk bild men den enda jag hade. :angel:
tmkrnskakel.jpg

Shetlandskuskar: Grattis till framgången.
Hoppas det håller i sig.

Här har det egentligen också gått framåt men på andra plan. Mina små shettishingstar blev tyvärr "ovänner", eftersom grannens ston brunstade. Den nyaste av dem (4-åringen merlin) blev så himla stressad av dessa ston så det gick aldrig riktigt över och gav min äldre pålle en lätt hälta och har inte låtit honom vara ifred utan kört iväg honom med bett och andra utfall. Det blev till att dela på dem direkt och kastrering efter några veckor pga ohälsosam viktnedgång och skador på min andra häst.. Mitt i sommaren tyvärr, men vad annat kunde vi göra, men det går nog bra. Vet skrev ut penicillin. Förhoppningsvis lugnar han sig igen och går upp i vikt, och vi ska kunna börja träna med körningen igen.

Det som är bra är att han börjar bli riktigt stadig, orädd och van vid att vi grejar massor med och runt honom och förhoppningsvis inte lika osäker på körningen igen. ( vi fick ju det där bakslaget i våras..)

Gissa om det är tråkigt att låta Merlin stå på stall och äta hö mitt i betessäsongen och semestertider, men vi har iallafall kunnat börja köra Muller igen och ska försöka träna inför dm i bruks i slutet av augusti.

Vilken otur du har Elute! Hoppas att allt går på rätt håll snart.

Här hände det saker förra månaden. En av mina ponnys hittades död i hagen :( En blixt slog ut hans hjärta. Så det blev att köpa en ny kompis, för jag måste ha en kompis till hösten. Hittade en shettis på 110 cm som var körd ca 15 gånger. Så han går i hagen nu och jag är jättenöjd med mitt köp :love: Har dock bara kört honom en gång, vill att tränaren är med när jag kör honom, tills jag lärt känna honom.
Den andre skrutten kör jag utan problem själv, han är född körhäst! :love:

Här hände det saker förra månaden. En av mina ponnys hittades död i hagen :( En blixt slog ut hans hjärta. Så det blev att köpa en ny kompis, för jag måste ha en kompis till hösten. Hittade en shettis på 110 cm som var körd ca 15 gånger. Så han går i hagen nu och jag är jättenöjd med mitt köp :love:

Usch vad tråkigt och lite läskigt med din ponny! :( Men kul att du hittade en bra kompis!

*kl*

Idag har jag tömkört med bommar längs en sida i taget och det gick jättebra! Jag kom på den briljanta lösningen att ta en av mina hinderbommar (nej, jag är inte så rädd om dem..:angel:) och satte fast en isolator i ena änden. I isolatorn satte jag ett grimskaft och drog grimskaftet genom dragringen. Sen fick min man gå brevid och se till att hålla grimskaftet sträckt. När det var dags att ha det på yttersidan drog vi grimskaftet genom dragringen och sedan över ryggen på hästen så att min man aldrig behövde känna sig klämd mellan häst och staket. Nästa gång så tänkte jag göra det hela själv fast då knyta fast grimskaftet i bågen. Dino reagerade mest över att han fick dra något och gick ett par försiktiga steg, sen så sänkte han nacken och tog i för kung och fosterland. Antar att det var arbetsgenerna som kopplades in :). Visst väger en 4meters träbom en del, men kanske inte så mkt som han ville ge sken av. ;) Blir nog en bra arbetshäst av honom!

Hur gör ni nästa steg? Tömkör ni med "lösa" bommar längs båda sidorna samtidigt eller kopplar ni på en släpa direkt?

Jag hade en skakel cirka 2-3 gånger, sedan blev det två skaklar 4-5 gånger. Ingen släpa, de drog istället vagnen några meter i nästa steg.

Ok, då är jag inte helt fel ute med att ha två lösa skaklar. För min del blir det nog släpa istället för vagn ett tag. Jag har bara en fyrhjulig vagn ännu, har inte hittat en rockard som passar oss än. Tills jag har införskaffat mig en sådan så tänkte jag använda honom lite på gården med att harva/kratta gårdsplanen och ridbanan, dra ris och annat kul.
Ska kolla på en rockard imorgon, hoppas att den kan passa oss. Det var ett bra pris, men jag kunde inte få den förrens i september.

Ska be mannen ta lite bilder ikväll!

Blidde inga bilder från sista träningspasset, fotografen (dvs min man..) blev skadad ett par meter in på ridbanan :(
Vi skulle dra en träbom igen, men efter ett par meter så tyckte Dino att det var konstigt och la ut en spark mot bommen. Kan lika gärna varit en fluga som irriterat honom, vi är inte säkra på orsaken. I vilket fall som helst så gick bommen av på mitten och flög upp på min man som gick brevid. Som "tur" var fick han den bara över handen och handleden men skrapade upp rejäla sår och svullnade ordentligt. Svullnaden gick ner sen efter ett par timmar, nu är det bara de ytliga såren kvar. Stackarn.. det är alltid han som råkar illa ut när jag tränar hästar. Det är inte första gången om man säger så..:crazy: Dino var iallafall lugn, han satte sig lite på rumpan för det blev ju en jäkla smäll, men sen stod han bara still och kollade läget.

Jag fortsatte träningspasset själv och drog en bom bredvid några meter vilket Dino inte alls brydde sig om. Sen kopplade jag på linorna och svängeln och gick tillbaka ett steg i inlärningen och befäste tryggheten trots att han hade båda linorna mellan bakbenen - placerade med vilje då såklart.

I kväll ska vi ta tag i bommarna igen, får hålla tummarna för att min man inte slår sig ännu mer idag.

Oj, vad hemskt med din ena plutt! Min sambo som förra månaden sa "Har du någonsin hört att en häst dött av blixten?!" när jag kommenterade att det var bra att hästarna gick ut från skuggan under det högra trädet för att ställa sig ute på ängen när åskan gick.

Vilken är det du har kvar? Kan du inte lägga in bild på den nya?

Själv känner jag att jag nog snart kan lämna den här tråden. Nu har jag efter att haft på fyra skor (hon var visst mer ömfotad än att det räckte med två) så går hon på jättefint där hon innan segade.

Idag var jag ute och drog ett bildäck med henne som jag har tänkt göra hur länge som helst! Jag insåg inte hur tuingt det var förrän jag själv skulle dra in det. Nu vet jag varför man rullar fram bildäck när man ska byta på bilen. Men hon bara drog på.

inalgdavecka29001.jpg

inalgdavecka29007.jpg

Vi har trädgårdsgångar som är perfekta att tömköra på! Nu ska jag köpa en bättre sele så att jag kan börja köra med rockarden några gånger i veckan på lite mer regelbunden basis ut på småvägarna.

Åh, så trevlig han ser ut!:love:

Själv har jag en hingståring (halvblod) som jag tänkt köra in. Skickar in en bild från tömkörningskursen vi var på för en vecka sedan.

skrittartmkrning.jpg

Oj, vad hemskt med din ena plutt! Min sambo som förra månaden sa "Har du någonsin hört att en häst dött av blixten?!" när jag kommenterade att det var bra att hästarna gick ut från skuggan under det högra trädet för att ställa sig ute på ängen när åskan gick.

Vilken är det du har kvar? Kan du inte lägga in bild på den nya?

Det är minst 7 hästar i år som dött pga åska.

Hästen jag har kvar är fuxen som jag haft sedan han var bebis. Har en bild på den nye när han precis hade kommit. Han har gått ner lite i vikt nu pga motionen samt att han inte går på bete hos mig. Han är helt klart den snyggaste shettisen jag sett :love: och han är kanontrevlig att köra.

sigge.jpg

Vilken sötnos:) Nu börjar det dra ihop sig för vår del. Nästa vecka blir det inkörningskurs, så nu måste jag ut och tömköra lite mer med lokselen. Jag har lagt lite mycket krut på inridningen nu, så det är hög tid att skärpa till sig på inkörningsfronten:) Ska försöka få min sambo och ständige alltiallo att även agera fotograf om han inte får för mycket annat i händerna.

*kl*

Här är mitt nya inkörningsprojekt.

DSC01348.jpg

En liten ardenner tvååring på 155. Hon är snäll, men kan vara lite kvickrädd.

Fin häst:)
Lycka till!
På torsdag och fredag denna vecka är inkörningskursen för vår del. Det blev mycket ridning förra veckan för den lilla. Hon har nu fått vila största delen av denna vecka förutom lite tömkörning. I lördags tömkörde vi med likselen på vägen och i skogen. Hon var väldigt lyhörd och duktig:) Det ska bli väldigt spännande att se hur det går. Det är sju andra hästar som är med på kursen, och bara att träffa så mycket folk och nya hästar blir bra träning.

Från lördagen:
Foto0039.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar