Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

En liten uppdatering på Erok igen...

Lite bilder från torsdagens träning:)

Vi tränar på att dra stock, ovant med tyngd i selen tyckte han i början...

In i dungen över stock o sten ska man gå som skogshäst...

O ut igen, duktig pojk:)

O stå still... ingen favoritsyssla för honom men med mer träning ska väl det oxå bli bra:)

kl

Här kommer lite uppdatering från min & Prins sida! Igår så harvade vi paddocken, släpade runt ett tungt galler som pappa tagit hem från jobbet. tänka sig att paddocken blev slät! Prins var jätteduktig, inte en konstig min utan skötte sig utmärkt! Styrmekanismen är lite rostig nu när jag inte tömkört på ett tag men det gick mer rakt allt eftersom!

harv-och-curretvtt-025_36681888.jpg

Han ser ut som en lätt nordis på denna bild haha! Svensk ridponny är han annars..
harv-och-curretvtt-027_36712738.jpg

Bra att lägga tömmarna på marken.. inte alltid så smart kanske :P
harv-och-curretvtt-029_36713095.jpg

Som ni kanske ser så är selen hemmagjord med.. har inte någon riktig sele, det kommer väl när jag hittar en bra som inte är alltför dyr. Detta fungerade med - lite stigläder & en sadelgjord som brösta!

OJ!:o Erok o jag tackar o bockar generat!:love:

kl

Hej! Jag kommer att försöka köra in min lilla Vilda f. 06, Korsning mellan Nordsvensk/russ. Har tömkört ett tag dock ej med bett ännu pga nyligen dragna vargtänder. Vi har bara prövat bett några gånger i stallgången ännu. Hon tycker att tömkörningen är rolig, men i paddocken är det svårt att få henne att förstå att hon skall gå framför mig och inte vända sig för att gå efter mig, när ingen går bredvid, funkar bättre i skogen och på vägen.

Jag har inte kört förut så vi kommer att gå på inkörning- körkurs. Var med på en kurs i bruks/skogskörning utan egen häst för ett par veckor sedan och nästa gång ska vi ha med egna hästar:)
Här är lite bilder från kursen http://www.fnh-bohuslan.se/gallery_70.html

Här kommer även bilder på min blivande kör- och ridhäst:

Får inte in bilderna nu, får försöka senare

Senast ändrad:

Lotta och jag har haft det mycket lugnare än planerat i vår, men vi smyger äntligen igång nu...
(Har sagt det flera gånger, men nu har vi ju börjat!)

Har dock inte gjort mer än:
dsc01644_37576491.jpg

dsc01645_37576518.jpg

:D

Vad roligt! GRATTIS!:)

Här kommer bilder, förhoppningsvis. Har tyvärr inga i "arbete", svårt att fota samtidigt, men hoppas få med en "fotograf" någon dag:)

Idag ska vi pröva att sela på en loksele jag köpt. Hoppas den passar bara. Vilda är väldigt cool, när det gäller att få nya saker på sig, så det går säkert bra. Lokorna är dock ganska tunga och svanskappan kanske inte är så jättekul, men hon har aldrig protesterat mot något tidigare, så vi får se...

Har et sto ( vbl/fullblods) på 12 mnd som jag skal köra inn. Min granne har et ardenner sto på samme alder som redan er satt för vagn. âr det jag som er lite sen eller är det min granne som börjar tidlig?
När började ni å tömköra?
IMG_6846.jpg

Vilken söt häst.
Med halvblodet som jag hade började jag tömköra nästan så fort jag fick hem henne. Hon var nyss avvand från sin mamma när hon kom hem till mig.
Jag anser att desto tidigare man börjar hantera dem desto lättare blir det.
Man skall ju inte hålla på flera timmar utan det handlar ju i början om minuter eller steg hästen går.

Bara bra! Fuxen var lite velig, sicksackade mycket (trodde väl att det skulle bli mindre jobbigt då, att man kunde gå ifrån vagnen), men jag kunde köra honom själv sedan sista biten (ingen som gick bredvid) och den svarte satt både jag och tränaren bakom. Han gick bara rakt fram som om han aldrig gjort något annat.

Hoppas nu bara att vagnen kommer nästa vecka :)

Vad roligt! Grattis! Det kommer gå toppen med dina grabbar..

Hon är mycke håndterat ( är norsk å inte så dyktig på å skriva svenska:laugh:) Hon ble skadet 1 mars och det är först nu vi kan trene henne.
Skal sette på henne longeringsjord i morron:) blir jätte inspirert av denne tråden.

Vad skoj att kunna få börja träna nu då. Hoppas att det kommer gå bra.
Att sätta vagn på en häst som är 12 månader (1 år) tycker jag är lite väl tidigt. Man kan ju träna inför allt som har med körningen att göra, förbereda så att säga, men sätta för vagn skulle jag personligen ha väntat med tills iaf 2 års ålder.

Jag har precis fått hem mina pojkar (båda 2 år), skall börja med grundträning. Gå i grimma, vänja vid träns, longera och sedan när jag köpt tömkörningsgjord och tömmar så skall även det påbörjas. Får se hur långt och mycket man hinner med, skall ha barn i juli. :D
Första målet är nog en utställning som skall vara i juli.

*kl*

Min 2-åring (nsv brukssto) är nu körd med linor för 2:a gången, gick jättebra! Målet inför sommaren är därmed nått!

Ska försöka återkomma med bilder när jag fått ordning på bildprogrammet i nya datorn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 100
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025