Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

KL

Nu får ni välkomna mig till tråden också! :)
Jag har en 4 årig C-ponny som heter Ya-Ya som ska köras in nu. Antagligen kommer jag spänna för vagnen för första gången under nästa helg, det ska bli hur spännande som helst! Jag tror att det kommer gå jättebra, för hon har funkat väldigt bra än så länge.

Vet du vad, jag tror att om han en gång accepterat selen så kommer han snabbt att göra det igen! Mycket är ju läskigt första gången och det kan ju sitta i även andra gången. Men sådant brukar gå över, ge inte upp!

Uppdatering om mina inkörningar
Hade "min" tränare ute igår. H*n är betydligt tuffare än mig (är en blödig mes) vilket gjorde att mattes hjärta blödde lite :-/, men samtidigt så gick tömkörningen bättre än vad den brukar göra för mig så h*n måste göra något rätt. Och hästarna verkade gilla det. Faktum är att min ene valack verkligen förvånade mig och tränaren sa att parkörning är absolut inte omöjligt med mina två :love: De har helt olika temperament och gång, men vad jag har förstått så KAN det gå ändå. Vi ska testa att tömköra dem i par någon gång.
Nästa gång ska vi dra vagnen medan ponnysarna går mellan skaklarna. Gången efter det lär de dra vagn :bump:

Uppdatering här också

Joystick Diablo shettis född -07. Har dragit vagn sen den 21 januari.. Inte så många gånger men kanske 2 gånger iveckan kortare turer.. Han älskar det och all annan uppmärksamhet..

I förrgår kom då mitt nya inkörningsprojekt
shettis hingst född-06
Han är inte tömkörd eller speciellt bettvan eller sådär så de blir att börja från steg 1
Anna-Carin

Tack för uppmuntran:).
Nejdå, jag ger inte upp. Jag har pratat idag med min "mentor" i hästhantering och ska ta tag i detta snarast. Hon har enorm erfarenhet och får alla hästar att älska det de gör, oavsett vad det gäller.

**Med mitt projekt shettisinkörning så kommer jag börja från början. Först ska vi ha lite nh-träning (jag är inget jätte-fan men det är bra ändå ibland och hästen är helt nybörjare på detta) och jag har räknat med att det ska gå åt en hel del morötter vid selning och tömkörning några gånger. Egentligen är han ganska cool, så jag räknar med att han utan problem ska dra svängeln igen, innan april månad tar slut.

Jag har fått hem mina partömmar nu också, gissa om jag är sugen på att sätta ihop grabbarna!

Jag tänkte det. Men jag tänkte tömköra dem ihop under själva inkörningen. De ska så småningom få harva lite bland annat hemma hos min kompis och hon ska hjälpa mig de första gångerna jag sätter dem i par. Ska bli spännande.

Senast ändrad:

Liten uppdatering på Erok...

Idag drog vi flakvagnen för första gången!:bump: Hade tyvärr ingen fotograf i närheten för att bekräfta påståendet men det ska jag fixa så fort jag kan!

Han har inte visat en tendens att va rädd för nånting än så länge. Vi har grejjat med plast, krånglat o dunsat med oljefat, trängt oss genom trånga utrymmen, tittat på alla våra konstiga djur... grisar, getter osv osv... han har även longerats med sadel o vi har hängt o suttit på honom i stallet utan protester.

EN enda sak visade han dock att han faktiskt är en häst med flytinstinkt! Husälgen var o hälsade på strax utanför hans staket häromdagen o då minsan... hästen flög till andra ändan av hagen o blåste o fånade sig! :rofl:HAHA! Har de inga älgar i Småland tro?

Mina småkillar..
Joystick Diablo född -07 till vänster
Pegasus född -06 till höger
Den som står på tur för inskolning till körhäst är Pegasus. Joystick är då lite körd och nästan inkörd i allafall
IMG_0685.jpg

Anna-Carin

Nu kommer de utlovade bilderna...:)

Eroks träningsrunda idag.

Vagnen ser kanske lite skum ut... vi håller på köra hem stockar med stona så vi har lyft av flaket för tillfället.

Spänna för...

Står still o spanar lite...

Drar vagnen på ängen...

Svänga går oxå bra:)

Åhh det ser jättefint ut!!:love: Vilken fin häst, ser så koncentrerad och positiv ut!!

Vi har nu "tömkört" med hjälp som leder i grimma (en gång...), släpat med en pulka på olika underlag på promenad - efter tips i denna tråd :) Det gick väldigt bra trots rätt höga ljud på grusvägen! Hon tittade lite bara. Hon är så cool! Det är väl iofs den egenskapen som också gör henne lite tuff och vass när det inte passar... :crazy:
Än så länge har hon bara haft tömkörningsgjord, men passar på att vara lite överallt på henne med linor och pisken... Selen kommer i helgen!!

Det var inte lätt att ta bilder när man höll i... Här blundar hon!
mars-april-09021.jpg

Här ser man lite av arab-huvudet... och nej jag vet, repgrimman sitter inte så bra!
mars-april-09024.jpg

Vilken fin häst, passar väldigt bra framför vagnen :love:

*delvis knapp*

Tänkte presentera mitt inkörningsprojekt här också :)

Vilja f. augusti 07 e: Heirums Nils ue: Faxus
Har ägt henne sen nov. 08, då var hon i princip ohanterad. Så det är den största biten vi jobbar med.
Hon är tömkörd 2 ggr men sedan fick vi ta ett steg tillbaka då jag hade lite brottom. Hon blev inte rädd utan överlistade mig tyvärr.
Det är en smart liten dam.

Målet är att hon ska gå o köras på bruksbarhetstesterna nästa år men det får vi se.

Själv så har jag aldrig kört in en häst från början till slut men har gjort de olika delarna med olika hästar.

Vi två:

*kl*

Nu äntligen får jag oxå vara med här. Hämtade hem två små pojkar i helgen. Planerna är att dem skall bli körponnyer.

27231396.jpg

27231447.jpg

Åh, vilka sötisar!

Imorgon tar vi nya tag och Lotta ska få komma igång och jobba igen. Har blivit lite uppehåll av flera orsaker, bl a för att Lotta ska få vila sin kropp, men imorn tar vi nästa steg. *glad*

Jag håller på att tömköra min två åriga welsh cob valack och det går jätte bra :)
I höst har jag tänkt att sätta vagn efter honom om allt går som planerat :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack tack.
Kan säga att dom är inte lika söta när dom vägrar bli infångade. :mad:
Men den med svart grimma skall antagligen kastreras, och hoppas då på att han kommer att bli lättare att handskas med då.

Ursäkta, men kan inte annat än :rofl:.
Hästar är söta! :D

(Vilket jag lär få äta upp nu, för jag hade samma problem en del av förra året.)

Ingen fara, skratta på du. :D Ett gott skratt förlänger ju livet. :laugh:
Jag har bara haft dem i en vecka så dem testar ju mig. Skam den som ger sig. :laugh:
Jag vann dock striden mot den ena (han i blå grimma) igår, men den andre är mer envis.

*kl*

Nu har mina ponnys börjat gå mellan skaklarna och det har gått bra! Ser fram emot träningen på onsdag! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 098
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar