Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

kl

Titut! Jag har hållt koll på er alllihopa! Kul att se! Nu är det dags för uppdatering för min lilla sprallan och en önskan om råd från er andra.

Vi var ute och körde idag. Höll igång kanske i 25 minuter (är det för mycket, tycker ni, så här i början?) Hon var jätteduktig för det mesta. Vi har haft uppehåll nu ett tag pga av väder och min ork men hon kom ihåg. Hon skrittade på kommando, kunde både backa, köra mellan konor och trava! Men hon är såå seeg! Skrittar, stannar, skrittar, stannar. sista delen var det mer stillatående än frammåt. (förutom när min sambo gick framför med morot. Jag såg sen när jag visiterade henne att huden var irriterad under huden så jag ska sätta på teddy på svansremmen. Kan det vara det? Eller kan det bara vara för att hon inte är helt van vid situationen, Hon har ju bara körts med rockarden några gånger. Vad tror ni? Hur ska jag träna? Tacksam för tips! Är det någon annan som haft samma problem? Jag vill ju att hon ska tycka det är roligt! Hon har bara skor fram, kan hon behöva bak också? Ja, det är mycket som snurrar. Men här är iaf några bilder från dagens övingar.

inlagt090314002.jpg

inlagt090314012.jpg

i trav:
inlagt090314017.jpg

backning:
inlagt090314024.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har inte riktigt tid ikväll, men kanske att du skulle ha lite draghjälp? Av en annan häst, så hon tycker det är roligt och får lite naturlig bjudning?

Förbaskat söt är hon iaf!!! :love:

Ja det stämmer.

Merlin har nu fått prova att gå med sele med full utrustning, och bjuder fram riktigt bra. Jag har till och med kunnat styra lite. Stanna och stå still är svårt, men det kommer nog så småningom.

Draghjälp har jag tyvärr det värre med då den andra är oinriden och oinkörd. Det skulle vara om sambon gick föra med den i grimskaft.. hm.. jag får se hur vi löser. Känner bara att jag allt mer behöver komma iväg på träning...

Jag hade samma krux med pemba. Första gångerna hon gick med rockarden var hon döseg, och jag tolkade det som att hon hade så mycket att tänka på att hon liksom kom av sig med framåtbjudningen. Vi hann ju tyvärr aldrig myckt längreän så. Men kan det hjälpa att först tömköra en viss sträcka (kort), och sedan köra densamma med rockard? Då är hästen iaf van vid vägen osv, och kan fokusera på er körandet. Elle köra en rolig, ny väg?

Eftersom jag haft hästarna i 1½ år nu så har vi uttömt alla små vägarn man kan välja. Den nya som gjordes efter skogsarbeten nu i höstas är så hård och stenig att jag inte vill utsetta henne för den, hon är lite ömfotad..

Jag funderar på att låta henne vila och komma up to speed med den andra ponnyn så att jag kan tömköra dem tillsammans och sen på något sätt köra dem ihop... Sprallan som det handlar om här är ranglåg men kolugn och den andra är vädligt ranghög men kan dock bli lite skrämd av stora fordon-och skrämmer då Sprallan, som litar på sin ledare (den andra ponnyn). Men Trulsan litar ändå så mycket på sig själv och har ett högre tempo.. ja, det är krångligt det här. Det bästa är nog om jag kan leta upp någon annan kusk här i närheten med småponnyer så att man kan köra ut tillsammans kanske.. Åker man på träning finns där ju också andra hästar som hon kan haka på.. Ja. Jag får se vad som händer.. Just nu känner jag mig bara förvirrad och smått rådlös. Har fortfarande inte kunnat lösa problemet med att transportera oss...

Men, jag gläder mig iaf åt att ni ser så harmoniska och fina ut tillsammans! Hur många gånger har du kört med rockarden då? Det kanske lossnar när hon blivit mer van vid situationen.

hehe.. sen visar jag ju inte alla bilder kanske.. =) Ibland har hon öronen bakåt.. När jag köpte henne gick hon inte att klappa utan att öronen fälldes bakåt och hon hotade med att anfalla typ... Hon gillade inte alls människor..

Nu är vi uppe i typ 4 gånger framför rockarden, så jag ska ju inte dra förhatsade slutsatser, men hon kan vara lika seg vid promenader i grimma och grimskaft ibland så jag behöver ändå jobba med det..

Nä, men hon är så stabil och har inte någon gång under någon del av den hära inkörningen överraskat mig eller blivit rädd. Precis som när hon blev inriden så var hon som en gammal ridskolehäst på direkten och fattade alla hjälper och sånt på direkten och var lugn. Hon är så himla trygg och stabil och allt... men seg. Står hellre och glor än går frammåt.. Hennes enda "fel" enligt mig och det påverkar allt! Hon är ju bara 4 så hon borde vara livligare tycker man.. Jag är en ganksa lugn och tålmodig person men hon testar mig enormt när det går för långsamt. Man vill lixom börja hoppa och studsa och skrika... Man får bita sig i läppen när man hamnar i de lägena..
Sen funderar man ju på utrustningen. Jag ska fästa skaklarna högre nästa gång och ha ludd om svansremmen och se om det påverkar.

Sen är hon ju överviktig. Jag vet inte hur mycket det påverkar, men mig stressar det då jag vill ha igång henne ordentligt så att hon kan bränna lite mer energi..

lånar lite..

Och uppdaterar..

Idag testade vi selen, som ju intesitter helt perfekt och sen gick vi på promenad med pulkan. Eftersom hon hade en cool dag fick hon testa att dra den en bit (jag la longerlina runt bogen och höll i, men hon fick iaf känna lite tyngd (vi har lervälling här så pulkan glider inte av sej själv)). Hon verkade tycka att det var jättskoj.

Nästa steg bli att vänja henne vid baksele, hon gillar inte saker som pillar på hennes fina lilla rumpa! Och så fortsätter vi dra och släpa och vänja vid läskiga saker, hon är inte helt cool med sånt ännu. Eftersom jag för det mesta är själv tar ju allt lite längre tid och blir lite omständigare, men tids nog kommer vi också kunna köra..

/ Lavinia

kl

Jag blir alltså inte klok på henne. Idag hjälpte vi min sambo i skogen. Först så gick vi runt lite i skogen och tömkörde slalom mellan stammarna. Hon gick på för full fart! Jag fick nästan lugna ner henne. Hon var alltså inte rädd utan visste vad som gällde och tyckte det var roligt. Sen koppla vi henne för timmerstockar och hon drog så fint så. Jag hade ju ingen pisk eller så mig utan hon lyssnade på mina kommandon och skötte sig fint. Hon började nästan trava när hon vill kommit igång med en stock.. Vad säger detta mig? Har hon inte fattat vad körning går ut på? Tycker hon bara inte att det är kul att köras? Behöver hon skor på bak också(det var mjukare mark vi jobbade på idag jämfört med när vi kör)?

Måste bara tillägga att man blir så stolt när man är ute med henne! Hon stog bara och titta när min sambo sågade med motorsågen. Hon studsade fram två steg när han fällde en stor gran... Sen vände vi om och hon fick stå och titta. Hur lugn som helst! Hon fick lite morotsbitar eftersom det hände grejor men vi kunde stå rätt nära motorsågen utan att hon blev rädd. Hon var bara nyfiken..

Vad kul! Jag tror kanske att hon behöver bli lite varm i kläderna innan hon kommer bjuda framåt, så jag skulle ha fortsatt variera körningen, och so du gjorde igår göra andra saker kopplade till körning. Känenr igen mig väldigt, pemba var ju tre år och världens lugnaste,. Som du säger kunde jag tycka att det gick fööör långsamt, men det var ofta när hon var lit konfunderad. Jag gav henne en lång vila också, men tyvärr kom vi inte igång efter den. vad tror du om att ge pållan två veckors vila, för att få smälta allt lite mer?

Det kan absolut vara hovarna som ömmar! Annars så föredrar hon kanske att arbetas i skogen? Min f.d mini älskade att vara på NYA ställen, då tände han till rejält. Men när man sedan varit där en gång tidigare så var det tråkigt och då gick det lika sakta igen :p

Angående min egen inkörning:
Det går framåt i rasande fart! Hästarna drar skaklar nu, går super. De har accepterat det helt, snart dags för släpa. Måste få tummen ur och beställa vagn också.

Hon är så himla trygg och stabil och allt... men seg. Står hellre och glor än går frammåt.. Hennes enda "fel" enligt mig och det påverkar allt! Hon är ju bara 4 så hon borde vara livligare tycker man.. Jag är en ganksa lugn och tålmodig person men hon testar mig enormt när det går för långsamt. Man vill lixom börja hoppa och studsa och skrika... Man får bita sig i läppen när man hamnar i de lägena..

En sådan ponny har jag också! Har helt enkelt fått acceptera att han är sådan. Har en som är raka motsatsen, och man får helt enkelt inte jämföra de två med varandra. De är båda individer. Min ponny är bara tre, men går bara och lunkar. Ibland lite vårbus, annars helt lugn. Kanske blir bättre när han hamnar framför vagn, han är inte inkörd ännu.

jTack alla som kommer med råd! Det är det bästa med denna tråden! alla råd och peppningar!

Hon har haft vila i några veckor. Sen i julas när hon hade på rockarden för första gången så har hon nu totalt haft den bakom sig fyra gånger, så jag tar det lugnt. Men du har rätt, det kan vara att hon är konfunderad och inte fattar poängen. När man drar timmer eller kör slalom mellan stammar så är det kanske tydligare vad som ska göras...

Shetlandskusk: Jag ska nog ta ett snack med min hovslagare nästa gång hon kommer.

Vad kul att det går frammåt! Det är roligt när man känner att allt flyter på och går åt rätt håll! Som vanligt vill jag gärna ha bildbevis också! Kan du inte dra med dig en fotograf nästa gång?

Jo, visst är alla olika individer.. Men jag vet att sprallan kan och har det i sig, när jag ser henne i olika situationer. I hagen kan hon bralla loss som en idiot och som jag skrivit så har hon ångan uppe i vissa lägen men inte i andra..

Tänk vad man lär sig hela tiden när man pysslar med hästar! Jag tycker det är otroligt och är så himla glad för att jag har dem båda.

Här kommer bilder från idag. Både hästarna skötte sig exemplariskt :love: Den svarte ponnyn har endast dragit en skakel tidigare (igår), men drog två idag helt utan problem. Fuxen drog två samtidigt för andra gången (tredje gången han drar skaklar sammanlagt). De gick som att de aldrig hade gjort något annat än att dra skaklar.

Skaklarna är av gummi, de är styva men flexibla.

DSC09125.jpg

DSC09127-1.jpg

DSC09126.jpg

Vad duktiga dom är! Och fiina!:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 088
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar