Sv: Presentera era inkörningsprojekt.
kl
Älskar tråden, riktigt kul att läsa, fast jag orkade bara de första 8 sidorna, har 10 kvar! Men skriver lite sålänge!
Jag började i höstas med mitt lilla projekt som jag varit sugen på så länge, att köra in min polle. Valack ca 150, 11 år gammal svensk ridponny, kraftig sådan! Han är alltid stencool, har tränat med höpåsar, man kan vifta med vad som överallt på honom och han blinkar inte ens. Väldigt stabil över huvudtaget är han, min lilla ängel
Fick för mig att tömköra lite nrä jag hade longerat honom en gång i höstas och knöt bara fast longerlinan som ett par tömmar och lullade runt bakom honom i ca 10 minuter i hagen och tömmarna gick emot benen på honom osv men han var stencool! Lite trubbel med styrningen i början då han svängs med skänklar mer och inte förstod att man skulle svänga med tömmarna utan bara böjde halsen som han är van vid men han förstod fort om man la pisken vid sidan på honom bara. Fick en enkel tömkörningsgjord i julklapp så jag har tömkört lite då och då, både gått bakom, vid sidan och på volt och det går jättebra, han reagerar inte på något annorlunda alls utan lunkar på som vanligt.
Har även under vintern dragit pulka, däck och även däck med mig sittande på vilket blir ca 55kg
Så jag är på jakt efter en rockard till oss så vi kan börja lite på allvar, man kommer ju inte så mycket längre. Hade tänkt spika ihop en enkel harv eller hitta nån begagnad för vår paddock är i akut behov av att harvas då den för tillfället ser ut som en bergochdalbana! Men jag hoppas det kommer fungera mitt lilla projekt, skulle vara riktigt trevligt, är egentligen absolut dressyrnörd men har alltid haft en liten kör-dröm liggande som aldrig fått komma fram!
Bilden är från första gången jag tömkörde honom.
Hade tänkt sy ihop en egen brösta & baksele i tyg bara för att testa hur han reagerar, men skulle bli förvånad om han gjorde annat än gäspade