Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*delvis knapp*

Vilja och jag jobbar på. Hon är nu helt van vid tömmar mm runt benen och snart är det dags att "tömköra" med 2 tömmar.

Min påbörjan till tömkörning är att jag går jämte henne med en lina och styr med den linan och en pisk.

Vilja

Jag menar förstås tömkörd med linor, skrev lite slarvigt!

*kl*

Min 2-åring (nsv brukssto) är nu körd med linor för 2:a gången, gick jättebra! Målet inför sommaren är därmed nått!

Ska försöka återkomma med bilder när jag fått ordning på bildprogrammet i nya datorn.

*knapplån*
Harry och jag tömkör fortfarande. Men börjar få till styrningen lite nu. Han kan gå själv och vi reder ut problemen själva utan att någon behöver styra han rätt.

Ganska skönt att tränaren kan stå i mitten på banan och bara tala om vad vi ska göra istället för att gå med.:p

Och ute i naturen och på vägar med bilar andra hästar och annat sköter han sig fantastiskt.
Sist travade jag han lite för första gången. :banana:Jag sprang bakom och håret stod på armarna och jag såg framför mig hur vi lullar runt på skogsvägarna med en flakvagn i sommarvärmen.Så härligt att höra hans stomp och takt i steget. Maffigt.:bump:
På söndag ska vi på kurs igen . Längtar redan.

*kl*
Lite uppdatering:
I lördags provade vi lokselen. Rätt storlek var det, men fick inte till den helt perfekt, får passas in lite bättre nästa gång. Vilda luktade lite på den, sedan lade vi på den. Hon brydde sig inte om alla remmar. Hon knep bara lite med svansen när svanskappan skulle på plats. Hon såg lite konfunderad ut och undrade nog varför hon fått ett så tungt halsband.

Det blåste väldigt mycket så vi tog det säkra före det osäkra och gick i paddocken en stund och tränade lite kommandon. Selen knirrade och knarrade, men hon rörde inte en min. Efter hon varit duktig en stund fick hon bli av med den och vi tränade lite ridning istället.

Till helgen ska vi försöka tömköra med selen i skogen och på vägen. I går fick hon ha bett vid träning första gången så om det verkar funka så blir det med bett med annars med Dually-grimman som tidigare.:)

Vad är Dually grimma?
Harry kan inte ha bett och jag kör med kapson . Men skulle vilja ha lite alternativ att byta med.
Är det ett bettlöst huvudlag? Har du visat någon bild?

Okej. :o tack.
"Gogle är din vän"men ibland orkar jag inte med han:p

*Vivo*

Men då vet jag ,,,men visst är den väl fast i ena sidan och löper på andra? Eller ser jag fel? Tänker mig att det är som att dra ett grimmskaft över näsan eller?
Fattar inte riktigt hur man kör då?Eller tömkör?

Grimman löper på båda sidor. Går alldels utmärkt att rida/tömköra i. Körning har jag inte provat.

Ja, "nosrepet" löper genom båda sidor. Ringar fäster i detta, precis som i ett bett, men trycket blir på nosryggen. Man får börja med att visa hästen hur det funkar genom att dra åt det tex. när man leder och gör halt, sedan direkt eftergift. Funkar superbra till all träning. Jag köpte den förra året när jag använt vanlig grimma och ibland kapson. Vilda var lite istadig ibland och ibland ville hon rusa på förbi mig. Efter en promenad med denna grimma och öva på att stanna gå framåt och rygga så började hon följa mig och kommandona precis:)

Jag har sedan använt denna grimma i all träning. I början tog jag till och med in henne från hagen med den när hon var i värsta slyngelåldern. Nu behövs inte det, men tömkörning, longering inridning funkar jättebra. Det följer med en DVD som visar hur man ska börja.

*kl*

Skriver inte allt för mycket i den här tråden, men har varit med tidigare.
Bakgrund; köpte hästen som 3-åring för 6 månader sedan.
Han hade då varken blivit tömkörd eller riden utomhus.
Det är ett halvblod med ren dressyrstam, han är i dagsläget 168Mkh. Tanken är ju att han skall tävlas både i körning och rid-dressyr :)

Nu har han precis fyllt 4 år och i går satt jag i vagnen för första gången. :-D

4178_102478009553_628789553_2540844_2516818_n.jpg

Härlig känsla! :D

Lycka till!

Tackar, tackar... men jag vet inte om det var en härlig känsla just där.. haha... det syns säkert hur 'avslappnad' jag är.. not..
:D

Det gick bättre i går. För mig alltså. Hästen är cool som vanligt. :banana:

Grattis!!:bump:Vad kul att sitta i vagn. Dit längtar jag.

På söndag ska Harry och jag på kurs igen och tömköra. Ska bli kul :banana:

Delvis kl:

Hur har det gått med tönkörningen och med att hitta ett bettlöst alternativ?

Uppdatering från oss: Tömkörde bl.a. igår och för första gången kunde jag styra omkring i paddocken utan att hon vände och gick mot mig:) På slutet gjorde hon det i och för sig: trött? eller sällskapsjuk? Nu fattade hon i alla fall. Jag gav förmodligen bättre tömhjälper än tidigare också. Övning ger färdighet. Det funkar jättebra med bett nu också, både vid ridning och tömkörnig:)

Det går jättebra med tömkörningen.:bump:
Polletten har trillat ner kan man säga.
Sist på kursen hängde vi på linor och kedjor. Och han gick precis som alltid . Jättekul.

Bettlöst. Ja jag har en Kapson från den akademiska ridkonsten . Det funkar jättefin.
Harry är ju så stor att det är inte lätt att hitta i rätt storlek . Men den här har jag specialbeställt till min förra shire. Så den passar Harrys clydesdalehuvud också.
Jag tänker senare köra han på bett också .Måste bara operera han först.Men det blir nog snart. I sommar iallafall.

Ja visst ger övning färdighet.
Jag tycker det är jättehäftigt att se när de lär sig och kommer ihåg från gång till gång. Man kan se hur de jobbar i skallen:D

Kul att det går framåt.:banana:

Här kommer jag igen!
Det har ju gått segt så inni.....i vinter, men nu börjar vi komma igång igen! Han verkade tycka det var jätteroligt att komma ut och göra lite andra saker, och blev faktiskt nästan lite pigg ibland (!!!), fast lyssnade ändå jättebra på "proningar". Att stanna och stå stilla är Alvars starka sida ;)

Slänger in några bilder från helgens promenad!

IMGP5533.jpg

IMGP5534.jpg

IMGP5537.jpg

Kul att det går bra för er!
Har han vargtänder? Jag segade och segade med att dra dem på Vilda både pga pengarna och att jag tyckte det verkade lite jobbigt/läskigt. Nu i efterhand är jag glad att vi väntat med bett eftersom det gjort att jag kunnat träna henne utan att dra henne i munnen. Hon har fått grunderna innan så att säga. I och för sig är det många som tömkör bettlöst även om hästen kan ha bett, just av den anledningen. "Alla sätt är bra":)

Visst är det kul när man ser att det går framåt. Ofta funderar jag på olika lösningar när vi inte kommer vidare och plötsligt funkar det! Helt underbart!

Ha det gott alla, och fortsätt njut av era duktiga "körhästar"

Jag har med hjälp av vänner, både två- och fyr-benta :love:, börjat att köra in min häst Roisin.

Hon är en 6-årig connemara, som har tömkörts en del, men pga brist på vagn/släde har jag inte haft möjlighet att göra något mer.

Jag ser verkligen fram emot resan, men det kommer bli en lång resa för min tjej är väldigt osäker och känslig.
Så vi låter det ta den tid det tar. :)

Provar fina selen vi får låna:
HbpHSicpq.jpg

Se så fint det går:
bRKJnnuRF.jpg

Mina medhjälpare är:

Bertil, som här tränar att kedjor inte alls är farliga, fast de skramlar:
HmNEMXuPt.jpg

Och överser och tränar oss båda. :)

Och snälla Eva och veteranen Ullmy, som ingen hoppetossa rubbar lugnet på:
pOeSkHtPp.jpg

Vi de senaste veckan eller två tränat tömörning intensivt och gått brevid Ullmy när hon harvat paddocken och dragit.
Senaste gången har vi börjat med att träna Roisin på att gå invid Ullmy för att sen så småningom sätta ihop dem.
Det är härligt att så hur hon accepterar allt det nya och trivs med det. :)

Parhästarna, så småningom i alla fall. ;)
xScksFHWP.jpg

Jag hoppas att alla har lika trevliga och duktiga medhjälpare som jag har haft den stora turen att få. :bow:

Han medhjälparen med de långa benen, spelar han händelsevis också rock på gitarr på lediga stunder? Och har ett inglasat uterum?

Hälsa honom i så fall från Lotta i Fjärdhundra ;) att selen går hur bra som helst!
Lotta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 100
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025