Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

hah! Men tänk så fint och bra det kommer att bli sen! De kommer få många att tappa hakan när du kommer körandes med båda i par! :love::idea:

Min granne och jag brukar kolla på hästannonser och nu i sommar hade hon hittat en annons med två hingst-åringar, shettisar. Hon tyckte vi skulle köpa dom som ett projekt.. icke sa jag.. Det ska rätt människa till, med mycket kunskap och lite dårskap kanske, vad vet jag.. Jag vet bara att jag inte hade klarat av det! Jag sitter nöjd med min snälla häst och tittar lite snett på den andra ponnyn som jag skulle ha börjat tömköra vid detta laget...

Det får bli lite senare när foderhästen åkt hem. Jag vet ju att hon är lite mer skärpt än min prickiga.. :crazy: Jag kanske rent av väntar på att jag kommit igång med träning för Sprallan och sen börjar från början med Trulsan där också, utan att börja hemma först, som med Sprallan.

Ja vad ska man säga..
Just nu känns parkörningen flera ÅR bort innan jag kan TÄNKA på att tömköra de i par.
Trots att jag gnäller nu över hingstigheten så måste jag säga att de är KUL att få vara med från början med killarna. Även om det är skrämmande också. Kan ju inte direkt skylla på någon annan.
Joystick har vi ju haft här sen han var ca 10 månader.. Pegasus har ju bara varit här sen i april.

Jag vet ju nån som helt bestämmt ABSOLUT INTE skulle ha shettis för lite drygt 2 år sen.. Å den samma har nu 2 st fläckiga små hästar:angel::angel:
De har något speciellt helt klart! Å hmm Pegasus har fått lite fler vita små fläckar nu än när han kom..å Joystick lika så.. Kanske får fota dem själv efter kastreringen och sätta in foto i passet alternativt göra ny signalementbeskrivning?? BITMÄRKENA som delats ut sen i april blir nämligen till vita fläckar sen..
Anna-Carin

Ja, det är kul med de små. Jag förljde med min sambo som cyklar downhill på träning förra helgen. Jag tänkte att det var bra motion (för oss båda) och miljöträning på hög nivå. Vi gick ut i skogen på åsen men på väg hem hamnade vi mitt i ena pisten. där kom cyklister hoppandes och farandes från alla håll och kanter. Hon tittade upp konfunderat i början men så länge hon hade koll på dem som var hon lugn. Hoppade till lite när hon inte märkt någon som kom bakom i hög fart. Stolliften var konstig den med men när hon såg husse så gnäggade hon.. :love: Hon är för söt..

mobilbilder09022-1.jpg

Jag har nog hamnat med småttingar för jag känner mig tryggare med dom men jag har lärt mig ändå att skenet kan bedra.. De är hästar de med..

Vill du testa snäppet större och snäppet skarpare och piggare har jag en ponny för dig :angel: Du hade säkert rett ut det.

*kl*

Insåg ju nu att vi borde platsa i den här tråden... Den nya bäbisen ska köras in nu. Vi har inte kommit längre än att ha lagt på däckeln men på torsdag blir första tömkörningen och på några veckor ska jag få hem min nya rockard! Han är grymt lugn och trevlig så jag får väl passa mig för att gå för snabbt fram. Mamma drömde att jag bad henne sitta upp i maratonvagnen och köra. "Är inte det där Paganini? Jag visste inte att han var inkörd" sa hon, då svarade jag "Nej, men det går nog bra"... skulle ju nästan kunnat vara en sanndröm :D

Min lilla dam kan också ha lite fart i sig!

Idag var vi i hagen och tränade en tjugo minuter. Det blev en tuff start då vi kom till den gräsfria plätten de brukar rulla sig på. Då stannade hon och började rulla sig!!! :crazy: Jag av vagnen och försökte få upp henne.. :o Jag skulle ju bara drivit på så att hon gick frammåt när hon stannade.. menmen. Man kan alltid vara efterklok. Upp kom hon och sen var det inget mer sånt. Ser ni något konstigt så hejja gärna till. Jag har nytt bett men har beställt ett ännu mindre för att se hur det sitter. Så ser jag också att jag måste fixa så att bröstan ligger an bättre. Någon som har ett bra sett att transportera en sån här rockard på hästtransport tillsammans med ponny?

Här kommer som vanligt lite bilder.

inlagdavecka34046.jpg

inlagdavecka34056.jpg

inlagdavecka34061.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Bakselen skulle behöva komma upp men det har du väl redna kommenterat själv tidigare...? Kan du ta av sätet eller åtminstone ryggstödet så är det lätt att bara hänga den bakpå transporten. Har man inte sulkyhållare kan man bara ta ett spännband och hänga fast den i öglor som brukar finnas på sidan vid baklämmen. Annars borde du närstan kunna få in den i spiltan bredvid ponnyn om du kan ha hjul och sits framför hästen och skacklarna som pekar bakåt i spiltan? Dömt efter bilderna skulle du ju kunna korta skacklarna någon dm eller fler utan att det gör nåt för körningen, då kasnke den blir lättare att lasta också?

Jättefina bilder!

Korta remmen på bakselen längst bak så får du upp bakselen som "droppar ner".

Om du tar av hjulen så kanske du får in den på andra sidan mellanväggen? :)

Tack både Nora och shetlandskusk för tipsen.

Angående bakselen så kortade vi upp den rätt mycket igår inför körningen så jag känner att den, i höjd med rygg-remmarna, är där jag vill ha den men att den som shetlandskusk skrev droppar ner där bak. Det blir nog att göra ännu fler hål i bakre ryggremmen..

Jag ska mäta om jag får in rockarden i spiltan brevid annars blir det nog att skära av en bit på skaklarna. Det var en bra idé. Där är ju lite att ta av. Ska mäta avståndet mellan pållens rumpa och svängeln nästa gång för att se hur stor marginalen är.

Jag tänkte igår när jag fick se bilderna att det här var bra bilder att jämföra med sen när man har kommit igång och tränat ett tag för att kunna jämföra formen och sånt..

Bakselen verkar ju vara väldigt stor, är det samma storlek som resten av selen? Den ser ju ut att passa min häst! Konstiga proportioner på shettis ibland... Jag tror att du kanske skulle behöva flytta fram bakselen för att få den att ligga bättre, jag tycker den ser ut att sitta väldigt löst, framförallt med tanke på att hästen inte heller är i drag på bilden. En tvärhand ska du få in mellan rumpa och baksele i drag, nu tror jag du får in mycket mer än så. Men är hästen nyinkörd så är det kanske därför den sitter lite lösare..?

Men en annan fråga, vad tycker du om zilcoselen?

Ja, dne är också shettisstorlek. Men tyvärr var jag ju för snabb med att börja göra hål så jag kan ju inte byta. Jag får försöka anpassa den så bra jag kan. Jag fäste den ett halv varv runt skakeln innan öglan lixom. Jag får in en tvärhand när jag selar henne och jag tror inte det ändras så mycket i drag. I en liten nerförsbacke tyckte jag att den tog i precis lagom när den behövdes.

Zilcoselen tycker jag om än så länge. Hon verkar också trivas i den och verkar vara mer dragvillig (men om det har med att inkörningen går frammåt, det vet jag inte). Det är dock bara bröstan och draglinorna som är zilco. Och draglinan tillhör inte den selen som kommer med bröstan utan är till den normala modellen och skulle vara lite kraftigare. ryggstycke (som jag bara andvänder halva av) och bakselen köptes "löst" och däckeln är ideal de lux. Jag tyckte inte den såg så stadig ut, den som hörde ihop med bröstan..

Okej, jag är väldigt sugen på en sån just för att den verkar så lätt och smidig och lätt att göra ren. Men ekonomin är inte den bästa efter hästinköpet... :mad: Tyckte det var en väldigt smart lösning på den specialbröstan också att det var snabbkoppling mellan brösta och draglinor speciellt när man ska köra in och gärna kunna lossa smidigt om det behövs.

snabbkopplingen är himla fiffig men för tillfället tycker jag att den är rätt trög att koppla ihop. Men det mjuknar kanske upp mer och mer. Den är i övrigt smidig och lätt att göra ren så jag rekomenderar den...

men med tanke på ekonomin kanske du ska satsa på att bara köpa bröstan med draglinor så slipper du hela selkostnaden, för du har ju allt du behöver ju..

Ja det kan man ju faktiskt göra! Synd att den ska kosta tre gånger mer än vad man kan få en annan lädersele för... Är det mycket dyrare att köpa delar än hela på en gång? Annars kan man ju ta lite åt gången :D

Köper man alla delar för sig så blir det nog lite dyrare men du behöver ju inte mer än bröstan eftersom du redan har sele.. så du kan ju bara byta ut till det du vill ha och behålla resten. Du får helt enkelt kolla runt och se. Det är bättre att ta kontakt med säljarna än att bara kolla på hemsidorna.

Lite dyrare blir det väl alltid om man inte köper hela selen på en gång MEN
å andra sidan kan man byta delar utefter hur ekonomin ser ut! Å bara det kan ju vara värt mycket!

Jag ska snart hämta hem VAGN med tävlingsmeriter jag :banana:
Tv vana har den också:angel::angel:
Kan ju vara bra när VAGNEN har mest erfarenhet.. matte har en "riktig" tävling bakom sig.. å så hästarna då.. ja öhm... vad ska man säga..
Joysticks MAMMA kom i och för sig 3:a i totalen i Skellefte

Men.. FÖRST på Schemat i alla lägen just nu står KASTRERING.. HADE tänkt mig att göra ett namnbyte på Pegaus i samband med kastreringen eftersom passen ändå ska skickas in då. TYVÄRR så var dock reglerna ändrade så han får inte ta stuteri namnet Mästergårds som registrerades 2007

Å sen så ska även jag försöka skrammla ihop pengar till en sele till. Då KAN jag ju faktiskt få sällskap med mig ut och köra häst.. Funderar på att köpa en billigare sele till att börja med och byta delar eftersom
av hans uppfödare (Pegasus är ju född -06)

KAN man bli anmäld för störande beteende av grannar när ens hästar vråålar :angel::angel: ( Tack och lov så har vi snälla grannar.. men kanske inte alla som har sån tur..) Pegasus håller låda DAGLIGEN.. Igår när sambon hämta mig på jobbet frågade han OM vi inte kan kastera snart.. DÅ hade Pegasus sprungit å vrålat i 3 timmar och jagat Joystick och tranorna..
Ska FÖRSÖKA hålla ut till i oktober men...

När det gäller körningen så fungerar det bra peppar peppar.. Har STOOOR åker att köra på nu så det gör inget om vi vinglar lite. Har till och med vågat TRAVA på kommando i vagnen nu.. ca 10 steg i följd 2 gånger och de när vi kört en stund så han var ordentligt avspänd..

Joystick.. Mammas gullunge just nu då. Han har nog precis gått UR en växtperiod för plötsligt så VILL han framåt och gärna fort också.. Han är ju född -07

Anna-Carin

Jo precis, jag har ju dock ingen sele längre... Ja vi får se vad det blir!

Presenterar härmed Cap Alcantara TA ("Alice"), mitt egenuppfödda halvblodssto e. Alcatraz - Cap Calando (Capitol - Cor de la Bryère)

Inga direkt bra bilder, dock, och det blev inga bilder alls på det vi egentligen gjorde vilket var att för första gången träna på att dra något = ett bildäck. Det var ganska läskigt, tyckte hon. :p Hon är inte sitt finaste just nu pga sommarmage och inga muskler att tala om, men hon är ju bebis och har haft en lugn sommar.

Jippie!

Nu har jag fått klartecken att börja restaurera vagnen!
Är ledig nästa vecka, då ska jag sätta fart!

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 117
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar