Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

KL

Ny i tråden! :D

Jag kommer under hösten att köra in min 4-åring. Ska bli jättekul! Ett welsh cob sto på ca 150 i mkh. Har aldrig tidigare i mitt liv kört någon häst så det kommer bli spännande. Kommer börja nu i veckan med första selningen :)

Om någon har bra tips så är de hjärtligt välkomna :)

20100827092.jpg

Primadonnan iförd ridklädsel :)

*kl*

Också ny i tråden!:)

Har påbörjat inkörningen av min ponny nu i höst och planen är att hon ska vara i vagn till nästa sommar.

Whopsie Daisy
British Spotted Pony Miniature
född 2009
78cm hög för tillfället.
Vi har börjat att gå promenader med selen på samt vänja vid bett. Sen kör vi på med miljöträningen, gå över saker, matte släpar saker som låter osv..

Fin ponny!

Här är vår 3-åring som vi håller på att köra in:
58703_428652148365_705918365_5077906_7805863_n.jpg

Nordsvensk bruks som är misstänksam och kollar allt innan han acceptera det. Udda mot andra hästar som vi kört in som bara har accepterat allt. Han har gått med linor och däck och blivit tömkörd.

+ Efwa + Gadriel

Tack:laugh:

Hon är en riktig liten gullunge:love: Men jag tror och hoppas att hon kommer bli en bra körhäst, hon är jättecool med allt nytt och bryr sig knappt om något. Hon tittar lite men flyger inte i luften utan stannar och ser sig noga för innan hon vet vad de är.

Köpte vagn för ett tag sen, blev en roslagsrockard. Den är ytte-pytte-liten! Och selen är en x-mini som fortfarande är för stor:o:D Går att göra några nya hål men den lär vara för stor ändå! :angel:

Kl...

Här är en till som kliver in i tråden.

Här är mitt inkörningsprojekt. En kallblodstravare 3 år ... Har vuxit upp hos mig och skall förhoppningsvis bli en trevlig körhäst...

40.jpg

26.jpg

Än så länge håller vi på med själva tömkörningen... Just nu tränar vi röstkommandon.. Att hon skall kunna styras enbart med hjälp av rösten.

När vi kommit ytterligare en bit på vägen är det dags för denna lilla damen också... En korsningsponny.. 1 år och har bara bott här i knappt en månad..
Bara ledd i grimma ett fåtal gånger när hon kom till mig, uppvuxen på lösdrift.. Så det är mycket nytt att lära innan vi börjar med allvaret.

85.jpg

Rekommenderar dig att följa Bengt Blomqvist inkörningsprincip i boken Körning finns i bokhandeln

kl

Här kommer en liten uppdatering från mig!
Jag gör inte så mycket med Kotten mer än tränar lite då och då på att visas i grimma, vända och backa.
Han har även provat ha bett i munnen och det gick jättebra!

P9236321.jpg

P9236280.jpg

Jag tycker en sak är svår. Hur mycket ska man göra med ponnyn egentligen?
Han är ju bara 16 månader och jag tycker mig märka att han blir trött väldigt fort, både i huvudet och kroppen, det kan räcka med 7 minuter utställningsträning så är han slut sen!
Det får mig att undra om jag gör för mycket med honom... Men egentligen gör vi ju inget annat än "vardagsträning".

Tömkörning är vi ju inte i närheten av att börja med känns det som... Men känns inte som jag har bråttom heller..

I morgon ska vi i alla fall göra tävlingsdebut på en westerntävling i trail in hand :)

Jooodå! Klart du tittar:devil:
Du vet att du vill ha en egen:angel:

Aoaoaoaooooo hör inget.

Inte blir det bättre av att sonen förrgår tjatade om att han ville åka vagn efter grannens Shettis som inte är här längre. (var bara här på sommarkollo)

-Mamma jag vill åka vagn C...!
-Men den är inte här längre
-JOHOOO! jag vill åka vagn C
-efter Shettisen?
-JAAA
:love:

Vi har en box ledig i vinter :angel:

Men 5-7 minuter räcker väl? :) Träna så några ggr i veckan, lite av varje. Lite tränsträning, bara ha på sej sele, vänja sig vid tömmar mm.
All bra träning är bra träning, oavsett om man tränar 5 eller 55 minuter.

Trail in hand är roligt men svårt (för människan!!), lycka till.

hej jag har en shettis som jag köpte till trav när hon var ett
så började vi med inkörningen allt gick super bra tills vi satte henne i vagn då snurrade hon runt
och det värsta var att inte vagnen gjorde det så hon fick skaklarna på ryggen och drog i väg
sen dess har vi inte provat det.
nu går hon super i ridningen (hon är född -05)
men monté finns inte på Gotland så det blir hoppning för den stora damen

några tips??

Kör in henne enl traditonellt sätt så hon är ordentligt förberedd innan du sätter henne i vagn. Med traditionellt menar jag att förbereda henne med linor och lösa skaklar och med släpande "last" innan det är dags för vagn. Och mycket tönkörning så hon blir lydig så att hon inte sticker iväg. på Gotland finns det mycket körkunnigt folk och körföreningar så ta hjälp ska du se att det löser sig. Lite körkunskap gör underverk ;)

Å nej, har hon hittat till den här tråden oxå :love: Nu får du hålla ännu hårdare i henne!

*kl*

Gandalf har nu officiellt varit i vagn, har tom travat lite. Änsålänge tar vi det rätt lugnt då han blev lite tunn under betäcknignssäsongen i somras.

Fick bli en länk, fick inte till att visa bilden direkt...Gandalf

Nu är vi på jakt efter en bra maratonsele...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 373
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 156
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 917
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar