Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Nu har jag och Pv vart ut med Glenn.
Först övade vi på att backa in i vagnen, gick inte, stog säkert en kvart och tragglade och kom inte närmare än att bakhovarna var i höjd med främre delen av skakeln.:mad:
Men så tog jag tag och drog fram vagnen till honom, då gick det bra :p så då fick han dra vagnen ett varv runt gården, brydde sig inte ett dugg. :bump:

Sen for vi ut med pulkan. Tanken var att vi båda skulle sitta i men så fort jag försvann ner så stannade han. Så Pv fick åka och jag fick springa. Men vi fick ju motion både jag och hästen i alla fall!:banana:

*kl*

Äntligen ska jag sätta igång med inkörning av min lilla prins! Har fått hem driveouts start sele och ska försöka passa in den så gott jag kan ikväll. På måndag börjar vi med att åka iväg på inkörningsträffar och då får jag hjälp att se att allt sitter bra.

Ska bli så himla kul, är jätte taggad!
Det är föresten en b-ponny jag har, shettis/russ som är född -07.

En liten bild :-)
Tummen-1.jpg

Vad kul! Härligt med inkörningsträffar!

Idag yr snön ner här och oj vad det skulle vara mysigt att åka släde idag! :angel:

Jag har varit ute lite mer med mina 3 yrbollar.

Maiden är sådär härligt tjurig som bara ston kan vara, men är samtidigt väldigt taggad och vill göra rätt. Hon har dragit däck ett par gånger och det går jättebra, hon är väldigt arbetsglad. Men hon vill strutta iväg i slängtrav eller galopp hela tiden eller bocka som en tokig bara för att det är roligt. Överskottsenergi...

Chino är totalt okomplicerad i alla situationer och ska få börja dra däck nu. Han är verkligen härlig på alla sätt och vis, sådär som hingstar normalt är. Han är inte rädd för när saker låter eller om man stampar av snö från skorna precis bakom honom och såna där saker. Han fattar liksom att han kan koppla bort sånt och fokusera framåt istället.

Lady är fortfarande väldigt "egen" och det går inte alls att göra på samma sätt med henne som med de andra. Hon sätter sig på tvären hela tiden bara för att hon kan, inte för att det finns någon giltig anledning. Men på hemvägen är hon pigg och glad och gör precis rätt hela tiden. :grin:

Men vilken sötplutt :D

Ska bli skoj att träffa honom imorgon! Om du är den jag tror? ;)

Jag vet inte hur många som kommer ikväll, men mellan 2 och 4. Kommer du och hjälper till? :bump:

Visst är det härligt när de ska krångla till det, bara-för-att. :grin:

Här dalar det fortfarande ner snö och jag är sååå sugen på att köra släde.
Men dse slädar vi hittade uppe på loftet har inga svänglar och vi hinner inte fixa det nu.

Vi ska åka bort över jul men sen ska vi fixa svängel och fäste för bakselen på vagnen som han ska få börja dra.:bump:

Du har helt rätt Anna! :D Åh så kul det var! Gick verkligen över förväntan för mig, Tummen var ju så duktig :love:

*kl*

Vi tömkörde med selen på och han lyssnade så bra! Har inte kunnat jobba så mycket med honom tidigare, har varit mest promenader och tömkört nån gång men det har inte gått så bra för jag har varit ensam men igår föll poletten ner! Fick ju jättebra hjälp så klart! ;) Sen provade vi även att ha en lös skakel på båda sidor fast en sida åt gången och han var liet fundersam men det gick så bra till slut :)

Tummen redo för avfärd
CIMG1843.jpg

CIMG1852.jpg

Vad härligt att det gick bra!

Vi var och tittade på en rockard idag som vi ska köpa. Den behöver lite modifieringar dock. Svängel ska dit, öglan för skakelfästet skall vara större och ögla för bakselen skall dit.

Allt skall fixas när vi kommer hem efter jul är det tänkt och sen är planen att han ska dra vagn innan den 10:e :bump: Oj vad kul det ska bli!

Vad roligt! :)

Mina unghästar har fått vila den här veckan, men efter jul kommer vi nog igång igen. Maiden känns mer eller mindre redo för vagn, för hon bryr sig inte om däcket (och har inte gjort det från början heller) och reagerar inte på att linor och skaklar kommer åt benen och såna saker. Det enda jag är lite reserverad över är hennes stohumör - hon är ganska lätt i gumpen ibland. :crazy: Och så är det ju galet mycket snö = halt överallt där det är plogat. Och det är ju bara där jag kan köra, eftersom resten av vägarna ligger under 1 meter snö. Vinter är okej, men det här är ju löjligt!

Vad kul med kurs! Och vad skönt att det går bra med din ponny! :)

Ja riktigt roligt, är så stolt över lilla killen :D

Är ju supertaggad nu och vill ut och träna men det är ju så f*rbannat kallt! -29,5 nu, inget man vill ut och träna i direkt :devil:

Nej, det är lite väl... Jag har låtit mina stå i några dagar nu, även ridhästen. Det biter lite för hårt i kinderna för att träna hästar just nu, tycker jag. Jag blir lite smånojjig för att ramla av också när det är såhär kallt - sumpar man hästen i det här vädret och gör sig illa så är det ju inte helt otroligt att man fryser ihjäl innan någon hittar en... :crazy:

Knapplån :)

Min fantastiske nordsvensk drar numera runt oss i traktordäck här hemma. Han är verkligen helt otrolig. Det är min måttligt hästvane sambo som sitter i däcket för ponnyn var helhispig idag så jag fick rida henne. (annars gör han det ibland).
Det går så bra att jag börjat titta efter släde :)
25_12_10_1.jpg

Det är faktiskt jättekul :) Det blev i alla fall roligare när jag fäste ett litet sittunderlag på det, för innan var det rätt kallt om ändan :idea:

Det funkar riktigt bra också, det är såpass tungt att det inte flyger runt om det händer nåt hastigt, men ändå så lätt att det är lite "lagom" för honom än. Det märks att han får jobba lite när vi sitter i det, men det gör vi bara kortare stunder än. Tror det där var fjärde eller femte gången han drog nånting alls (!).

Kul med traktordäck! Vi hade 2 bildäck i bredd men det vart tokigt at sitta på...

Nu har vi varit och firat jul borta men i mrgon bär det av hemmåt.
Sen skall ny vagnen fixas.
Var på Bil**** och fixade lina, talgor och lite fästanordningar så att det ska vara smidigt att spänna på och av vagnen.
Kom på att vi kan göra en flyttbar svängel när vi har block och rep, perfekt om vi ska fixa i ordning en släde också.:idea:

Är så peppad nu! Vagnen skall målas och det skall dit fästen för baksele och svängeln då, målas och sen är den klar!:bump:

Tänkte presentera mina två inkörningsprojekt här:

Elma Vip, svensk varmblodig travhäst. Född 96. Är körd endast som 3 åring så hon ska köras in på nytt, drog rockarden i somras helt problemfritt (ej fastspänd rockard utan "satt fast" m.h.a två medhjälpare) Nästa gång hon skulle testa dra den fick hon panik och skenade några varv i ridhuset med vagnen efter sig så det var bara att börja om.. Nu har hon fått dra däck några ggr, både med mig på däcket och utan, i både skritt och trav utan problem, nästa steg blir att testa med en skakel på ena sidan, sen en skakel på båda sidorna och till slut en släpa, :)
Elma Vip & bådas sele:
DSC05006.jpg

DSC05005.jpg

Elma Vip och Rockarden innan den gjordes om:
DSC04998.jpg

Tabasco Vip, Korsning svensk varmblodig travhäst/Svenskt halvblod, född 08. Var på inkörning i somras (travsele och rockard) så tanken är nu att vänja honom vid baksele och att dra lite däck, släpa m.m så han vänjer sig vid mer ljud samt draglinor så småningom.. Han är dock skadad nu så fokus läggs på hans mamma istället.
Tabasco vip:
DSC05379.jpg

DSC05408.jpg

Rockarden som ska användas till båda:
31924830.jpg

31924832.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 401
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 328
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 925
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar