Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Idag testade vi att låta Elma dra ett däck ute i skogen för första gången, det var varierat underlag så det var både grusväg, saltad "isväg", snötäckt väg samt asfalt. Det gick över förväntan faktiskt! Hon reagerade lite när vi kom ut på asfalten men lyssnade ändå och gick på framåt. Är sjukt nöjd med henne! (Fäste däcket i ett grimskaft med panik knut, ifall hon skulle bli rädd av ljudet).

Bilder från promenaden:
DSC05739.jpg

DSC05698.jpg

DSC05700.jpg

DSC05706.jpg

DSC05709.jpg

DSC05722.jpg

DSC05738.jpg

*kl*

Laddar för ny träff ikväll, det här är ju så kul! Igår fick min lilla kille lite miljöträning, tog pet-flaskor och knöt snören på och knöt ihop dessa i ett längre snöre som jag drog i och la även stenar i flaskorna. Dessa drog och kastade jag sen hejvilt runt honom dumpade även runt dem överallt på kroppen och han var så duktig så! men han funderade nog va fasen jag höll på med :D

Ja de undrar nog ofta vad vi pysslar med, men det är bra träning när det kommer till verkligheten...:bow:

I morgon blir det ny tur med vagnen! :bump: Ska försöka komma ihåg att ta bilder...

Bra jobbat! Bra med panik knutar! :p

Tack, Ja det är super, :) Ska försöka göra detta lite oftare så hon vänjer sig vid ljudet, sen är det snart dags för skaklar, i alla fall på ena sidan till att börja med för att se reaktionen :)

Pinkilly: Vad kul att det gick bra =) Jag tog hem lite Pet flaskor igår så jag ska göra samma övning någon dag tänkte jag, :)

På tal om når helt off topic: har du sett att Täby Galopp har "Glad To See You-Handicap" 5:e januari? :D (Alla löpningar den dagen är döpta efter hästar.)

Vad kul att övningen med flaskorna fungerade! :)

Min första häst, en fjordhäst, fick utstå måååånga konstiga saker vill jag lova! :D Jag hade en trasa, typ skurtrasa (en såndär vit våffelväv), som jag slängde upp i luften och lät landa på honom lite varstans; på ryggen, på baken, på mankammen, på huvudet, över ögonen, på mulen... Han stod som ett ljus hela tiden, varje gång. Totalt orädd. Trasan vägde ju ingenting, men en knappt-3-åring som precis kommit till civilisationen igen efter att ha gått i unghästflock länge borde väl reagera lite i alla fall. Men inte han. :love:

Mina nuvarande "bebisar", som jag ju inte kan säga längre eftersom de blir 3 år i år, fick sitt livs miljöträning i höstas när de var med i en SLU-studie. (Se bild från cykeltestet på sidan 37 här i tråden, tror jag det var.) Då stack en veterinärstudent ner en kamera i halsen på dem, tog vätskeprover i trachea, satte en stor plastmask över mulen på dem, kopplat till ett rör som gick till en maskin, och tryckte in luft i olika intervaller för att mäta andningen på nåt vis... Det lät MASSOR, pyste och hade sig. Första delen, med kameran, gjordes med lite sedering, men Chino fick utstå det utan droger. (Han skulle göra cykeltestet samma dag och sederingen kan påverka hjärtfekvensen. De andra gjorde cykeltestet några dagar efter kamerakollen.) Jag har på känn att mina unghästar är ganska luttrade nu! :D

Senast ändrad av en moderator:

På tal om når helt off topic: har du sett att Täby Galopp har "Glad To See You-Handicap" 5:e januari? :D (Alla löpningar den dagen är döpta efter hästar.)

Nä du! :eek: Coolt!!! :banana: Detta måste jag se!

Gisburne:
Jaja, de ska vänjas vid det mesta, speciellt i den åldern! :angel:

Vart tvungen att sända in lite bilder och info... :p Vem vet vi kanske får vara med i tv? :bump:

*kl*

Igår fick Tummen dra skaklar på båda sidor samtidigt, duktig kille :D Oxå provade vi att gå med vagnen bredvid på båda sidor men det var lite läskigt! :eek: Fast efter ett tag gick det fint oxå :)

Ska försöka miljöträna så mycket som möjligt med allt möjligt nu för även om han är tuff så blir han lite ängslig då och då så han behöver def bli ännu tuffare :)

Glenn blir halvt tokig om man har vagnen bredvid, då tycker han den "jagar" honom. :grin: Men bakom går fint! :idea:

Idag var vi ut och körde! Oj vad jag är stolt! :love:
Medryttaren fick gå bredvid en bra bit för han tyckte det var så mycket att titta på i början, vagnen gav han blanka f*n i.. :p.
Men sen kunde även medis sitta i vagnen och han gnotade glatt på. :banana:
Testade trav och övergångar och halter, lite uppförs och nedförs och sväng i trav, allt fungerade bara fint!

Bilder:
PÅ väg ut
Travar fint på väg hem
Han har bra plats mellan skaklarna...

Det enda som skall ändras på vagnen är att jag ska ta bort "stoppers:arna" på skakeln vid däckelinfästningen. Först gjorde det nämligen att det drog i där istället för i draglinan och sen (när den hoppat loss) :o vart det bättre drag i svängeln. Så de ska väck så får den ligga löst i öglan.

Men jisses vad jag är lycklig! Och stolt... :bow:
Fast nu får vi väl inte vara kvar här så länge till... Eller räknas första året som "inkörning" :angel:

Men jisses vad jag är lycklig! Och stolt... :bow:
Fast nu får vi väl inte vara kvar här så länge till... Eller räknas första året som "inkörning" :angel:

Vad kul att det gick så bra! Du får annars starta en ny tråd där alla nyss inkörda hästar får vara, och då kommer ju alla i den här tråden så småningom hamna där :)

Tack! Jo får väl göra det!

Nu får han smälta första turen några dagar och sen blir det ny tur på söndag! :D
Men ischa vad kallt det är att köra den här årstiden, får väl stiga ur och springa med ibland.. :cool:

Grattis! :D

Klart första tiden räknas som inkörning, så stanna kvar här vettja! :)

Har varit borta från buke o min sambo har slarvat med kameran men detta var mitt sista inkörningtsobjekt...

Ett 5 årigt sto, NSV bruks som kom hit i våras. Var nog tömkörd innan men hemskt rädd o tittig så jag red henne hela våren o sommaren ända till i höstas då hon en dag kändes helt annorlunda, mycket tryggare i sig själv o sen dess har vi bara gått framåt i körningen. Nu har hon som främsta köruppgift att med mitt andra NSV sto dra snöplogen om dagarna :)

Sonja första dagen hos oss:

Sonja i par med Ina för nån dag sedan:

Jag håller på att köra in min 12åriga islandshäst. Vi har kommit så långt till att dragit två skaklar påvarierande underlag i skritt och lite trav och höger/vänster svängar.

Snart är det dags för första gången med vagn!
Längtar:love:
men lite kvar är det. Måste ha lite mer hjälp, det är inte lätt när man är själv i stallet jämt...
Men i sommar ska jag f-n köra henne:banana:

Igår var jag ute med Maiden och drog däck igen. Massor med nysnö hade det kommit, så det blev rätt tungt att dra för henne, vilket jag ser som odelat positivt eftersom hon är lite väl rund om magen... :angel:

I alla fall, vi gick längre bort i byn än vi har varit tidigare och hittade flera bra korsningar på vägen där man kunde lägga volter. Så det roade vi oss med och hon är SÅ HIMLA DUKTIG, min lilla eldfux! :D :D :D

Nu blir det verkligen vagn snart, hon lyssnar så himla bra och är inte ett dugg rädd för saker som låter bakom henne. :love:

Vilken jättefin! Jag vill också ha par-åk! Måste bygga en snöplog med dubbelskaklar, tror jag bestämt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 408
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 365
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 421
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 926
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023