Sv: Presentera era inkörningsprojekt.
Låter som ett stereotypiskt fullblod, tyvärr. Jag har ju ett fullblod, men hon är så ostereotypisk man kan bli och skulle aldrig bete sig sådär "som fullblod gör". Men efter alla år på galoppen så har jag ju sett min beskärda del av fullblod som är som popcorn ena dagen och som slöfockar nästa...
Tyvärr är ju inte alla hästar lämpliga till körning, men jag tycker inte att du ska ge upp med din grabb. Kanske behöver han bara mer repetition på varje nivå? (Det vill säga, repetition till förbannelse och lite till.) För när han blir sådär knasig så är ju huvudsaken att han känner sin vagn och vet att den inte är farlig - chansen att han lugnar sig fort borde i alla fall öka ju oftare han får jobba med vagnen och lära känna den.
Jag har ett liknande problem, men inte lika stort, med Maiden. Vi var ute och körde igår, ensamma, och hon är precis som förut inte ett dugg rädd.
Men istället så är hon sådär tjurig som hon "alltid" är och jag kom underfund med att hon verkligen AVSKYR när man säger åt henne vad hon ska göra!
Hon blir som förbytt när hon inte får sin vilja igenom och det är ett himla micklande för att få henne att vilja göra det man själv vill.
Hon försöker resa sig, hotar att sparka bakut, försöker "rusa" iväg i slängtrav när jag vill ha skritt, och så vidare. Hon är inte farlig, men hon trilskas nåt enormt. Hon försöker verkligen göra precis tvärt om mot vad man själv vill.
Lösningen tror jag skulle vara att kunna longera henne i några minuter innan förspänning, för att få henne att göra sig av med överskottsenergin så att hon kan fokusera framför vagnen, men snömassorna gör att det inte finns någonstans att longera...
Verkligen ingenstans alls, det är för mycket snö överallt.