Ja, absolut. @Lingon skrev dock "Vi får en dags permission när vi gifter oss. Men det är ju samma för alla. Fy vad fult av ditt företag att..." och det tolkade jag som att hen insinuerade att det inte är samma för alla där jag jobbar. Annars är ju den där dagens permission man får på hens jobb precis lika orättvis som min semestervecka, om än i mindre skala.
Vad gäller din kommentar om lagligt eller ej skulle man säkert inte kunna göra något liknande på stora statliga/kommunala organisationer, men i ett litet familjeägt företag som mitt vet jag inte vad för juridik som skulle kunna tänkas stå i vägen faktiskt. Men det kanske du har bättre koll på än jag?
För övrigt vill jag tillägga att det på mitt jobb inte skulle vara jättesvårt att få en extra semestervecka p.g.a något annat än bröllop, om man bara frågade och hade ett vettigt skäl till det. Min arbetsgivare är liksom schysst hela vägen igenom och mån om att livet ska vara njutbart för oss alla.
Fast hos oss får alla som gifter sig en dags permission. Ingen får det bakom ryggen och i hemlighet som i fallet med de 5 extra semesterdagarna.
Man får för övrigt permission för en rad andra saker också. T.ex. När man flyttar (max en gång om året) och dödsfall och begravning av nära anhörig. Även på sin 50- och 60- årsdag.