Det är fullt möjligt att många arbetsplatser har en policy som säger att det ska uppmärksammas av AG när anställda fyller tex 50 och det är helt okej, men jag kan tycka att man som AG/chef då borde se den lite större bilden och tänka ett varv extra. Troligen är det så att denna policy inte tillåter AG att för företagets pengar köpa blommor/tårta till någon som fyller 40 istället för 50, men som chef har man alla möjligheter att ändå uppmärksamma personens födelsedag. Det handlar inte om att få materiella presenter utan det handlar om att arbetstagaren ska känna sig inkluderad och känna att h*n är lika mycket sedd som sina kollegor. Det är inget speciellt med att fylla 50 eller 60, precis som med alla andra födelsedagar är man lite närmare döden bara, that's it.
Jag tycker det känns rimligt med organiserad uppvaktning från AG till pensionsavgång/avslutad anställning, dödsfall och när någon jobbat där en ansenlig tid, tex 25 år. Men när det kommer till födelsedagar, giftemål, barnafödande osv anser jag personligen att AG ska hålla sig utanför och inte uppmana anställda att lägga pengar. Ska AG uppvakta på födelsedagar ska det vara lika för alla och ska det uppvaktas på jämna födelsedagar ska det uppvaktas oavsett om den anställda fyller 20, 30, 40, 50, 60 eller 70.