Min erfarenhet av detta område är dessutom att "barn" som skäl att bli prioriterad vid ledigheten inte bara sträcker sig till småbarnsåldern (där jag har FULL förståelse för svårigheten i att vara en ensamstående förälder), utan mycket längre än så.
Jag har varit med om kollegor som på riktigt ansåg att de hade betydligt större rätt att få vara lediga och fira med sina barn (som var i min ålder, runt ca 20 år) än vad jag hade för att kunna åka "hem" och fira med mina föräldrar. Och då handlade det inte ens om julafton i sig eftersom vi inte jobbade röda dagar.
Vi håller precis på att diskutera julledigheterna på mitt jobb. Vi fick för någon månad sen mail från chefen om att det var dags att komma med önskemålen samt att vi skulle prata ihop oss innan kring hur vi skulle lösa de obligatoriska uppgifter som måste utföras varje dag. När jag gick in i semesterlistan hade ALLA andra redan hunnit lägga in om ALLA dagar. Återigen så jobbar vi inte röda dagar, utan det handlar alltså om mellandagarna. Jag kände att jag absolut inte behövde vara ledig alla dagar, men kände inte heller för att vara den enda som jobbar alla dagar. Så jag tänkte att jag kan jobba 3 dagar och önskade ledigt resten. Nu är det KRIS för hur det ska lösa sig med övriga dagar (plus att det helst bör finnas en back-up till varje dag).
Alltså, om alla bara tar varsin dag skulle vi klara oss utan några som helst problem.
Det är verkligen ALLTID jag som anpassar mina önskemål då jag är den enda som inte barn. Tex i våras skulle vi inkomma med önskemål gällande vårens alla klämdagar. De flesta barnföräldrarna hade ju önskat ledigt samtliga av dessa. Jag hade önskat semester 1 dag. Gissa vem som fick kompromissa och jobba halvdag den dagen?
Jag har iallafall försökt sluta att på förhand anpassa mina önskemål, t.ex om jag sett att "alla" vill ha en viss vecka så har jag insett att jag inte kommer få den och önskat en annan vecka istället. Så gjorde jag tidigare men insåg att jag var den enda som tänkte så och aldrig skulle få "något för det" i och med att på pappret skulle ju mina önskemål vara uppfyllda. Nu lägger jag den ledigheten jag vill ha och anpassar mig sedan i efterhand. Fortfarande är jag den enda som alltid anpassar mig, men det blir iallafall synligt på ett annat sätt. Nån dag kanske jag kan få igen det...?
Oj, wall of text men detta är ett kärt ämne.