Då kanske man ska välja ett jobb där det inte behövs personal varje dag oavsett om det är jul eller inte. Är folk på riktigt så dumma?!
Vi har jobb 24/7, 365 dagar på året, och självklart så räknar vi inte med att vi kan vara lediga jul, nyår, midsommar osv, däremot kan vi såklart önska! Nu har vi haft sån tur att vi har några fantastiska vikarier som inte firar jul, och mer än gärna jobbar då pga att det är riktigt bra betalt. I år infaller julen under en veckodag, och ordinarie schema är en personal 08-16, och en annan personal 16-08, så även om vi inte hade fått in vikarien så hade båda vi som skulle jobbat jul faktist hunnit fira. I år hamnade jag på 8-16 passet,har en timme hem så vid 17 hade jag kunnat vara redo för julfirandet, tråkigt såklart när jag har barn, men jag hade iaf kunnat fira jul.
På vårat jobb så är det helt enkelt dom som är schemalagda som åker på det om ingen annan vill/kan, och vi tar inte in ledig personal för att dela upp det på kortare pass, utan det är helt enkelt dom som står på schemat som ska jobba. Skulle inte någon vikarie vilja jobba så hade vi tagit en diskussion om det skulle vara ok för dom lediga att komma in några timmar så alla fick chans att fira jul, men absolut inget jag skulle kräva av någon!!!
Jag har jobbat flera jular, men då kanske kunnat gå någon timme tidigare för att personalen efter mig inte firat, eller har firat tidigare på dagen om jag haft kvällspasset. Har hittills under mina 11 år inte behövt jobbat hela dygnet iallafall (vi kör 24h pass på lördagar och söndagar) tack vare vikarierna.
Jag ställer gärna upp och jobbar nyår, midsommar är jag helst ledig på, men skulle det inte gå att lösa med vikarie där så är det som det är, julen däremot så vill jag verkligen verkligen hinna fira lite eftersom jag har barn, men som sagt, hade jag inte fått in någon så får jag lov att jobba, och jag var mycket medveten om det när jag tog jobbet!