Presentation av AR som AR-ryttare vill att andra ska uppfatta denna inriktning!

Sv: Presentation av AR som AR-ryttare vill att andra ska uppfatta denna inriktning!

KL*

Bents ridning har jag sett förut. En del saker ser bra ut och en del mindre bra tycker jag. Piruetterna ser luriga ut, men det finns säkerligen ett syfte med det också, som det vore kul att bli upplyst om!

Intressanta och en del inspirerande material som har visats hitills!!

Fyll gärna på med mer!!

Sv: Presentation av AR som AR-ryttare vill att andra ska uppfatta denna inriktning!

Är inte den sidan från samma ställe där Oliveiras sonson spelat in en video?

*kl*

Här nedan är också en bild på Christofer Dahlgren som jag tycker är en väldigt bra bild. :) Jag tycker nog att det är den bästa AR-mässiga piaff jag över huvud taget sett (och nog även inom alla ridområden :o ).

http://www.webforum.com/gesta/common/load_ext_file.asp?Source=ext_pagesx_img&ContainerID=28637&id=12

Bilden kommer från www.gesta.se

DET där var verkligen en fin piaff!! :bow::bow::bow::bow:

Jag måste nog hålla med dig!!

Ja DET är vad jag kallar en piaff!!! :bow::bump::bow:

knapplån

jag fick tydligen inte skriva att jag gillar ***********
som är nämd i tråden med piaff bilden.
mitt inlägg togs bort.

man ska kanske vara tyst då och inte uppmuntra vad man tycker är bra.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

undrar om man vågar lägga in en suddig bild på sig själv:angel:

eller va sjutton... i tråden "Tack AR" en bit ner här så finns det bilder i senare inlägg. ett par av bilderna där uppvisar vad jag tycker är entrevlig form!

*KL*
Ursprungligen postat av nephthys Visa inlägg
*kl*

Här nedan är också en bild på Christofer Dahlgren som jag tycker är en väldigt bra bild. Jag tycker nog att det är den bästa AR-mässiga piaff jag över huvud taget sett (och nog även inom alla ridområden ).

http://www.webforum.com/gesta/common... D=28637&id=12

Bilden kommer från www.gesta.se
Jag tycker att den sitter för mkt.
Den kan ej trava på stället.
kolla in frambenens "lyft"

vore bättre att se en film. Här vet man inte vad som händer i nästa sekund- levad kanske:confused:

jag är verkligen inte insatt i AR men tycker de e intressant o titta på bilder o filmer.

Undrar bara varför man sätter fast hästen i sånna där stolpar och gör så hästen stegrar (levade?)

Jag är inte AR-ryttare...kallar nog det klassisk dressyr då om man måste kalla det något.

Men här en bild jag hittade på en sida som Dressyrtant länkade till...
SÅHÄR vill jag rida min 4-åring(den gapar lite här men...ögonblicksbild):
_MG_0845x.jpg

Den här uttjatade bilden på mig och skruttan nov. -06, tyvärr känner jag att vi inte gjort några framsteg:( sen dess:
5211547.jpg

Dessa två bilder, den på mig o pålle är dock endast ett steg på vägen, visar MITT ideal just nu -notera att jag rider 4-åring och därför i dagsläget inte strävar efter en högre form.

Är det inte vad som är meningen med en piaff? :confused: Att hästen ska vara så pass samlad att den kan resa upp sina framben i levad/pesad ur piaffen? Det jag ser att bilden visar en mycket samlad piaff.
Aldrig någonsin ska väl frambenen börja vinklas bakåt under hästen? Frambenen ska alltid vara raka i en korrekt piaff.

Ja om man nu ska göra levad, men det kan inte trava på stället=piaff i den positionen.

idealet är att den lyfter sina framhovar till skenbenets mitt. Det kan inte den där.

Vilket ideal?

Inom akademiska ridkonsten, slutar inte dressyrmålet med piaff och passage, enligt Dressyrreglementet i TR. Utan i den akademiska ridkonsten fortsätter dressyrmålen med skolor ovan mark. Jag har inte inom akademiska ridkonsten läst något "TR" om de piaffideal du pratar om... I och för sig, skulle jag vara nöjd med vilka piaffinslag som helst i min och min hästs utbildning. Men det kommer, den dag vi är färdiga för det.

Tråden handlar om "Presentation av AR som AR-ryttare vill att andra ska uppfatta denna inriktning!"

De ideal i piaffen du talar om, hör kanske till en annan tråd. Har jag missförstått, ber jag om ursäkt. :bow:

Det är nog bäst att låta bli att säga något om vad man tycker. Här inne är det endast teori som gäller, eftersom min länk är borta, inte något om vad verkliga ekipage lyckas åstadkomma. Lika bra att rensa bort alla de andra länkarna i tråden, för de kan ju anses som reklam. :mad: Eller är det ok bara för att det är utländska sidor?
För mig betyder det mycket att se vad tränaren själv lyckas åstadkomma om jag ska vilja träna för denne. Kan inte tränaren själv, hur ska den då veta hur den ska träna mig? Här får man uppenbarligen inte tycka något om någon. Jag trodde iof det gällde förtal, men att tala om att man gillar vad någon gör, är visst också förbjudet, för det räknas som reklam.

Detta är ju ett underforum till dressyr, så jag förmodar att det är modern dressyr/den som vi ser på tävlingsbanorna som sätter idealen på även detta underforum. ;)

Jag är ledsen, men jag tycker inte att jag ska behöva förklara Gunnars bukeregler gång på gång.

Vill man hänvisa till en länk, kan man skriva "Formen och piaffen som Nisse Hult visar på sina hästar tycker jag är utmärkande för den AR jag eftersträvar, se www.nissehult.org ."

Men skriver man, "MIN tränare Nisse Hult, www.nissehult.org är bara bäst och hans formgivning av hästen och hästens piaff är bara så bra. Och min tränare Nisse Hult, får fram det bästa hos min häst." då är jag rädd för att Nisse HUlt, får lite för mycket reklam för sin verksamhet, som egentlgien borde kunna sälja sig själv.

Och som så många gånger, när en viss persen pekas ut som tränare, brukar trådarna spåra ur, eftersom det alltid finns en klick som tycker att "Nisse Hult" är totalt inkompetent och värdelös som ryttare och pedagog. Hästarna paddlar med frambenen, sänker ryggen och dras bara i form med stångbettet. Och då blir det sandlådeverksamhet och pajkastning i stället före en så pass utvecklingsbar diskussion, som många av trådarna för närvarande är.

Mvh

IngelaH

Piaff är likförbaskat trav på stället oavsett inriktning.
Levad är oxå det som det är.

Sen kan det vara piaff på väg till levad- som jag tror att den bilden handlar om.

Är den samlad för mkt i piaff, så kan den inte fortsätta att trava 2 takt- eller hur?

Kan du inte berätta hur idealet i piaff skiljer sig från klassisk?
Vad säger Bent är en bra piaff?
Tycker nog att hans piaff är fin o den ser inte ut som i länken.

Senast ändrad:

Piaff är likförbaskat trav på stället oavsett inriktning.
Levad är oxå det som det är.

Sen kan det vara piaff på väg till levad- som jag tror att den bilden handlar om.

Är den samlad för mkt i piaff, så kan den inte fortsätta att trava 2 takt- eller hur?

Kan du inte berätta hur idealet i piaff skiljer sig från klassisk?
Vad säger Bent är en bra piaff?
Tycker nog att hans piaff är fin o den ser inte ut som i länken.
Sedan finns det ju ett större spann av piaffen som tillåts i AR, just efterssom där leder piaffarbetet vidare till levaden. Om man vill.
Och då hoppar man väl inte från en reglementsenlig piaff direkt till en levad, utan jobbar med hela spannet från en mindre satt mer jämviktig (undersökningar visar väl att de många "dressyrhästar" inte förflyttar sin vikt så mkt bakåt i sina piaffer?!) piaff till att den sitter på mkt att frambenen bara kan vikas in, takten upphöra och hästen sitter.

Sedan kan jag hålla med om att den här såg lite väl låst ut i sin framdel. men att det skulle vara graden av satthet som är fel vet jag inte.
Mer lösgjord framdel och längd överlinje i piaffen och frambenen kanske skulle vara friare att lyftas högre. Mindre statisk spänning i rörelsen men med bibehållen samling.
Den här såg ut att innehålla lite väl mkt spänning.

Jag håller med dig att en hel del GPhästar samlar sig för lite i piaffen, men där är det inte den enda punkten som bedöms, utan helheten.
Men visst premieras samlingen i piaff, passage, piruetter X2, men oxå ökad skritt- att man har bevarat det lösgjorda, men oxå att man kan visa att hästen kan slappna av.

det finns mkt fina piaffbilder, men just den tyckte jag inte var typisk, utan på väg till Levad.

Vet du något om henne?
Tyckte det var riktigt fin ridning!
Hur kan man få chansen att träna för en sån tränare egentligen?
Anja Beran har samarbete med Gerd Heuschmann. Hon har skrivit intressanta böcker. Bara att googla. Vet inte om hon har hållit några kurser i Skandinavien än, men inget är väl omöjligt. ;) Heuschmann däremot, kommer ju då och då på besök... ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama