M

MoE

En nyfiken och vänlig fråga från en nybörjare:)

Hur kommer det sig att man väljer att starta en 2-åring i premielopp? Om man väljer att lämna iväg unghästen på träning inför premieloppet så går det ju på ett ut när man fått pengarna på 25 000 kr, varför startar man då så tidigt?

Efter premieloppet, vad händer då?

///MoE

Sv: Premie

Ett premie lopp ska inte vara som en tävling, det är ett lopp där alla hästar ska gå på en idealtid, som är väl tilltagen så de allra flesta hästar ska klara av det. Det handlar lixom inte om att jaga fram hästarna.
Efter premieloppet fortsätter man träna hästen. Vissa är tidigare klara och kan starta redan som två åring, men de flesta behöver mera tid på sig att bli klara och kommer först ut som tre eller fyra åringar.
Hela poängen och tanken med premie är inte att du ska tjäna en massa pengar på det, men du har kanske råd att ha en häst i träning som du inte skulle haft annars då du har möjlighet att få igen dina pengar.
Många två åringar klarar premie tiden med träning den får hemma och att man åker och visar dem banan några gånger före själva premie loppet.

Hur kommer det sig att man väljer att starta en 2-åring i premielopp? Om man väljer att lämna iväg unghästen på träning inför premieloppet så går det ju på ett ut när man fått pengarna på 25 000 kr, varför startar man då så tidigt?

///MoE

Premielopp körs bara för tvååringar från första mars till sista oktober.
Du kan välja att kvala istället och ändå få premien.
Från i år är premien samma för hästar som är i A eller B-träning.
Det är upp till var och en om man vill lämna den i A-träning eller inte.
Premien infördes en gång i tiden för att stimulera till att unghästarna kom igång och träna i tid.
En travhäst måste börja träna tidigt om den ska utvecklas, börjar man som treåring är det sämre förutsättningar för att den ska utvecklas till en bra travare.
Efter premieloppet fortsätter man att träna för att få en startklar häst, en del som kör premie tidigt ger hästarna en paus på sommaren och släpper dem på bete om man inte tänker starta som tvååring.

///MoE

Om du håller på med ridning så kan man säga att ett premielopp för travhästarna vid två år är att likna en rid häst som på lek med ledare får skutta runt en liten hoppbana med låt säga 5-6 hinder mellan 30-50 cm, eller en blivande dressyr häst som visar att den kan gå framåt för skänkel och har god framåtbjudning och tar stöd på bettet i trav, kan vänd snett igenom, och bromsa vid förhållning.
Hästarna får inte trixa och visa orutin. Hästarna ska vara van vid ridhus (de ska alltså inte vara första gången de där).
gulan

Och för att fortsätta på frågeställningen...

De fortsätter att träna på med sikte på start efter premieloppet, en liten del kommer ut redan som tvååringar men det kräver talang och tidighet. Den "stora massan" tränar på i ca 1-2 år till innan de är färdiga för tävling.

Tack för era informativa svar, nu har jag lite att fundera över och spåna vidare på:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 170
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 235
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 755
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar