Postprat - den stora tråden om C/O

Systemet faller ju självklar om fel nummer skrivs på kuvertet. Det funkar inte heller om fel land, stad, gata är skriven på kuvertet.
Då har vi samma problem som beskrevs tidigare, där grannarna bytta lådor med varandra. :confused:
Och hur säkrar man upp systemet då med rutiner? Har du något förslag? Den dagen det är ditt viktiga kuvert som försvinner önskar du nog att någon tänkt på det innan.

Det är ju precis det jag har sagt hela tråden.
Att posten sorterar efter adress!
Om posten gör det då behövs ju inga namn på dörrar och brevlådor.
Det är andra i tråden som har sagt att det inte funkar med nummer på lägenheter.

Fast namn på dörren kommer ju de flesta ha ändå. Och namn på dörren har inget att göra med namn på brevlådan som väl knappt finns i formen av bevinkast i dörren längre, och de som finns kommer försvinna. Och jag tror det är en utopi att alla ska lära sig lähenhetsnummer lika bra som namn, både på sig själv och sina vänner. Så namnet, i sin enkelhet, behövs på både brev, dörrar och brevlådor för att det ska funka tror jag.

Numret finns redan i de fall det är känt för avsändaren, vilket förenklar automatisk sortering. Och namnet finns för att ta hand om övriga fall, som trots allt är en hel del om jag tittar bara på min egen post.

Ja men det är ju det som
Är så korkat. :idea:
Jag är helt övertygad om att någon tänkt på det innan, men det finns vissa svagheter att följa upp innan det kan bli verklighet.

Du hade fått många aha-upplevelser om du följde med mig en vecka på jobbet och hjälpte till att spåra upp människor med felstavade namn, fel adress, maka/make, sambo osv ;) (Och då jagar jag bara dem för att kunna fakturera dem i olika syften, det handlar inte om kriminella)

Nej det är inte korkat utan det system som råder i hela världen, eller i vart fall större delen, vet inte om det finns undantag.
Jag har läst någonstans att fransmännen sällan har namn på dörren.

Jag har ibland funderat på hur det fungerar i länder där det finns väldigt, väldigt många med samma namn och där det är vanligt att man ärver namnen i familjen.

Fast namn på dörren kommer ju de flesta ha ändå. Och namn på dörren har inget att göra med namn på brevlådan som väl knappt finns i formen av bevinkast i dörren längre, och de som finns kommer försvinna. Och jag tror det är en utopi att alla ska lära sig lähenhetsnummer lika bra som namn, både på sig själv och sina vänner. Så namnet, i sin enkelhet, behövs på både brev, dörrar och brevlådor för att det ska funka tror jag.

Numret finns redan i de fall det är känt för avsändaren, vilket förenklar automatisk sortering. Och namnet finns för att ta hand om övriga fall, som trots allt är en hel del om jag tittar bara på min egen post.
Varför skulle inte människor kunna lära sig nummer på lägenheter?
Eller lära sig söka på Hitta?
Det är ju hur lätt som helst att få fram adresser till folk. En behöver ju inte en telefonkatalog direkt.
Annat va det "förr". :)
Posten hat tidigare varit ganska duktiga att hitta folk även om adresseringen har varit bristfällig.
(Kanske är det annorlunda nu)

Jag är helt övertygad om att någon tänkt på det innan, men det finns vissa svagheter att följa upp innan det kan bli verklighet.

Du hade fått många aha-upplevelser om du följde med mig en vecka på jobbet och hjälpte till att spåra upp människor med felstavade namn, fel adress, maka/make, sambo osv ;) (Och då jagar jag bara dem för att kunna fakturera dem i olika syften, det handlar inte om kriminella)

Jo jag vet att felstavningar ofta ger merarbete.

Om vi istället hade använt nummer, så hade problemet ned felstavade namn varit mindre. ;)

Jag har läst någonstans att fransmännen sällan har namn på dörren.

Jag har ibland funderat på hur det fungerar i länder där det finns väldigt, väldigt många med samma namn och där det är vanligt att man ärver namnen i familjen.
Fransmännen är smarta :up:

Det är ju hur lätt som helst att få fram adresser till folk. En behöver ju inte en telefonkatalog direkt.
Posten hat tidigare varit ganska duktiga att hitta folk även om adresseringen har varit bristfällig.
Jadu, varför är det lättare att lära sig "Svensson på storgatan 8" och inte "01235 på storgatan 8". Det är inte direkt raketteknologi att komma på.

Jadu, varför är det lättare att lära sig "Svensson på storgatan 8" och inte "01235 på storgatan 8". Det är inte direkt raketteknologi att komma på.
Har du problem med postnummer också då?
Hur svårt är det att kolla på hitta?
1015 är inte heller raketforskning

Kanske har du ett ovanligt gott minne men jag tror du överskattar minnesförmågan hos folk generellt. Lägenhetsnummer är information man sällan använder, jämfört med namn och gata t ex. Typen gör det dessutom extra knepigt då den fyrsiffriga koden varierar mellan olika personer men samtidigt har en del personer samma nummer. Och när du är utomlands (vilket är ett av tillfällena då jag fortfarande får snigelpost) så har du kanske inte tillgång till internet.

Att ta bort namnen kräver att ALLA kommer ihåg den fyrsiffriga koden VARJE gång. Jag tror det är en utopi. Det är svårt nog att komma ihåg om det ska vara -vägen eller -gatan ibland. Och postnumret, men det kan man ofta de första siffrorna i alla fall. Och det löser sig även utan nummer om land, stad och gatuadress är känd. Typ motsvarande med namn och lägenhetsnummer, båda systemen behövs för att all post ska kunna levereras.

Har du problem med postnummer också då?
Hur svårt är det att kolla på hitta?
1015 är inte heller raketforskning
Jag åker inte och hälsar på postnummer.

Men ja postnummer är svåra att hålla koll, folk behöver inte fler siffror att blanda ihop och glömma.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 196
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 583
Senast: gullviva
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar