Bostadsköer (utbruten från Af vill utreda)

Nej men snälla varför blir du så arg?
Det är klart jag inte tror att alla är som mig eller att alla är som ts? alla är olika jag skrev bara att för mig är det viktigt.
Men vad är poängen med att sitta och betona att du minsann klarar att utföra sådant som är viktigt för dig i en tråd som handlar om en funktionshindrad människas ganska allvarliga bekymmer med att klara avgörande moment i sin vardag?

Men vad är poängen med att sitta och betona att du minsann klarar att utföra sådant som är viktigt för dig i en tråd som handlar om en funktionshindrad människas ganska allvarliga bekymmer med att klara avgörande moment i sin vardag?
Vi diskuterade ett sidospår det hade inget med ts att göra den som drar in ts i det här är du.

Jag står i kö hos några av dom största städerna efter Stockholm Göteborg och Malmö och det kostar ingenting där åtåtminstone.Den största aktören i Malmö tar 300 kr om året. Då finns lägenheter på flera orter i Skåne
Boplatssyd som har många av Malmös stora hyresvärdar ( och flera orter i Sydsverige) tar 300 kr om året. Klart det denna andra aktörer som är gratis, men den som söker lägenhet i Malmö missar många utan denna site.

Boplatssyd som har många av Malmös stora hyresvärdar ( och flera orter i Sydsverige) tar 300 kr om året. Klart det denna andra aktörer som är gratis, men den som söker lägenhet i Malmö missar många utan denna site.
Okej jag har aldrig stött på det som sagt. Men lättförtjänta pengar för dom så det kanske sprider sig.

Okej jag har aldrig stött på det som sagt. Men lättförtjänta pengar för dom så det kanske sprider sig.
Vet inte om det är lättfötjänta. Jag står genom boplatssyd i kö hos ganska många bolag i närmre 40 kommuner men givetvis är inte alla bostadsaktörer anslutna men det verkar växa. Det måste vara en del administration bakom. Jag tycker det är praktiskt med en kö till många orter.

Tack för påminnelsen. Borde ställa mig i Göteborg och boplats syd. Står i Stockholm och i några mindre städer som är gratis. Bl.a Bollnäs som jag iofs aldrig skulle flytta tillbaka till, men tja eftersom det är gratis, varför inte. Och Gävle som skulle vara ett alternativ. Där har jag stått ganska länge så skulle få en lägenhet där om det knep. Det är ju bara en dryg timme med tåg till Stockholm - vet faktiskt någon som dagspendlade Stockholm-Gävle.

Tack för påminnelsen. Borde ställa mig i Göteborg och boplats syd. Står i Stockholm och i några mindre städer som är gratis. Bl.a Bollnäs som jag iofs aldrig skulle flytta tillbaka till, men tja eftersom det är gratis, varför inte. Och Gävle som skulle vara ett alternativ. Där har jag stått ganska länge så skulle få en lägenhet där om det knep. Det är ju bara en dryg timme med tåg till Stockholm - vet faktiskt någon som dagspendlade Stockholm-Gävle.
Välkommen till Gävle isf! 😁

Vet inte om det är lättfötjänta. Jag står genom boplatssyd i kö hos ganska många bolag i närmre 40 kommuner men givetvis är inte alla bostadsaktörer anslutna men det verkar växa. Det måste vara en del administration bakom. Jag tycker det är praktiskt med en kö till många orter.
Det tycker jag med låter oerhört praktiskt 👍

Uppsala har börjat ta betalt för flera år sen, när Uppsalahem och flera andra värdar skapade en kö. De påminner om avgiften och den dras automatiskt från kortet om man inte protesterar. Jag ställde mig i kö för många år sen, eftersom man aldrig vet när man behöver flytta och Uppsala är strategiskt bra ställe att bo på både sett till arbetsmarknad och pendlingsmöjligheter. För mig var det självklart att betala för att inte missa tio års köpoäng eller vad de var när de började ta betalt. Och som bonus hamnade jag ju i kön hos alla de andra värdarna med

Ställde mig i Gävles kö innan det ens fanns någon kötid med. Jag är från Gävle och tänkte att jag kanske någon gång ville flytta tillbaka. Var mycket klokt för när jag skulle flytta till Gävle var det 5 års kötid till och med till områdena du verkligen inte vill bo i... Men jag hade 19 års köpoäng och kunde bokstavligen välja och vraka. Numera har jag sju års köpoäng från boende (jag bor hos Gavlegårdarna så får ju köpoäng automatiskt) och det räcker förvisso en bit men långt ifrån välja och vraka.

Att stå i någon bostadskö för att in case of emergency kunna få en rimlig hyresrätt tycker jag fler borde överväga.

Edit. Var tvungen att kolla. Sen 2009 har jag stått i Uppsala bostadsförmedlings bostadskö och den innefattar allmänna och privata värdar i Uppsala och kringliggande kommuner. Dvs betydligt mkt mer än Uppsalahem som var där jag stod i kö från början. Känns lätt värt betala för att hamna i alla de andra fastighetsbolagens köer på köpet.

Står i 2 köer vad jag vet, varav Stockholm stads bostadsförmedling kostar 225 eller nått sånt. Rekommenderar alla som kan tänka sig Stockholm att ställa sig där, man vet aldrig. Men såklart kan det ju vara svårt att betala om man redan lever på gränsen.

Via Stockholms bostadsförmedling kan man också få korttidskontrakt och behålla sin köplats.

Tidigare i år fick jag en fin stor tvåa på Södermalm därifrån. Hade köat i 29 år men inte sökt aktivt förrän de senaste åren. Valde bort många lägenheter som inte passade mig som t ex morgonsol, annars hade det inte tagit så lång tid.

Jag undrar mest var det kostar att stå i kö jag har bara stött på det fenomenet en endaste gång när jag googlat och det var ett företag som hade hyresköp och inte vanliga hyreslägenheter.

Jag står i kö hos kommunernas bostadsbolag.

Hsb får man betala in pengar till, det är så man samlar köpoäng. Det är dock ett eget sparande, du får ta ut pengarna när du fått en lägenhet, så det räknas kanske inte som att det kostar 😁

Kommunala Boplats här i Göteborg kostar 200 kr/ år för att stå i kö. Men vi har många andra tex homeq, partillebo, förbo mm som är gratis att köa i.

Jag har stått i kö hela tiden, är gratis här. Även när jag var gift och vi köpte hus, men vet aldrig vad som händer och när vi skiljde oss var det väldigt nice att få en lägenhet direkt.
Håller med om att det är något man borde göra som säkerhet.
Precis. Bara att minska risken att behöva bo kvar med någon man inte vill bo med borde vara tillräcklig för att alla skulle stå i en bostadskö just in case of...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka