Bostadsköer (utbruten från Af vill utreda)

Jag står i bostadskö hos alla dom stora bolagen i städerna runt omkring mig till och med nere i Skåne då jag kan tänka mig att bo vid havet som pensionär 😃
Man vet aldrig vad som händer i livet och att stå i bostadskö för en hyresrätt är en livlina för många av oss.

Obs jag skrev ett sidospår nu och det här är inget tips till ts så inte någon blir arg :)
Det är lite konstigt det där sovjetiska systemet som borgarna införde. Att kö är det mest rättvisa sättet att fördela knappa resurser. Förr fanns det en bostadsförmedling och en bostadsanvisningslag.

Jag som hänger i "östergötland/kalmartrakten" är med i massor med gratis hyresköer.
Norrköping har inga kostnader alls (Rikshem och Heimstaden finns ju dessutom i flera städer än bara Norrköping)

Fast 1993 var sju år i Stockholms kö en etta med kokvrå i innerstan, åtta år var en etta med kök. Sen såldes allmännyttans hyresrätter ut och kötiderna mångdubblades.
Jo i Stockholms innerstad kan jag köpa att det fungerade. Det fungerade dock sämre med att kunna utse hela områden till anvisningsområden avseende resten av landet. Och är väl kanske lite där problemet att hitta en bra lösning ligger - att sannolikt fungerar inte en lösning utan det krävs olika utifrån hur det ser ut.

Jag skulle önska att bostadskön/bostadsbolagen/privat värdar tvingades reservera lägenheter till utsatta kvinnor. Här i Stockholm som jag kan bäst, så är det många kvinnor som tvingas vara kvar i en destruktiv och våldsam relation eftersom hon inte har ett val om hon vill ha någonstans att bo. Ibland har mannen dragit på kvinnan stora skulder och hon uppfyller inte kraven som hyresvärdar kräver. Särskilt om det finns barn med i bilden.

Jag skulle önska att bostadskön/bostadsbolagen/privat värdar tvingades reservera lägenheter till utsatta kvinnor. Här i Stockholm som jag kan bäst, så är det många kvinnor som tvingas vara kvar i en destruktiv och våldsam relation eftersom hon inte har ett val om hon vill ha någonstans att bo. Ibland har mannen dragit på kvinnan stora skulder och hon uppfyller inte kraven som hyresvärdar kräver. Särskilt om det finns barn med i bilden.
Många kommunala bostadsbolag har möjlighet till förtur i sådana fall, men det är inte särskilt offentligt. Tyvärr har ju inte alla det. Och skulder blir ett no no ändå, men då kan det ofta lösas med hjälp av socialtjänsten som garant. Det tragiska är att socialtjänsten ibland är dåliga på att anvisa eller ens informera. Oklart varför.

Här var det nyligen artiklar om att kommunala bostadsbolaget ansåg att socialtjänsten indirekt ökade andelen hemlösa eftersom socialtjänsten inte längre efterfrågade övergångsavtal (dvs där soc initialt står på kontraktet men om allt fungerar får personen sen ta över kontraktet). Att det minskat från 3-400 årligen till 50. Trots att bostadsbolaget kan ta emot och antalet hemlösa är ett växande problem. Det är också något som känns bakvänt, även om det sannolikt finns en förklaring (ekonomisk?)

Jo i Stockholms innerstad kan jag köpa att det fungerade. Det fungerade dock sämre med att kunna utse hela områden till anvisningsområden avseende resten av landet. Och är väl kanske lite där problemet att hitta en bra lösning ligger - att sannolikt fungerar inte en lösning utan det krävs olika utifrån hur det ser ut.
Resten av landet har jag ingen koll alls på så det har du säkert rätt i.

Fast just det görs ju i Sthlm, genom förtur. Har en vän som fått lägenhet på det sättet i centrala Sthlm.

Här vimlar det nästan av lediga lägenheter, så jag står inte i kö längre. Det behövs liksom inte just här. När vi flyttade hit hade vi förtur på lägenhet i och med att vi flyttade in för jobb. Visserligen fick vi vi hos mina föräldrar nån månad innan vi fick tillträde till lägenheten. Hade vi inte haft dem hade det varit värre.

Just nu är situationen i kommunen annorlunda och det flyttar ut/dör fler än flyttar in/föds. Prognosen är att det kommer fortsätta så till 2030 (men det är ju bara en prognos).

Har aldrig stått i betal-kö. Jag hittade ju en kö jag stått i utan att jag visste det där jag tydligen stått i 20 år.
Sen står jag i andra köer också, både på mindre orter och i större orter, den största med ca 100 000 invånare.

Men kollar faktiskt regelbundet i 20 års kön för är lite sugen på att testa den orten.

Det finns förtur för det åtminstone här där jag bor. Även om man flyttar hit för jobb så går man före i kön.

Det finns förtur för det åtminstone här där jag bor. Även om man flyttar hit för jobb så går man före i kön.

Jobb får man definitivt förtur för, det är vad som hände mig i Gävle och Bollnäs. Men, iaf här i Stockholm, behövs det många fler lägenheter (med rimlig hyra) så att utsatta kvinnor kan lämna sin partner.

Edit: fler kommuner borde ta efter https://www.hemhyra.se/nyheter/fa-k...h-barnen-fick-hjalp-att-bo-kvar-jag-hade-tur/ även om det i just det fallet inte handlade om att lämna en våldsam partner.

Jag ställde mig i kö för 2,5 år sen, när jag lämnade gården och flyttade in i mitt drömhus på annan ort, tänkte att det var lika bra.
Idag står jag först i kön och kan välja exakt vad jag vill ha, det känns väldigt skönt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka