Postprat - den stora tråden om C/O

Men vad menar du då? Jag förstår faktiskt inte dina senaste inlägg om lägenhetsnumren.

Tror du dessutom på allvar att du behöver upplysa mig om hur man adresserar ett brev?
Om det finns nummer på lägenheten och om det står på kuvertet. Då behövs inte namnet på dörren.
Posten kan alltså sorteras enbart efter gata/hus/lägenhetsnummer.

Som jag skrev till en annan i tråden.
Har jag fått brev i min låda som enbart va sorterad efter gata och nummer. Eftersom personen brevet va adresserat till inte bodde på vår adress.
Brevbäraren brydde sig alltså inte om vilka namn som stod på lådan. Hen läste bara gatu och husnummer.
Jag tror inte jag kan vara tydligare än så här, för att du ska förstå.

Jag har inte påstått att jag vet hur det ser ut i vartenda läghetshus i hela landet.
Jag säger att nummer på hus och lägenheter är ett praktiskt system, eftersom då behövs inte namn på dörrarna.
Posten kan sorteras efter enbart adress.
(Jag har själv fått brev i min låda där det enbart har sorterats på adressen. Eftersom namnet på brevet inte tillhörde vårt hushåll.)
Hur svårt ska det vara:confused:

Vilket även borde vara bra för människor som av säkerhetsskäl inte vill ha namnet på förren.

Varför skulle det vara bra med anonyma dörrar i lägenhetshus, hur ska jag då veta vilken dörr jag ska ringa på när jag ska besöka någon?

Men varför skulle det vara bra med anonyma dörrar i lägenhetshus, hur ska jag då veta vilken dörr jag ska ringa på när jag ska besöka någon?
Det är ju en helt annan fråga.

om du vill sätta ditt namn på en vacker skylt på din dörr, så att gäster hittar rätt så ska du ju självklart kunna göra det.

Vi pratar om möjligheten att sortera post efter enbart land/stad/gata/hus/lägenhetsnummer.

om du vill sätta ditt namn på en vacker skylt på din dörr, så att gäster hittar rätt så ska du ju självklart kunna göra det.

Vi pratar om möjligheten att sortera post efter enbart land/stad/gata/hus/lägenhetsnummer.
Posten tycker uppenbarligen inte att det är en tillräckligt bra idé. Annars hade de nog försökt få igenom den.

Om man inte har skyddade personuppgifter så är det ur skyddssynpunkt inte så lyckat att tro att man är säker för att man inte har namn på dörren. Det är ju bara att ringa skatteverket om man vill veta var personen bor. Eller om man vill veta vem som bor på en viss adress.

Ok, jag uppfattade dig som att det var ett argument i frågan. Då förstår jag inte heller problemet, min erfarenhet är att posten redan distribueras på adressen i första hand, inklusive nummer om det finns. Dvs namnet kan vara fel, men adressen rätt.

Posten tycker uppenbarligen inte att det är en tillräckligt bra idé. Annars hade de nog försökt få igenom den.

Om man inte har skyddade personuppgifter så är det ur skyddssynpunkt inte så lyckat att tro att man är säker för att man inte har namn på dörren. Det är ju bara att ringa skatteverket om man vill veta var personen bor. Eller om man vill veta vem som bor på en viss adress.
Ändå sorterar posten brev efter adress.
Min granne hade skrivit en slarvig 6:a (på papper) när hon ansökte om bensinkort. Hen bensinkort kom hem till min adress (hus 8) med hens namn på kuvertet.

Tror du ändå inte att det finns dom som skulle tycka det va skönt att slippa ha sitt namn på dörren?

Min granne hade skrivit en slarvig 6:a (på papper) när hon ansökte om bensinkort. Hen bensinkort kom hem till min adress (hus 8) med hens namn på kuvertet.

Tror du ändå inte att det finns dom som skulle tycka det va skönt att slippa ha sitt namn på dörren?
Det är klart att de sorterar efter adress?
Lägg ned tramset, vet DU hur en adress ska skrivas?

Skriver man oläsliga siffror så skulle det inte hjälpa om det bara var ett lägenhetsnummer och inte något namn?

Det är klart att de sorterar efter adress?
Lägg ned tramset, vet DU hur en adress ska skrivas?

Skriver man oläsliga siffror så skulle det inte hjälpa om det bara var ett lägenhetsnummer och inte något namn?
Det är ju precis det jag har sagt hela tråden.
Att posten sorterar efter adress!
Om posten gör det då behövs ju inga namn på dörrar och brevlådor.
Det är andra i tråden som har sagt att det inte funkar med nummer på lägenheter.

Jag har inte fel.
Om det fanns nummer på lägenheterna, då hade det inte behövts namn på dörrarna.
Det säger sig ju självt.
Det hade bara behövts namn på brevet sa rätt person i hushållet hade fått sitt brev.

Erkänn att DU har fel
Konstigt då, det finns nummer på min dörr men inte dyker lägenhetsnumret upp på kuverten per automatik för det.

Det är andra i tråden som har sagt att det inte funkar med nummer på lägenheter.
Förutom att lägenhetsnumret inte ingår i adressen, flertalet har ingen koll på dem.

Nä vi andra beskriver hur det ser ut i verkligheten. Du skriver om något som du tycker verkar praktiskt. Det är två vitt skilda saker.

Konstigt då, det finns nummer på min dörr men inte dyker lägenhetsnumret upp på kuverten per automatik för det.
Ja, där har vi ju problemet i ett nötskal.
Om lägenhetsnummer användes på samma sätt som husnummer så hade postbärare enklare kunnat sortera posten. Nummer systematiskt ordnat borde vara enklare än en massa namn :idea:

Eftersom du inte ska öppna post som är adresserad till en annan person så undrar jag då hur du gör med post med fel lägenhetsnummer om det inte står efternamn på postfacken?

Om man vid ETT tillfälle får ett brev som hamnat fel tänker jag att det snarare rör sig om ett mänskligt fel. Olyckligt, men man kan inte helt eliminera den mänskliga faktorn. Trist nog ökar den risken när det brevbäraryrket blivit så stressigt pga personalnedskärningar.

Jag skulle inte tolka det som ett tecken på ett stort systemfel och tycka att man helt ska förändra adresssystemet i Sverige.

I jobbet händer det att jag skriver både namn och lägenhetsnummer när jag skickar brev till vissa adresser där jag vet att det är mycket problem med folkbokföringen/stor omsättning på hyresgäster/inneboende och dålig kunskap om hur tex ska kontakta posten/adressändra.

Men i de flesta fall fungerar det utmärkt med namn och adress.

Ja, där har vi ju problemet i ett nötskal.
Om lägenhetsnummer användes på samma sätt som husnummer så hade postbärare enklare kunnat sortera posten. Nummer systematiskt ordnat borde vara enklare än en massa namn :idea:
Nu finns det inte och därmed faller dina argument platt.Det är inte en realitet hur mycket du än påstår att det är det.

Eftersom du inte ska öppna post som är adresserad till en annan person så undrar jag då hur du gör med post med fel lägenhetsnummer om det inte står efternamn på postfacken?
Systemet faller ju självklar om fel nummer skrivs på kuvertet. Det funkar inte heller om fel land, stad, gata är skriven på kuvertet.
Då har vi samma problem som beskrevs tidigare, där grannarna bytta lådor med varandra. :confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 196
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 583
Senast: gullviva
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar