Postprat - den stora tråden om C/O

Tanken med lägenhetsnummret för att ha ett gemensamt register bra, däremot så finns det uppenbarligen rätt många felaktigheter.
Jag kollar folkbokföringsuppgifter och hanterar adresser och brev rätt mycket i mitt jobb och det är inte så ovanligt som man hade kunnat hoppas. Och nu pratar jag bara om lägenhetsnummer. till exempel :
http://www.dt.se/dalarna/falun/myndigheterna-gjorde-ulf-till-sambo-med-grannen-1
Ska man prata folkbokföring generellt så kan de bli riktigt spännande ;)

Som @Görel säger kan man vara utomlands i upp till ett år utan att skriva ut sig från svenska folkbokföringen.

Citerar lagstiftningen bara för att vara extra tydlig

8 § Om en person under en på förhand bestämd tid av högst ett år regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han eller hon har sin egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning. Lag (2013:380).

Passa på och kolla att ingen obehörig är folkbokförd i din bostad. Det är inte helt okomplicerat att få väck någon som är folkbokförd där den inte ska vara.

Jag upptäckte för ett tag sedan att det tycks bo en äldre tant på min adress - dock ej i min lägenhet. Jag vet inte, men misstänker att det kan vara tanten i lägenheten under (det är ingen skriven på den adressen, men där bor bevisligen någon).

Alltså borde jag bry mig? Vad kan jag ens göra? Gå ner och tala om för grannen att hon är folkbokförd på fel adress/nummer känner jag inte direkt för att göra (vi har aldrig sagt mer än hej till varandra och helt hundra på att det ens är just hon som är skriven här är jag ju inte heller). Skulle hyresvärden kunna ha något att säga om det?

Fast, vad kan ens hända? Jag hade reagerat mer om det var någon helt random, yngre snubbe liksom, men om det nu bara är en tant som - troligtvis - ändå bor i huset? Posten tyckts hamna rätt i alla fall, så den biten bekymrar mig inte. ;)

Jag upptäckte för ett tag sedan att det tycks bo en äldre tant på min adress - dock ej i min lägenhet. Jag vet inte, men misstänker att det kan vara tanten i lägenheten under (det är ingen skriven på den adressen, men där bor bevisligen någon).

Alltså borde jag bry mig? Vad kan jag ens göra? Gå ner och tala om för grannen att hon är folkbokförd på fel adress/nummer känner jag inte direkt för att göra (vi har aldrig sagt mer än hej till varandra och helt hundra på att det ens är just hon som är skriven här är jag ju inte heller). Skulle hyresvärden kunna ha något att säga om det?

Fast, vad kan ens hända? Jag hade reagerat mer om det var någon helt random, yngre snubbe liksom, men om det nu bara är en tant som - troligtvis - ändå bor i huset? Posten tyckts hamna rätt i alla fall, så den biten bekymrar mig inte. ;)
Anmäl det till skatteverket så utreder dom.
Det kan bli krångel med bostadstillägg och sådant.

Det ör väl självklart att det blir kaos ommänniskor byter nummer på lådorna.
Det hade blivit kaos om människor i hus hade bytt nummer på sina postlådor också (viljet vi i villa Aaaaaldrigeg gör)
Det betyder ju inte att det är fel att ha ett system där en numrerar lådorna.

Tro mig, det händer i villor också! Bara inte riktigt lika ofta.

Förstår människor i lägenheter att det är opraktiskt att byta lådor med varandra?
Vad lustiga människor kan vara ibland. :)
I vissa hus är det extremt stor omsättning på hyresgäster. Både i första hand, andra hand, inneboende, folk som kollar post åt varandra osv. Sen kan det vara kassa fastighetskötare som rör ihop det med lägenhetsnummer.
Bor det 25 familjer i en uppgång och en omsättning på en fjärdedel varje år så är
det liksom större risk att det blir fel.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 196
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 579
Senast: gullviva
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar