Politik i USA

m att helt sonika hälla ner den överjästa degen i brödformar. Enligt särbon blev det det godaste rostbrödet

Ny video från presidenten
Han låter inte som han brukar när han pratar. Undrar om någon annan har granskat och han håller sig strikt till manus?

absolut. Han laser fran en promter och nagon har overtygat honom om att han maste folja skriptet.
Att sa manga sager upp sig har nog overtygat honom ... men lagg marke till att han inte sager "President elect" eller namner hans namn och inte concede att Biden vann.

Definitionerna omfattar inte upplopp och folkmobbar. Jag tycker det är en mycket farlig väg att gå, jämför med USA:s omdefiniering av "krig" efter 9/11och genom den ansågs sig ha stöd i internationell rätt att angripa enskilda, grupper och hela stater var som helst över hela jorden och vad det ledde till.

Nej, definition av Terrorism omfattar inte upplopp och folkmobbar. Men det innefattar vald for att na politiska mal.

Screen Shot 2021-01-07 at 7.23.01 PM.webp

Han ljuger. Det var Pence som ringde in National Guard (enligt CNN igår).

Håller med om att han inte låter som sig själv.
I hans värld så ses det väl som agerande å hans vägnar, eller något...

När jag såg TV igår sade de att det var delstatspoliser från Maryland och Virginia som kom som "inlånade" på borgmästarens förfrågan.
Förstod det som en kreativ lösning på att få dit folk utan att behöva vänta på (icke-)reaktion uppifrån? Nämndes också som en poäng i att ta dit polisiära specialstyrkor istället för militära?

Kom National Guard kanske in senare? Eller ringdes det när det stod klart att de andra skulle komma så det i slutändan blev något gemensamt genomförande?

absolut. Han laser fran en promter och nagon har overtygat honom om att han maste folja skriptet.
Att sa manga sager upp sig har nog overtygat honom ... men lagg marke till att han inte sager "President elect" eller namner hans namn och inte concede att Biden vann.
Med tanke på att ingen har lyckts med det tidigare under fyra år så... tecken på något stort?

Bara att säga att hans mål är ett ordnat maktöverlämnande och tala i historiskt tempus om ifrågasättandet av valet är... typ radikalt, givet vad som sagts innan.
Erkänna en valförlust officiellt är över hans döda kropp.

Jag tror detta är bättre för framtiden än avsättande. Då hade han blivit martyr som tvingas bort. Nu behöver han själv lämna bort makten istället.

Undrar hur förbannad Pence är. Han har spelat Trumps spel i fyra år, beskyllts för både det ena och det andra, och inte ett ont ord har han sagt om Trump. Helt plötsligt blir han slängd till vargarna när han inte vill gå emot grundlagen och blir dessutom hotad offentligt av sin chef som sedan skickar sina huliganer till Capitolium där Pence befinner sig.

Med tanke på att ingen har lyckts med det tidigare under fyra år så... tecken på något stort?

Bara att säga att hans mål är ett ordnat maktöverlämnande och tala i historiskt tempus om ifrågasättandet av valet är... typ radikalt, givet vad som sagts innan.
Erkänna en valförlust officiellt är över hans döda kropp.

Jag tror detta är bättre för framtiden än avsättande. Då hade han blivit martyr som tvingas bort. Nu behöver han själv lämna bort makten istället.
Om han avsätts kan han aldrig hålla ett offentligt ämbete igen. Det vore ju den stora fördelen för gud vet vad han får för sig att göra till 2024.

Om han kandiderar 2024 lär det få bli som independent. För många broar har brunnit nu.

Det pratades ju om ett tredje parti. Skulle det bli verklighet måste det ju ta röster från republikanerna, vilket borde betyda fördel demokraterna.
Ett non-Trump Republican Party skulle hamna mer åt mittfåran till, och då också attrahera höger-Demokrater - och på så sätt blir det tre partier där ingen får egen majoritet.

Den negative:
Och så blir det ett läge som i Sverige, där det tar mer än hundra dagar av tandagnisslan att få till en regering.

Den positive:
Då blev det alltid mittfårepartiet som fick bilda regering med den av ytterligheterna som sträckte sig längst in mot mitten.
Och polariseringen i USA skulle då faktiskt självläka över tid.
Like magic!

Ett non-Trump Republican Party skulle hamna mer åt mittfåran till, och då också attrahera höger-Demokrater - och på så sätt blir det tre partier där ingen får egen majoritet.

Den negative:
Och så blir det ett läge som i Sverige, där det tar mer än hundra dagar av tandagnisslan att få till en regering.

Den positive:
Då blev det alltid mittfårepartiet som fick bilda regering med den av ytterligheterna som sträckte sig längst in mot mitten.
Och polariseringen i USA skulle då faktiskt självläka över tid.
Like magic!
Den diskussionen jag hörde var alltså att Trump och anghängare skulle starta ett eget parti. Det blir intressant att se vad som händer i vilket fall.

Attans! Jag får F i källkritik med andra ord :o Det är ju väldigt tydligt att det inte är hennes egna konto, ser jag nu när jag tittar lite närmare. Nåja, det känns som något som hon definitivt skulle kunna säga, och roligt var det i alla fall! ;)
Jag undrade helt seriöst om Angela Merkel skulle ha ett sådant kontonamn, Queen_Europe 🤔:rofl:

Den diskussionen jag hörde var alltså att Trump och anghängare skulle starta ett eget parti. Det blir intressant att se vad som händer i vilket fall.
Det jag hört är att det talats om att Reps skulle delas i en Trump-vänlig falang, och en med Republikaner som vill ha det som förr. Det ger ju i och för sig samma resultat och slutmål, och kanske rent av är samma diskussion hörd från olika vinklar...

Om han avsätts kan han aldrig hålla ett offentligt ämbete igen. Det vore ju den stora fördelen för gud vet vad han får för sig att göra till 2024.

Om han kandiderar 2024 lär det få bli som independent. För många broar har brunnit nu.
Jag är lite rädd för vad Trump banar väg för - det finns mer rumsrena populister och folk som saknar den brist på polityr som avslöjar att man antingen är helt hänsynslös eller inte riktigt hemma

Ny video från presidenten
Han låter inte som han brukar när han pratar. Undrar om någon annan har granskat och han håller sig strikt till manus?
Han läser ju innantill från en screen framför sig (minns inte vad det heter...). Det hörs tydligt. Inget rantande och babblande. Han måste vara livrädd nu att bli straffad för sitt tilltag att uppmuntra "demonstrationen". Men det lär knappast hjälpa, skadan är redan gjord, ett sånt här litet tal ändrar inte på någonting. Hans nästa försök blir väl att ge sig själv pardon innan han går, men jag vet inte om det är möjligt?

(Han läser från en prompter, ja, tack @hastflicka ! DS.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 747
Senast: Bortglömd
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar