Politik i USA

Berätta du för mig vad du tror skulle hänt om de som var aktiva i kravallerna fått tag i de som deltog i toppmötet? Tror du själv att de skulle bjudit på saft och bullar eller skulle de använt samma vapen mot dem som de använde mot polisen, bl.a. brandbomber och gatstenar?

Jag tror inte det är mycket mening med att diskutera det här med dig. Terrorism har inte använts om folkmobbar i andra sammanhang. Om det kommer fram att det här var något annat kan det kanske klassas som försök till en terrorattack men jag har än så länge själv inte sett något som direkt tyder på det än mindre bevis.
Uhm men de försökte inte få tag i dem... det var det som var skillnaden.

Terrorismfrågan diskuterar du egentligen med någon annan som sagt. Jag går väl framöver på vad tidningarna kallar det, så jag får väl vänta och se, men använde terrorism som jag personligen tyckte passade väl så länge.

Jag använde absolut delvis ordet för att det oftare använts om personer med annan hudfärg än den merparten av dessa hade.

Så jag håller fortfarande inte på att diskutera något ord hit och dit. Jag diskuterade nu senast din märkliga jämförelse mellan detta och Göteborgskravallerna som ju inte känns ens som besläktade.

Lynchmobbar har vad jag vet aldrig tidigare kallats för terroristattacker oavsett vem de riktats mot. I historien finns det ett antal sådana där politiker mördats, även i Sverige. Axel von Fersens öde har nog de flesta hört talas om.

Uhm men de försökte inte få tag i dem... det var det som var skillnaden.

Terrorismfrågan diskuterar du egentligen med någon annan som sagt. Jag går väl framöver på vad tidningarna kallar det, så jag får väl vänta och se, men använde terrorism som jag personligen tyckte passade väl så länge.

Jag använde absolut delvis ordet för att det oftare använts om personer med annan hudfärg än den merparten av dessa hade.

Så jag håller fortfarande inte på att diskutera något ord hit och dit. Jag diskuterade nu senast din märkliga jämförelse mellan detta och Göteborgskravallerna som ju inte känns ens som besläktade.
Terrorismfrågan handlar inte om något ord hit eller dit, det har stor betydelse vad man klassificerar händelsen som. Det räcker med att läsa den här tråden för att förstå det.

Jag onskar att 25te amendment vore invoked, och Trump bli "borttagen" som inte kapabel att styra landet och inte "of sane mind". Tyvarr kan det bli en langre process an den tid vi har kvar med honom och darfor ar det inte praktiskt att dra igang.

Som jag, och de flesta jag kanner, upplever det har ar en mycket stor portion av ... embarrassment ... liksom vi gjort lange nu.
De har manniskorna ser bara Trump propagandan. Allt de ser pa sociala media ar Trump propaganda, de laser inte tidningar och tittar inte pa nyheter. Jag tycker nog egentligen lite synd om dem, de trodde verkligen att de gjorde nagot bra for sin sak.

Atminstone har i USA ar den har handelsen helt klart definierad som terrorism. Liksom mcveigh som bombade Federala byggnaden i Oklahoma City, Timothy Mcveigh ar officiellt benamnd en "Domestic American Terrorist".

FBIs definition på terrorism:

Terrorism Definitions​

International terrorism: Violent, criminal acts committed by individuals and/or groups who are inspired by, or associated with, designated foreign terrorist organizations or nations (state-sponsored).

Domestic terrorism: Violent, criminal acts committed by individuals and/or groups to further ideological goals stemming from domestic influences, such as those of a political, religious, social, racial, or environmental nature.
https://www.fbi.gov/investigate/terrorism

FBIs definition på terrorism:

Terrorism Definitions​

International terrorism: Violent, criminal acts committed by individuals and/or groups who are inspired by, or associated with, designated foreign terrorist organizations or nations (state-sponsored).

Domestic terrorism: Violent, criminal acts committed by individuals and/or groups to further ideological goals stemming from domestic influences, such as those of a political, religious, social, racial, or environmental nature.
https://www.fbi.gov/investigate/terrorism
Definitionerna omfattar inte upplopp och folkmobbar. Jag tycker det är en mycket farlig väg att gå, jämför med USA:s omdefiniering av "krig" efter 9/11och genom den ansågs sig ha stöd i internationell rätt att angripa enskilda, grupper och hela stater var som helst över hela jorden och vad det ledde till.

Fyfan vad obehagligt att vara på plats när en mobb stormar. Mår illa av de Trump-anhängare som går runt och flinar.
Det är helt oförståeligt att de "tilläts" inta Capitol.

Däremot så har väl inte höger extrema generellt sett stort förtroende för polisen? Eller?

Definitionerna omfattar inte upplopp och folkmobbar. Jag tycker det är en mycket farlig väg att gå, jämför med USA:s omdefiniering av "krig" efter 9/11och genom den ansågs sig ha stöd i internationell rätt att angripa enskilda, grupper och hela stater var som helst över hela jorden och vad det ledde till.
Jag tycker det är en farlig väg att gå att sopa under mattan att en mobb försökte stoppa en demokratiskt process, och vara så allvarligt?
Jag förstår inte hur man kan försöka bortförklara det som hände igår med att det var en demonstration.
När man försöker stoppa en demokratisk process genom att storma en byggnad så kan det inte längre anses vara en demonstration.

_20210107_181050.webp

Jag onskar att 25te amendment vore invoked, och Trump bli "borttagen" som inte kapabel att styra landet och inte "of sane mind". Tyvarr kan det bli en langre process an den tid vi har kvar med honom och darfor ar det inte praktiskt att dra igang.

Som jag, och de flesta jag kanner, upplever det har ar en mycket stor portion av ... embarrassment ... liksom vi gjort lange nu.
De har manniskorna ser bara Trump propagandan. Allt de ser pa sociala media ar Trump propaganda, de laser inte tidningar och tittar inte pa nyheter. Jag tycker nog egentligen lite synd om dem, de trodde verkligen att de gjorde nagot bra for sin sak.

Atminstone har i USA ar den har handelsen helt klart definierad som terrorism. Liksom mcveigh som bombade Federala byggnaden i Oklahoma City, Timothy Mcveigh ar officiellt benamnd en "Domestic American Terrorist".
Man behöver inte vara generad. Det hela är bara så outhärdligt sorgligt och visar på de klyftor som finns mellan människor och då inte bara i USA. Vi har de här problemen här också, men vi har ett annat politiskt system och det tar sig annorlunda uttryck. Jag tror att många av problemen både med Trumpister, flashbackmobbar och till viss del också bristande integration bottnar i samma rädsla och samma känsla av att vara besegrad/misslyckad. Hur ska vi bygga ett samhälle där fler känner sig välkomna och lyckliga? Eller åtminstone trygga. Jag tror att man blir snällare av att vara trygg (källa på det saknas). Mycket av missnöjet och rädslan är inte heller ogrundad och Trump har ofta kunnat vara råttfångare för att han medgett det.

Att människor är fakta-resistenta - vi är wet-wired till det. Men hur får man folk att inte bara ta den enklaste vägen? Hur får man oss att ta reda på fakta? Hur får man oss att ta till sig även den fakta som skaver? Både klimatkrisen och coronapandemin visar hur svårt det är. Och det även bland folk som gillar Greta, läser tidningar och sopsorterar.

Så sorgsna och oroade kan vi vara, men inte generade. Make America great again -men nu försök 2.0 av folk som förstår bättre vad "great" betyder

Jag tror att man blir snällare av att vara trygg (källa på det saknas)
Och även mer produktiv och konstruktiv...

Förutom att det tar sig andra uttryck, pga flera olika faktorer som skiljer våra samhällen åt, så är det fler personer som lever med otrygghet och på en större nivå i USA.

Men tyvärr så jobbar vi på att öka de som lever i otrygghet i Sverige också, och speciellt de som lever där långvarigt. :(

Man behöver inte vara generad. Det hela är bara så outhärdligt sorgligt och visar på de klyftor som finns mellan människor och då inte bara i USA. Vi har de här problemen här också, men vi har ett annat politiskt system och det tar sig annorlunda uttryck. Jag tror att många av problemen både med Trumpister, flashbackmobbar och till viss del också bristande integration bottnar i samma rädsla och samma känsla av att vara besegrad/misslyckad. Hur ska vi bygga ett samhälle där fler känner sig välkomna och lyckliga? Eller åtminstone trygga. Jag tror att man blir snällare av att vara trygg (källa på det saknas). Mycket av missnöjet och rädslan är inte heller ogrundad och Trump har ofta kunnat vara råttfångare för att han medgett det.

Att människor är fakta-resistenta - vi är wet-wired till det. Men hur får man folk att inte bara ta den enklaste vägen? Hur får man oss att ta reda på fakta? Hur får man oss att ta till sig även den fakta som skaver? Både klimatkrisen och coronapandemin visar hur svårt det är. Och det även bland folk som gillar Greta, läser tidningar och sopsorterar.

Så sorgsna och oroade kan vi vara, men inte generade. Make America great again -men nu försök 2.0 av folk som förstår bättre vad "great" betyder

No need to make America great again ;) America already IS great, men som du sager behover vi fundera pa hur vi includerar fler manniskor och far dem att kanna sig trygga.

Och även mer produktiv och konstruktiv...

Förutom att det tar sig andra uttryck, pga flera olika faktorer som skiljer våra samhällen åt, så är det fler personer som lever med otrygghet och på en större nivå i USA.

Men tyvärr så jobbar vi på att öka de som lever i otrygghet i Sverige också, och speciellt de som lever där långvarigt. :(

Sjalvklart ar det fler manniskor som lever i otrygghet i USA ... vi har 330 millioner innevanare. Tyvarr blir det ju aven har sa att de som lever i ett marginellt samhalle ofta lever pa samma stallen (samma eller narliggande stater) och darmed blir storre grupper som "viglar upp" varandra och sig sjalva och i det har fallet reste till DC for att se sin president tala ... och det ena ledde till det andra.
Utav 68 manniskor arresterade i gar var 1 en lokal innevanare.

Sjalvklart ar det fler manniskor som lever i otrygghet i USA ... vi har 330 millioner innevanare. Tyvarr blir det ju aven har sa att de som lever i ett marginellt samhalle ofta lever pa samma stallen (samma eller narliggande stater) och darmed blir storre grupper som "viglar upp" varandra och sig sjalva och i det har fallet reste till DC for att se sin president tala ... och det ena ledde till det andra.
Utav 68 manniskor arresterade i gar var 1 en lokal innevanare.
Menade fler relativt sett.
Men du har rätt i att absoluta storleken på städerna och landet kan ge större anhopningar, som kan ge synergieffekter.

Rekommenderar dokumentären på svt-play ”Dokument utifrån: Konspirationernas förenta stater”

Riktigt obehaglig och obegripligt, hur många som helt inne i världen med konspirationsteorier och hur stor roll det spelar i USA och bland Trump-fans.

Pelosi har nu talat med Pence om att öppna det 25:e Amendmentet.
Vice-president Pence behövs för påbörja en sådan process.

Och om han inte vill, har hon som nästa alternativ en ny impeachment.

"I join the Senate Democratic leader in calling on the Vice President to remove this President by immediately invoking the 25th Amendment," Pelosi said. "If the vice president and the Cabinet do not act, the Congress may be prepared to move forward with impeachment that is the overwhelming sentiment of my caucus and the American people."

https://edition.cnn.com/2021/01/07/...nt-25th-amendment-congress-schumer/index.html

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 747
Senast: Bortglömd
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar