Politik i relationer

kaffetikoppen

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring politik i relationer.

Har du och din partner lika synsätt på politiken?
Hur skulle du reagera om din partner har åsikter som du inte gillar?

Ex. Min partner ska tydligen rösta på ett speciellt parti som jag kraftigt tar avstånd ifrån.

Vi har haft samma syn men i år har jag bytt "sida". Men efter senaste veckans debatter har nog maken också bytt. Så nu har vi samma syn igen.
Även om vi hade haft olika synsätt så hade det inte spelat så stor roll för på det stora hela är partierna rätt lika.
Det är bara ett parti som jag inte hade tyckt varit ok men å andra sidan hade han haft dom åsikterna hade vi nog inte varit gifta idag.

Ex. Min partner ska tydligen rösta på ett speciellt parti som jag kraftigt tar avstånd ifrån.

Jag har alltid varit politiskt intresserad men jag har aldrig sett partitillhörighet som relevant för relationen.

Oavsett vilket parti min partner hade gillat så har jag ju trots allt fastnat för hans person.

Däremot är det rätt osannolikt att jag skulle fastna för någon som dras till MP eller FI.
Antingen skulle partiåsikterna avslöja honom eller så skulle han vara naiv. Ingetdera hade fått mig att vilja dela hans säng.

Nä men precis. Håller väl med er alla. Min partner har (antagligen) bestämt sig för att rösta på SD. Och jag är som sagt väldigt anti det partiet (orkar inte diskutera kring olika partier här, var och en får rösta på det den vill). Blev bara så ställt när vi pratade om detta för ett par dagar sen, att han tänkt rösta på dom. Vet inte alls hur jag ska ställa mig till det.

Jag och min sambo har väldigt lika synsätt. Vi delar samma värderingar och resonerar därför väldigt lika i princip varje viktig fråga. Däremot skiljer sig våra åsikter mycket i mindre frågor det är för mig helt okej och lugnt.

Vi skulle inte vara tillsammans om vi hade väldigt olika åsikter. Skulle jag vara det minsta homofobisk, rasistisk, sexistisk eller religiös skulle min sambo inte vara med mig och det samma gäller omvänt.

Nu har inte jag någon partner, MEN jag har upptäckt efter senaste tidens diskussioner med vänner och familj att vi allihop röstar på samma parti ;) Den vän som jag vet att inte röstar på samma parti som mig, hon röstar på ett parti som jag ändå gillar mycket. Har en vän vars politiska åsikt jag inte har någon som helst aning om, men hon är så klok och snäll att hon omöjligt kan tänkas rösta på något allt för dåligt ;)

Det verkar kort sagt bli så att alla jag känner har så lika värderingar att vi även röstar väldigt lika.

Vi röstar olika. Har flera vänner som röstar rött också (jag röstar blått) men jag försöker att inte bry mig om det. Tänker som så att alla röstar väl för något de tror för, för något de tror bli bra för oss alla och bra för Sverige. Sen har man ju olika teorier och tillvägagångssätt om hur man tar sig till målet. :)

Till saken hör att min partner varken är rasist, homofob eller liknande. Därför kom detta som en chock.
Oavsett om du och han anser honom vara det så väljer han att aktivt stötta SD till mer makt. Ett parti som är just allt det där.

Jag skulle aldrig någonsin kunna stanna hos någon som ville se ett så gräsligt parti vid makten. All respekt och tillit skulle vara borta. Och inte tala om hur jävla avtänd jag skulle bli...

Nu kommer visserligen jag och pojkvännen att rösta precis likadant, med undantag för att vi kryssar olika personer, så för oss är ju inte detta nåt "problem", men trots det har vi vissa skilda åsikter i politiken, och det är ju det som är kul. Jag skulle somna om jag var tillsammans med någon som tyckte exakt som jag. Dessutom gillar jag att ibland bli tvungen att ifrågasätta och vrida på mina egna sanningar. Jag är väldigt politiskt intresserad, så jag skulle inte kunna vara tillsammans med någon som tyckte politik var tråkigt, det skulle nog bli ett större problem än om vi tyckte olika.

Jag skulle inte ha några som helst problem med att min partner röstar inom "mitt" block och troligtvis så skulle även det andra blocket funka förutsatt att
1. pesonen är öppen och ödmjuk inför sina åsikter. Det gäller visserligen även om hen skulle rösta på mitt parti. folk som biter tag i en sten och vägrar ens lyssna på andra perspektiv har jag väldigt svårt för!
2. att vi fortfarande delade vissa grundläggande värderingar, att alla människor är lika mycket värda, t.ex.

Därför skulle jag aldrig kunna vara tillsammans med någon som röstar SD, SvP eller något annat nasse/rasse-parti. Kan inte tänka mig något mer avtändande än en person som gör skillnad på folk och folk på det sättet. Det och rökning är väl typ mina enda deal-breakers :D

Oavsett om du och han anser honom vara det så väljer han att aktivt stötta SD till mer makt. Ett parti som är just allt det där.

Jag skulle aldrig någonsin kunna stanna hos någon som ville se ett så gräsligt parti vid makten. All respekt och tillit skulle vara borta. Och inte tala om hur jävla avtänd jag skulle bli...

:bow:

Visst, alla som röstar SD är inte rasister, men de stödjer en rasistisk rörelse. Dessutom, om min partner röstade på SD men INTE var rasist, då skulle det ju indikera att hen troligtvis är ganska dåligt insatt och beredd att köpa billiga, enkla förklaringar som bygger på att skylla på "de andra" (och då är vi där vid rasismen igen). Ja, minst sagt avtändande.

Vi har samma grundvärderingar vilket avspeglar sig i hur vi röstar dvs. vi röstar väldigt olika om än inte alltid helt lika. Vi tycker inte lika om alla detaljfrågor men som sagt, grundvärderingarna är desamma.

Jag känner dock par som röstar åt helt olika håll så jag tror inte alls att man måste vara lika för att kunna leva tillsammans. Man kan ju ha samma mål men ha olika åsikter om hur man ska nå dit.

• Gilla
Reactions: No1
Jag och sambon röstar hittills iallafall inom samma block. Jag har en nära vän som röstar på ett annat block, det gnisslar ibland men vi får enas om att vi inte är överens i en del frågor.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 024
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 983
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar