PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Det vore väl jättekul att träffas några stycken och rida en bit på ridleden. Det blir ju en riktig trailride!

*lånar knapp*

Jag skickade efter den här gratisDVD:n och blev väldigt intresserad av Parelli. Men det rör sig ju om en hel del pengar, så jag undrar om någon kan berätta lite mer konkret vad level 1 innehåller? Inte bara så och så många DVD-skivor, utan lite mer innehållet av dem. Finns det t.ex. tips på vad man ska göra om något går lite snett? Jag är väldigt, väldigt sugen på att beställa Level 1 nämligen, men tvekar lite då det ju är en hel del pengar.

Puh... första inlägget här då. Hoppas det blev rätt:)

Hej
Jag har den äldre level 1, den går man igenom steg för steg, de olika lekarna från marken och sedan till häst. Du får tips vad som kan ha blivit fel, när du inte får till det som det är tänkt. Hur du skall förbereda hästen och dig själv innan du utför övningen. Det är ett mycket bra läromedelspaket.

Det är som att vara på en kurs men du är hemma och gör kursen i din takt.

Någon mer som kan förklara.

Nu har jag också kodat om min DVD-spelare så jag kan titta på level 2 på TVn. Det är verkligen ett kanon paket och en rejäl förbättring jämför med det gamla level 2 paketet.

I fredag fick jag DVD-skivan för januari 2006 och tidningen för december från Savvy club. Jag fick också tidningen från oktober 2004.

Maggie W skrev:
Det vore väl jättekul att träffas några stycken och rida en bit på ridleden. Det blir ju en riktig trailride!

Vad roligt att kunna göra en riktig trailride. :bump: :bump: :bump:

Tvikar inte!

Du blir inte besviken. Och detta är värt vara ända öre. Ja som kicki13 sa det är som att du är på ett kurs. Men ännumer bättre. Du har en 16 timmers kurs du kan göra när du känner för det. Det är mycket som är skrivet för den "vanliga" häst men dem har till och med "troubleshooting" för andra hästar. Level 1 är byggt på bas övningar så att du är säkert att du kan klara dem andra övningar som är lite svårare. Mycket häst och människor psykologi. Det ändra dina tänkar och gör det så att man är lungt och sams med dig själv och hästen.

Ta lasttraining t ex. Jag har gjort det lika parelli men på mitt eget sätt för fler år, för fler personer, och för fler olika hästar och i slutet har hästarna valt transportet lungt och fint. Men problemet är att jag bliv frusterad, arg, lung, arg, grinfärdig, arg, och mer frusterad....

Med bara level 1 lära man hur lätt det är att ändra sig totalt. Jag gjorde färdig lastning i mådags och skickade iväg hästen och tjejen jätte glad. Efter BARA 5 dagar med 13 timmar totalt gick hästen i transporten frivillig och stog lungt när man stängde och åkt iväg. Förut var den en häst som började stigra och flyga runt 30 meter innan man kom fram till transportet. Och inte EN gång var jag sur, arg, frusterad, eller grinfärdig. Och bara för detta är jag glad för. Igen annan trännare hjälpa båda man/häst lika mycket.

Jag tycker vem som helst kan ändra en häst, men att man lära genom Parelli hur hästen tänkar, hur dem kan "respond" (har inte lexikon med mig) när man gör vissa saker, hur man kan ändra det minsta grejer med hästarna bara hur vi representera oss själv till hästen. I annat ord, Parelli handla inte bara om hur vi kan tricksa och fixa. Det handlar om så mycket mer. Man lära att ändra en häst så båda är njöd med det, ingen tvång, ingen tricks.

Nu börja jag babla. Jag kanske inte svarat din fråga direkt, Förlåt men jag vill ser alla börja med Parelli.:D

Hej
Jag undrar var kan man få tag på dessa paket ni pratar om? Va kostar de ungefär? Vad ingår i dem?
:banana:

Bra att du fixat DVD'n. Dem är härliga filmer.

Ja vi har studie grupper här med. Vi har det nu så att vi ta en hel helg och dem bor här på gård med hästen. Vi gjorde i höst och det gick jätte bra vi ska gör det mer till vår. Jag tycker det med att folk skulle träffa mer om PNH. Specielt barn.
Min dotter 5 år och är på level 1. Jag gör alla ground work (ponyn har lite tag till med mig:devil: ) och hon göra allt med att ridning att göra. Men hon Kan mer med min sto 157 hög och vägger 620kg som hon har även tävlat i trail at lead line när hon var 4. Det ända hon klarade inte själv var grinden, det vara för låg, så hon nästan ramlade ur sadeln när hon skulle öppna den.
Men det är kul att ser hur hon tänker på hästen mer. Att vara mer "artig" med hästen. Och inte blir arg själv. Ni skulle ser hennes "Mother-in-law look" när hon har jobba med ston.

Du kan går in på parelli.se och får alla information...

Rene skrev:
Hej
Jag undrar var kan man få tag på dessa paket ni pratar om? Va kostar de ungefär? Vad ingår i dem?
:banana:
Du kan hitta dessa paket och annan information på den svenska parelli hemsidan
http://www.parelli.ch/sweden/

Enligt hemsidan är det dessa pris som gäller:
Nya Level 1 paketet kostar 1890 kr
Nya Level 2 paketet kostar 2870 kr
Gammla level 2 paketet kostar 1700 kr

Läs mer på hemsidan..

Vad jag vill vara med! Men det är lite långt för mig:cry: .

Sorry no pictures yet! :angel: Working on it thou.

CaliforniaSwed skrev:
tidningen för december? Var det 2005?

Ja, det var det man skulle ha fått i december(2005), men det blev något strul så jag fick inget i december. Så jag fick både december och januaris utskick nu i stället.

jag fick oktober 2004 i december och bara dvd'n nu i january. Jag tror jag ska ringa ett samtal:devil:

CaliforniaSwed skrev:
jag fick oktober 2004 i december och bara dvd'n nu i january. Jag tror jag ska ringa ett samtal:devil:
Det var så jag fick också, enda skillnaden är att jag fick detta nu i janari. Så det är nog som det ska.

Jag läst lite bättre nu men jag trodde att du fick en "december 2005" tidning i january + oktober 2004. Jag trodde att jag mista en tidning.

Vad tyckte du om 7 åring som kunde 45 P'er. Jag kan inte äns tio.:D

Hej kompisar :)
HU vad det är kallt, har precis varit ute i stormen och hälsat på Hobbe. Så söt, han hade is i pälsen men jätteglad och stod med trynet i hö't. Jösses vad det har busats idag ,KUL väder tyckte hästarna. Mindre kul tyckte vi som skulle köra bil ;)

Hej där

Jo det blåser hårt och fy vad kalt är en "understatement"! Varje gång vi pluga banan så vända vi om, och snön var tillbaks. Just fick nyheter att vårt företag går bra och de (kunden) vill boka hela vinter säsongen...som betyder att jag kommer jobba 7dager i sex veckor. Bra för företaget...dålig för hästarna. Det kommer inte blir nåt inskick av L1 alls till mars. Och ingen ridning heller. Lika bra quartern har en ny hov buld :banana: .

Jag saknar häst kompisar. De brukar försviner under vinter. Men som en blomma kommer de ut till vår. Nu är det bil gubbar hela dagen. Konstig att dem är inte lika "chattig" när jag ta up hästar. Men jag kan vända det till häst-kraft, så är de glad.

Just läst klart "come closer, stay longer". Vad tyckte ni? Har ni nåt favis från den nya L2? Jag är jätte nyfiken vad ni tycker? Också vi kanske får lite fart i denna tråd igen. Ni vet det är den första jag kolla när jag logga in!:D

Nej nu har dottern tappat puder på trappan så jag måste damsuger lite har det så bra...

Samma här första jag kollar :D

Hmm...ja jag tyckte om "Move closer Stay Longer". Bra och ganska rolig att läsa otroligt pricksäker i vissa beskrivningar. Men mitt problem är att jag har svårt att ta inte bli överambitös. När jag har läst något sånt här så bblir jag superanalyserande, studerar varenda lite detalj i mitt och Hobbes beteende.
OH, nu flyttade han sig :o Oj ny blängde han :crazy: OJ nu kom min tröskel :eek: Oj... ja ni fattar. Man är ju heeeelt slutkörd efter ett sånt mentalt träningspass:D SÅ nu behöver jag lite paus från mitt psykoanalyserande (och säkert hästen också...;) ).
Sen blir jag liiite, men bara väldigt lite irriterad på att hon ändå får det att låta så enkelt. Lätt för henne som har Pat & Linda till sitt förfogande och en massa andra savvy folk i krokarna :devil:

Jag gillade verkligen avsnittet om 7 games with obstacle. Men jag måste erkänna att jag faktiskt varit tvungen att använda de gamla L2 böckerna. Vår backning blev jättedålig och krokig, likaså sideways, men nya L2 addresserar inte sådat direkt. Det nya L2 är mycket mer övergripande och mycket er fokuserat på ridning känns det som. Jag saknar verkligen Troubleshooting i de nya böckerna.

:smirk:inte alls motvallskärring.....;)

Vad tycker ni?

Tur att det finns internet när man inte vill sticka ut näsan för att träffa folk :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
445
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023