Sv: PNH- Någon?
Tvikar inte!
Du blir inte besviken. Och detta är värt vara ända öre. Ja som kicki13 sa det är som att du är på ett kurs. Men ännumer bättre. Du har en 16 timmers kurs du kan göra när du känner för det. Det är mycket som är skrivet för den "vanliga" häst men dem har till och med "troubleshooting" för andra hästar. Level 1 är byggt på bas övningar så att du är säkert att du kan klara dem andra övningar som är lite svårare. Mycket häst och människor psykologi. Det ändra dina tänkar och gör det så att man är lungt och sams med dig själv och hästen.
Ta lasttraining t ex. Jag har gjort det lika parelli men på mitt eget sätt för fler år, för fler personer, och för fler olika hästar och i slutet har hästarna valt transportet lungt och fint. Men problemet är att jag bliv frusterad, arg, lung, arg, grinfärdig, arg, och mer frusterad....
Med bara level 1 lära man hur lätt det är att ändra sig totalt. Jag gjorde färdig lastning i mådags och skickade iväg hästen och tjejen jätte glad. Efter BARA 5 dagar med 13 timmar totalt gick hästen i transporten frivillig och stog lungt när man stängde och åkt iväg. Förut var den en häst som började stigra och flyga runt 30 meter innan man kom fram till transportet. Och inte EN gång var jag sur, arg, frusterad, eller grinfärdig. Och bara för detta är jag glad för. Igen annan trännare hjälpa båda man/häst lika mycket.
Jag tycker vem som helst kan ändra en häst, men att man lära genom Parelli hur hästen tänkar, hur dem kan "respond" (har inte lexikon med mig) när man gör vissa saker, hur man kan ändra det minsta grejer med hästarna bara hur vi representera oss själv till hästen. I annat ord, Parelli handla inte bara om hur vi kan tricksa och fixa. Det handlar om så mycket mer. Man lära att ändra en häst så båda är njöd med det, ingen tvång, ingen tricks.
Nu börja jag babla. Jag kanske inte svarat din fråga direkt, Förlåt men jag vill ser alla börja med Parelli.