PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Du skriv bra, det är jag som måste jävlas lite....Båda jag och min man är så altid ändra vad folk säger så att vi får nåt av det. :D :angel: Jag älskar att skrattar.

less is more fick mig att :rofl: :rofl: :rofl:

Jag själv som sagt ovan tycker hans live till publik videos. Jag tyckar om hur han förklara på en rolig sätt så att man kommer det ihåg bättre. När han gör en video bara till kamran (dem är fantastik med) han är inte lika avslapnat så han själv är lite tråkig. Info finns där men inte personlighet. Min absolut favorite är "en dag med PP" det är ca 4 timmars (tror jag) visa mycket av vart vi är på väg, det är rolig, och man får mycket att tänka på som hur vi "relate" till våra hästar. Och det var den första gången jag fick ser "Casper" hans hingst. :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: ahhh Now thats a Horse!!! Fy F*N vad vakert han är. Jag var kär på en gång.

Jag frågade om "spooky horse" tidigare för att jag bara tyckte om första delen när han red stoet och sen släpt in hingsten sen lös. Det visade mycket att hur mycket kontakt han hade med båda hästar, men verkligen en lös hingst. Sen på slutet där han pratade om hur mjuk man behöver vara med demi mun, balans, och att man tranna allt det med marktränning och sen med redning föra att får allt i ordning så man börja dansa med hästen...så rörde han lite i kroppen och när han pratade och precis när han sa "dansa" så började båda hästar göra "piaff". Även den lösa hingsten.
Första gången jag såg det så fick jag "goose bumps". Det var vackert att ser. Sen att resten av video gav inte så mycket mot hästarna som är rädd för grejer, vart ett synd. men, men.

Är ni med i "savy klubben"? Där får man mycket grejer också. Som kommer en gång i månaden. Bra DVD också.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har haft studier grupper här. Så att PNHer kan träfffas och testa ut grejer. Och bor här under helegen med hästen. Sen att vi bor mitt i vildmarken så är det km efter km av rid väggar och stiger. Men att titta på video och ser vad han har för natur hinder lek saker så blir min man rädd varje gång en ny video kommer, han är rädd att vad han ska bygger nu, eller ändra vad han har gjort redan för hans fru kan inte bestämer sig.:angel: :( :D

Jag får "Goose bumps" när jag läser det du skriver!
Den filmen om hingsten måste jag köpa!....
Kanske sambon behöver ett julklappstips!:bump:

Alltså jag tycker det är kul när man kan få ngn att skratta....det bjuder jag på:banana:

Tjo hej!!!:D

Har ni tittat?

Vilken glad tråd vi skapat! Inte en enda arg eller upprörd text!
Härligt.....känns som man har hittat rätt:bump: :bump: :bump:

Det har du faktis rätt i. Det är en trevligt tråd.

Tjohooooooooo!!! Den är påväg :banana: :banana: :banana: :bump: :bump: :bump:

Fick mail från Helena på Parelli att L2 lämnade Schweiz i början av förra veckan och hon räknar med att de kommer till Sverige vilken dag som helst!

Casper ja herregud vilken häst! Den delen av Spooky är så vacker! Jag tänkte närmast på att om man sett flera av hans videos från olika savvyconferences så kan det bli lite tråkigare för att det inte blir så mycket nytt.

:smirk: Plus ska tillägas att jag PLOGADE igenom ALLA hans filmer och dvds på 1 vecka :D so i might have OD....

Jag är inte med i Savvyvlub :( skulle gärna vilja, men jag tror att min man skulle låsa in mig då... Det har blivit väldigt mycket av hushållets pengar som gått till hästrelaterad verksamhet detta året. Prognosen för årets bokslut levereras med kraftig vinstvarning, sjunkande värde på hustruaktier och kraftigt underskott på Parellibudgeten....

Tråden är supernajs :bow: :bow: tack alla glada roliga och snälla :banana:

Nyfiken bara men, vilken rid "stil" har ni. Jag själv rider "cowgirl ridning" ;) (som min dotter säger). Men jag har pratat till min man att jag skulle söker en väldigt duktig dressage lärare och lära mig konsten med det. Jag ville lära allt.
I USA efter jag hade min olycka, så fick jag en pensionerad häst i 92' som var utbildad båda dressage och western. Hon kunne allt. Och var väl merited i båda, i dem jätte stora tävlingar i 70-80 talet. Synd inte att jag tog det mer alvarlig och lärde mig mer då från henne. Hon var en otroligt fin dam.

Rider mest ut i skogen och när jag tränar är det PNH i alla former;) Har en gammal häst som förtjänar att ta det ganska lugnt. Vi gör bara det som vi tycker är roligt. Vid 25 års ålder skulle man kunna tro att han vore redo för slakt, men han är hur pigg och fresh som helst....Ingen kan tro, när dom ser honom att han är så gammal, de flesta gissar på runt 15...Hihi! :rofl:

När ni hämtar era hästar i hagen,hur gör ni då? Jag går ut och visslar å då kommer dom springande direkt:D Men jag fuskar med att inte köra ngt från marken innan jag sitter upp...:crazy: Gör ni som jag eller ska jag skämmas?
Är det ngn som har ngn koll på om Pat kommer till Europa ngt? Typ nästa år eller så? Vet en som direkt skulle åka!:bump:

Chiao!

Jag vissla med eller kalle en för en med namn. Dem andra kan gärna stanna kvar vid hö balen om jag inte behöver alla.

Men jag alltid gör nåt på marken först. Jag har lärt över årarna att dem ÄR mjukare och att dem tänkar mer. Så är dem "glada skutar" borta.

Jag gjode det en gång 2004 med min varmblod när boskapet var ut och skulle "round up" dem. Han var totalt "right brain". Och jag var tvungen går av och leka lite. Min man stog och titta liksam "hmmhmm, like that will work". 10 min senare var det ett helt annan häst, lung och följsamt. Och viktagast var om jag inte skulle har klivat av, jag skulle vara bara arg på honom. Men det var inte så.

Det är kanske kul att min man vill också lärt detta. Han har haft tur ridning i 10 år och efter första gången att rid min sto så sa han "jag konstera att jag har bara åkt häst hela livet, det var första gången jag har ridat". Han är lika glad...(ok inte LIKA glad men lite allifall) som mig när en ny video har kommit.

Kul att se att det finns fler PNH:are..

Blev helt frälst då jag för snart 2 år sedan följde med en vän på en "clinic" hon hade sin häst med sig och jag var "aktiv" åskådare. Helt underbart va enkelt det kan vara bara man vet vad man gör!

Höll på rätt mycket med min systers NSV från början, han var lite av en bevärlig buffel när min syster köpte honom, och det slutade med att han lystrade mer till mig än min syster så det blev "hårdträning" för deras del för att han skulle "respektera" henne på samma sätt. Nu fungerar det jätte bra för dom och han e en lugn och harmonisk häst.

Köpte hela Level 1 "kittet" i våras när jag "blev" med häst igen och vi tränar lite nu och då...inte så ofta som vi borde kanske :o , har tyvärr inte haft möjligheten att vara med för nån tränare än, har min kompis som börjat med level 2 som hjälper mig och mina systrar, men hoppas att det kommer att "dra" igång nå träningar i framtiden.

Det jag tycker varit bäst med PNH hittilis med min pålla är att hon blivit mer lyhörd och uppmärksam på vad jag vill. Hon e ingen problem häst av något slag, väluppfostrad och lätthanterlig, däremot lite lat och "bortskämd" av sin ägare (har henne på foder) då hon har synfel så hon va inte alltid så uppmärksam som jag ville..van att nån annan gjorde "allt" :angel: åt henne. Så för hennes uppmärksamhet har det varit toppen :) och då har vi eg inte tränat mycke!

Går och hoppas att det blir nån "clinic" här uppe i ume-trakten snart för då lär jag skramla i hop pengarna och gå ett "mini camp" :D

Hade jag haft råd hade jag köp en massa filmer men det får jag ta när jag börjar jobba igen (e student nu och lever som en oxå;) )

Oj det blev långt :o men jag e bara så överlycklig för hur underbart det är att kunna hantera en häst med så enkla medel! :bump:

Stor skogsmulle med vissa aspirationer på dressyr för husbehov. Har i 6-7 år mest ridit för tränare med inriktning på barock, AR tidigare, men tyckte att det inte blev en helhet förrän jag hittade PNH. Allt blev så mycket tydligare både för mig och hästen med PNH. Lättare att lägga grunder och inte så mycket micromanaging.

Jag ropar på honom i hagen så kommer han. Han är en liten pratare så han gnäggar så mysigt när jag kommer. Hur har ni era hästar? Min står på lösdrift och han trivs jättebra med det :) Bara matte som blir lite blöt och köldslagen emellanåt...:smirk:

Fick f.ö reda på att det inte blir någon ny Level3. Dessutom kommer man tydligen att behöva det gamla L2 för att klara L3 då den nya är kortad för att det ska bli enklare att ta L2. Hoppas ni fattar min luddiga förklaring.

Vad använder ni för utrustning när ni rider? Jag använder Westernsadel och rephackamore för det mesta. Det ser nog ganska kul ut för jag har ofta ridbyxor stövlar och väst så det ser ut som jag kommit på fel häst :D

Det säkert ser bra ut! Jag rider som sagt också western med rephackamore med. Har just knutet en ny igår! Brun och beige På en Sorrel. snyggt :d Jag också använder en stocksadel på mina unghästar. Efter min olycka så jag jag liv rädd att kommer från sadel igen. Man sitter fast i den. Beskväm till och med. Men inte lika som min "fatöjl" (western sadel).

Jag har tänkt så fort jag är ner till min målvikt och mina chaps passar igen. så skulle jag gärna prova på engelsk (som jag kalla dem) byxor. Dem ser bekvämt ut. Och måste var lättare att har under chapsen.

Förkorta Level 2. NEJ! Det ska vara längre! Mer info mer info! På ett sätt jag ser fram imot att skicka in L2 video men sammtidet man blir rädd att det ska slutar efter L3. Vad om man inte har råd att går till college? :cry: Målet min var att blir sverigest först instruktör men nu måste jag nöja med andra. ;)

Läst Decembers news letter i morse. Det var rolig när han (pat) prata om när hästen rivit ner "the hitching post" och sprang ner "mission blvd" Jag kännde igen det. Ner jag var ung så rid jag på samma gata. Givitviss är mission Blvd jätte lång (fler mil) MEN detta kan vi lämna ut. :D

Jag har hört massor om PNH men aldrig fått någon större instikt i det :cry: nån som har en bra hemsida att föreslå så att man kan läsa lite ? :idea:

:bow:

apocalypsze skrev:
Jag har hört massor om PNH men aldrig fått någon större instikt i det :cry: nån som har en bra hemsida att föreslå så att man kan läsa lite ? :idea:

:bow:

Ja, på deras USA hemsidan är det mer info. Dem har massa att läser. Kolla också in på "Articles" längst ner till vänster på start sidan. Länken är på dem "Levels" som vi i tråden diskutera.

http://www.parelli.com/info_page.php?page=knowledge&lit_num=1&title=The Parelli Program&t=OnePic

Sen finns det i svergie en hemsidan men inte alla info är översättat än (det är på gång).

http://www.parelli.ch/sweden/

det är samma info i svenska under fliken "knowledge".

Härligt att läsa att det finns fler som är lika övertygade om PNH:s förträfflighet som jag, min dotter och våra kompisar. Min dotter har en stor Welsh Cob som av många betraktades som i det närmaste livsfarlig för 2 år sedan, han sprang över henne, bet henne, stegrade sig och slet sig. Nu efter ett antal kurser och mycket tränande är han en helt annan häst med respekt och tillit, helt fantastiskt! Dom är nu i slutet av Level 2.

Jag har också blivit en hängiven PNH fantast och har tränat ungefär 1 år, gått en kurs för Eddie Modde och en för vår nya svenska tränare Erica, båda är mycket bra. Jag köpte ett Paint Breedingstock sto förra året som p g a att hon tagit över befälet hos sin tidigare ägare lagt sig till med en mindre trevlig attityd (kul att kunna skrämma människor och slipa göra saker). Tack vare PNH börjar hennes attityd att ändras, hon blir trevligare och trevligare, inridningen har också gått mycket bra. Härligt att kunna rida en unghäst med natural hackamore som villigt gör det jag ber henne om. Vi är i början av Level 2. Jag ser verkligen fram emot nästa kurs som blir i april, att vara med i Savvy Club ger oss både nya kunskaper och uppmuntrar oss i träningen till vardags.

Tur att det finns människor som Pat och Linda som på ett bra och pedagogiskt sätt vill förmedla sina kunskaper till oss andra.

Ha det bra alla ni hängivna PNH fantaster. Vilken tur era hästar har som har mattar/hussar som har förstått hur viktig ömsesidig tillit och respekt är. Ledarskap kan man aldrig ta, det måste man förtjäna.

Hälsningar Maggie

C:Swede :) Oroa dig inte, det är MASSOR av grejor på nya L2!!! Har precis fått hem den och suttit och kollat igenom materialet. Den verkar lika bra som L1 minst.

Läser precis "Move closer Stay Longer". TROR ni att man känner igen sina "ska bara" mönster ELLER...*rodnar*

That's soooo unnnfaaaiiirrrrr!!! :cry: :cry: :cry:

Jag vill ser det NU!

Jag är lite besviken....jag har anmält mig till den "Savvy Club". Först fick jag några DVD's och de var jätte bra, sen föra fredag fick jag "the savvy times" deras tidning. Och låg i sängen igår och skulle läsa varända ord, så var det nåt som inte stämmde i tidning. Så titta jag på fram sidan. och så stog det....October 2004! De här i eruopa skika ut gamla tidningar. Jag var lite arg. Om man betala lila mycket som dem i usa gör så fan vill jag har samma tidning! Inte en med gamla datum på reklam som inte äns geller längre osv. Ja det är fortfarade jätte intressant grejer i det, but that's not the point!

Sen har dem ett forum för PNH genom savvy club. TOMT! I en måndad har det varit 3 (inkl. mig själv) som har skrivit i det. Jag vill också har tillgång med den i usa, Var det finns mycket mer PNH. Jag vill läsa mycket vad folk gör, hur dem gör det, och mer att läsa genom vad linda och pat skriver. Deras savvy club är mycket mer. JAg vet att det börjar här men ingenting händer, känns det.

oj, kanske mensen är på väg att jag är så grinig:angel: :D

Så tidningen har kommit :confused: Jag har varit med sedan starten och fått DVD skivorna men den här månaden skulle man få en tidning, den har jag inte fått.

Forumet har jag fortfarande inte fått något lösenord till, det skulle komma från USA.

Hoppas jag får något snart

Fick du inte en "välkoms paket" med ett brev Och en grön väska? Det fick jag med mina dvd föra månad. Och längst ner på brevet (nästan misat det själv) var lösen ord. Och sen man kan bara loga in genom sverige hem sidan. När du får din tidning gärna hör av dig, jag är nyfiken om vi får samma grejer eller inte. Hur många DVD fick du? Jag fick 3 st. September, October och en välkomst dvd. Och ner var starten?...

Jag blev sååååå besviken när jag fick nya Level 2 paketet. När jag laddar DVD-spelaren med den första skivan står det "wrong regional code" och så händer det inget mer. Är det fler än jag som drabbats av detta? Har jag fått ett Amerikapaket eller varför fungerar det inte? Någon som har någon aning? Jag har mailat och frågat Helena men har inte fått något svar ännu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
443
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar