PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Filosofen skrev:
Jag har så himla lätt för att få presationsångest man vill ju att allt ska vara så perfect så man slipar och gnetar och glömmer bort att ha roligt så jag betämde mig för att försöka sluta focusera så förbaskat på perfektion och söka mer lekfullhet istället.

Precis vad dem sa i nya dvd'n "stop nagging and have fun!" Tänk på det att det var kanske rolig i början och sen du var så inne att får perfektion att din häst slutade att tycker det var kul. Leka leka leka!!!

Idag tog jag ung häst och lekt själv. We did sidways (utan staket) och bakat genom tunnar som vi inte har gjort för. Det var kul men han såg lite halt ut så vi var tvungen att sluta. synd. Ser hur det är imorgon med honom.

Han snubben med den fantastiska inkallningen i Catching Game, det är ju Honza Blaha, han som jag så i Danmark förra sommaren. Var där som fotfolk. Vilken HÄSTMÄNNISKA!!

:bump: Idag har jag fixat hovarna på busungen själv för första gången :) Puh, vad jobbigt det var, men roligt! (Han är barfota)

Har ni några kort man kan få se på era ögonstenar? Gärna när ni tränar med dem :banana:

Min pålle är i min avatar å så skickar jag med dessa bilderna bara för att jag är så lycklig över hur han ser ut nu jämfört med när jag köpte honom för 1 år sen:D

Samma_hast.jpg

ja jag fixar lite bilder så fort det slutar snöa (stavning? snowing).

Det var en skillnad, speciellt hals och rumpan....I'm a butt woman, just love 'em.

Igår skulle jag prata med dottern's nya pony men... han tänkte på nåt annat! :angel: "how intressting!"

"oh boy" Så jag kämpade på och till slut så stoghan still med mig jag 2 meter bort och väntade 15-20 minuter innan jag fick lov att komma fram att han fick lukta handen. Tidigare ägaren har jaggat runt honom för up till 2 timmar att får fånga honom. Men det var jätte intressant att läsa ponyn "thresholds" när jag helt plötslig vänt om mig och gick därifrån. Han hade en "What the...." ansikts uttryck. Imorse var han stilla stående, men skeptiskt. I han ser jag en stort förändring. Det är så kul att använder "reverse psykologi" på honom och att det gör nåt. Istället att använder godis och lura honom fram eller "trap" honom. Du ser att han tänker. Och planera!:crazy: Vi har haft honom en månad nu och det blir bättre och bättre. Dottern är 5 år och har börja lära "pushing passenger" and hur man använder vikt och händer och att titta med naveln. Jag önskar att vi hade detta här när vi var liten...

Jag har börjat med min mans bruks nordis för jag är rädd att ston blir för sur att gör en video med. Jag var också lite sur när jag var "dräktig". Så hon får vara.

Nu måste jag göra lite bokföring, så min man vill behålla mig ett tag till.:D

Ja tänk om man haft tillgång till detta som liten! Vilken savvy man hade haft!! Lyckliga din dotter som får börja på dettta sätt :bow:

Just nu sitter jag och undrar what the f*ck som hände med den lilla savvy jag hade.... :devil: Kom precis tillbaka från stallet och en träningsstund i paddocken.

"HOW INTERESTING" is the definition of my hour.... :smirk: Hästen gick sideways i CIRKEL...backade som om han var stora sjöodjuret eller alternativt inte alls. The great escape tog plats på scen när jag lyfte och rättade till repet. Men tror ni att han ens BLiNKADE när det brakade lös med fyrverkerier på himlen???

Ja herregud! Men det är snart ett nytt år och då ska vi bara göra roliga saker :D Som tur är ska vi flytta hem till våran lärare i 1 månad Hobbe & jag för att få lite ordning på oss innan vi svävar iväg fullständigt :angel:

Väntar med spänning på era bilder!! Ut och plåta folks :banana:

I dag har jag varit och tränat min fd sjukling som har stått i 2 år.

Så vi började helt från början, för att kolla vad han kan idag. Flytta bakdel har varit något han inte vill, tidigare stod han fast växt i marken, men i dag svarade han på ett väldigt lätt tryck och korsade bakbena helt rätt. Samma sak har det varit med sideway utmed staketet han har gjortet under protest, men nu när vi gjorde det åt ena hållet kom en kick med ena bakbenet, sedan gjorde han ett något så där åt detta håll. Så jag gjorde åt andra hållet, fattade på en gång och gjorde en snygg sideway. Så jag gick tillbaka åt första hållet och gjorde samma sak igen, nu blev det en perfekt även åt dettta håll. Han är så positiv och försöker och gör även rätt efter en stund, så var det inte för 2år sedan, då var det mycket diskution om vem av oss som skall bestämma. Det är så roligt :banana: :banana: :banana: att få börja träna honom igen. Vi skall försöka komma i kapp oss själv och även göra level 1 i år.

Så fort man berömer han så skall han repet eller pinnen i munen, destå mer han förstår att jag är nöjd med han, destå mer vill han ha rep/pinne i munnen. Har era hästa några sådana saker för sig?

Han är ledaren i flocken och är inte speciellt kellig av sig, men när vi håller på PNH, då blir han kellig. Har vi arbetat med frihets övningar, som han älskar, då brukar jag direkt få få ledarrollen. Hur gör ni för att få ledarrollern eller vilka övningar brukar vara bra för era hästar, för att få ledarrollen?

Ja jag vet. Man vill inte känna sig tjatig (stavning???).

Jag har inte spelat in min L1 än, nästa vecka när det är lugnt här. Just nu jobba vi som tok att får sjön bered för halk körning. Men isen vill inte samatbeta. Vi är tvungen att spraya vatten på att får det tjockare. Men Men. Ridningen och ´mina hästar har haft uppehål under denna vecka men efter helgen SKA vi göra det.

Men under veckan har jag åket till grannen i byn och hjälp dem med lastning. Hon Skulle inte går i närheten förut men nu har jag henne up till bomen med sen sänka henne sin huved och då finns det inte plats för resten av kroppen. Jag står still just nu. vet inte vad jag ska göra. Jag ska försöker att hänga en foder säck från bommen så det ser stängt ut där, och på hopningsvis hon höjer huvud att går in hela vägen. Kanske idag det ska fungera, vem vet. annars går hon in utan problem bara lifta carrotsticken. När hon väl står där kan hon lifta huvud men så fort jag lifta armen så sänka huvud och ta ett "tiny" steg framåt. Jag har aldrig haft ett häst som har gjort det så det är dtt ny problem. Vill inte gör det men gamla sätt att har ett lång grim skaft över under bommen så jag kan styra henne lite bättre. Jag vill gärna klara av det PP's Sät men vet inte vad jag ska göra. Jag har inte en "goose neck slant load" trailer som han hade i filmen. Any suggestions?

Vad var det för fell att din häst stog för 2 år, Om jag får fråga? Han låter som en trevkig pålle. Vad gör ni på dagarna, med tränningen?

CaliforniaSwed skrev:
Vad var det för fell att din häst stog för 2 år, Om jag får fråga? Han låter som en trevkig pålle. Vad gör ni på dagarna, med tränningen?

Han fick fång och hovbenrotation, Så vetrinärerna ville ta bort honom. Men jag hade turen att få tag på en hovslagare som hade kontakt med, dom som har forskat om hovbenrotation, så han har verkat och skott honom så han inte är halt längre. Nu efter 2 års verkande och skoning är så äntligen hovbenet tillbaka på "rätt" plats igen. Var tillbaka på ATG-kliniken för att rönka honom igen och hovbenet är nu tillbaka på sin ursprungliga plats, vetrinären kunde bara konstatera att hovslgaren har gjort något han inte kunde göra.

Så jag har just börjat med han igen. Vi har bara hållt på PNH hittils, på nybörjar nivå. Jag gör alla lekarna från marken, kollar av så han gör rätt och sedan går vi vidare till nästa lek. Han blir utråkad om man tjatar på honom med något han kan, jag vill att detta skall vara roligt. Så pållen undrar varje dag varför vi redan skall sluta.

Han är en mycket trevlig och personlig häst och han är mattes häst, han tycker inte om när jag håller på med andra hästar, han vill att jag skall bara bry mig om honom. Detta blir mest tydligt när man har jobbat mycket med PNH.

Du ska avguda din hovslagare. Dem är inte många tyvär som är så duktig, Och han byr sig tillomed. Många skulle har skrivit av hästen för länge sen. Hoppas verkligen att det håller och ni har många år tillsammans.

:banana: :banana: hurra för bra hovis!!!

Men hovslagare är min man...som jag redan avgudar. :o :D

Vilken tur du har som har en så bra hovslagare!!

Inte kan vi väl bli tjatiga här inte :p Tjata på vi vill väl ha fart i den här tråden ellerhur! Med risk för att vara just tjatig...:smirk: Har ni några bilder snart eller?

Vad tycker ni som är med i SavvyClub, är det värt pengarna? Det var nån som skrev att ni hade fått gammalt material hemskickat, var det ett misstag eller får vi inte det senaste här i Sverige?

DVD var jätte bra. Men tidning var från October 2004 tror jag. Sen är forum lite död. Men det är ny här i europa. Ja hittills tycker jag att det var värt även att tidning var gamel det fortfarande var intressant. Plus att när pnh trännare kommer hit i maj så får man 10 eller 15% rabatt (komma inte håg hur mycket) på clinicen.

Nej har ingen bilder än. Men man har varit upptagna med sjön att förbredda det men nu till veckan ska vi ta bilder och filma.

Förresten lastningen gick bättre. Tog min transport (en 3 häst slant) till kopisen och hon gick in nästen direkt!:banana: Hästen är inte beredd sa jag att flytta, men hon ska flytta på måndag så att hon får låna min istället. Men det var en "O' Boy" moment. Hon försökt att komma med nya planer hela tiden. Om den fungerade inte, så ser du att hon tänker på nästa sätt att unvika transporten. Det var ett kämp att göra det helt och hållet på PNH. Men det det gick. jaaaee!

Det har jag sagt att jag ska ger det här 110% till slutet(L-4 har jag tänkt). Och sen ser var vägen ta mig.

Vad härligt att höra någon som är så motiverad! Jätteroligt att det gick bra med lastningen, jag förstod inte riktigt vad det var hon gjorde? Jag fattade inte riktigt hur det ser ut, inte så bra på att visualisera :smirk:

På lördag flyttar vi hem till min lärare i 5 veckor så då ska vi väl lyckas hitta tillbaka både till motivation och arbetsglädje hoppas jag. Nu gnäggar han igen när jag kommer :banana:

Jag tror att jag ska anmäla mig till savvyclub lite längre fram i vår. När min man har glömt att jag precis köpt en sadel för 12*** pengar :angel:

Kram på er!

CaliforniaSwed skrev:
Du ska avguda din hovslagare. Dem är inte många tyvär som är så duktig, Och han byr sig tillomed. Många skulle har skrivit av hästen för länge sen. Hoppas verkligen att det håller och ni har många år tillsammans.

:banana: :banana: hurra för bra hovis!!!

Men hovslagare är min man...som jag redan avgudar. :o :D

Min hovslagare är toppen :banana: , han verkligen gillar min häst och vill själv lära sig mera, så han tar reda på allt han inte vet. Så att allt skall bli så bra som möjligt. Det enda problemet är att min hovslagare bor 12 mil (enkel resa) från mig och han måste komma i gång i månaden, sommartid. Så det blir dyra resor man måste betala.

Hej alla PNH fanatiker!

Tänkte bara säg att jag är en av er! :)
Härligt med en sida utan tjafs och tråkiga komentarer!
Själv fick jag tummen ur och skickade in min level 1 i sommras! Och sen det nya level 2 savvy system kom har man ju svårt att slita sig från tv:n :) Otroligt bra gjort, men jag har lite problem med att en del skivor hackar (och min dvd är nästan ny) har det hänt nån av er?! Vi har haft lite uppehåll nu jag och min häst. Jag tycker det är svårt att komma vidare utan paddock. Den ska byggas så fort snön och tjälen är borta. Någon som har lite tipps på vad vi kan hitta på till paddocken blir klar?
Blir mycket avundsjuk på dig med med naturhinder, det är ju drömmen ;)
Hade vatt intressant att veta var i Sverige ni håller hus? Det känns som PNH har flest anhängare i våra nordligare delar...

Som sagt, mycket trevlig sida....hoppas den är kvar i vår när jag behöver er hjälp...

Keep it natural...

Hej vad kul med fler PNHare! Välkommen :)

Jag hade problem med 1 cd i mitt L1 paket, men jag fick den utbytt, jag ringde till Parelli Sverige och sa som det var att jag inte kunde titta på den. Det går säkert att lösa, ring dem!

Jag håller till i Göteborgstrakten, inte jättelångt ifrån dig alltså :)

Ps. Squeezegame ute i skogen är ju dökul! Finns ju som Groover sa både "ööööver under och igenom" att hitta bland träd och bär :D

Hej alla PNH-vänner!

Nu har jag fått koden för att koda om min DVD-spelare så nu har jag region 0 på min och kan se DVD med alla regionskoder. Har börjat titta på Level 2 och upplägget verkar jättebra.

Jag tycker också det skulle vara roligt att veta var ni håller hus någonstanns så tänkte jag berätta lite om oss. Jag och min dotter är med i en PNH-studiecirkel i Borås där vi har regelbundna träffar. Då tittar vi på nya filmer cirkeln köpt in, planerar kommande aktiviteter som tex kurser och träningsträffar med häst. Så blir det förstås mycket hästprat också och utbytande av erfarenheter.
Vi försöker anordna 2 kurser med godkända PNH tränare per år. Nu har dom flesta av oss tagit Level 1.

Det är verkligen roligt att vara några stycken som träffas regelbundet, det blir lite mer struktur på det hela då. Så om ni är några stycken som inte bor alltför långt ifrån varndra kan jag verkligen rekomendera bildandet av en studiecirkel. Kontakta något studieförbund så hjälper dom er.

Ha det så bra allihop.

Maggie

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Jag läser och vill svara men det går inte! Jag har 3 han hundar och en löp tik på gård! I'M GOING CRAZY!!!!!!! :crazy: Två av dem är inte så farlig men Finspetzen...hjälp mig! Han skäller 24-7! Och hund gård är precis utanför kontors föntret. Jag kan inte consentrera (?) on mitt svar.

Kanske ett stor klump "peanutbutter" i munen? Anyone want a free dog? I'll pay you to take him.

Vad roligt att ni är några stycken som har studiecirklar med PNH, det skulle jag också vilja.
Jag känner ingen som håller på med PNH, så finns det någon i Jämtland som håller på med PNH, hör av er.

Marknadsundersökning....

Finns det någon som är intressserad av att ta en långritt på ridleden som går härifrån (Lindome) hela vägen genom Halland. Vi tänkte iofs inte rida hela leden....

MEN vad det hade varit roligt om det fanns fler intresserade SAVVY-friends. Vi vill nämligen absolut endast ha sällskap (ursäkta det rabiata inslaget *hehe*) av likasinnade. Dvs om man skulle behöva ta 1 timme på sig för att på rätt sätt komma över en bro el ett vattendrag så har man inte med sig en armé av folk som tycker man e koko :D

Vaga planer ännu, vi har inte bestämt varesig datum eller ens om det blir denna sommaren...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
445
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30