PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Jag hålla med dig. Man skulle nästan ha båda, den nya och gamla L2. Jag vill ha vår så kan jag leka lite i värme. Nu kom med man med ett glas vin och nu så ska vi titta på en film.

Mer imorgon kväll...:D

Ursäkta mig.... Har aldig hört talas om PNH.... Vad är det?!?! MVH Karin

Nu har det äntligen slutat att blåsa, så idag blir det träning igen.

Det är verkligen roligt att kunna "träffas" på den här tråden, det är så roligt att läsa vad som händer runt om i PNH-Sverige. :banana: :banana: :banana:

kicki13 skrev:
PNH = Parelli Natural Horsemanship (Han med dom sju lekarna)

Har aldrig hört talas om PNH:confused: Bara om NH.....:o Men nu vet jag vad p:et står för;) Tackar tackar

Jag undrar om ni tycker/tror att Parellis filosofi (egentligen NH överhuvudtaget) passar lika bra på alla sorters hästar (typ inte bara typiska "western"- och ridhästar utan även grövre kallblod som ska fungera som arbetshästar, t ex i skogs- och brukskörning)? Kan man inte nå lika långt i kommunikationen med hjälp av gammalt hederligt "hästvett"?

Tanken med min fråga är inte att ifrågasätta, utan att få mer information. Är också väldigt sugen på att köpa Level 1, men tvekar ännu...främst för att det kostar en del, har precis flyttat till egen gård och det känns som att det är miljarder akuta saker som måste åtgärdas innan man kan övertala sambon att lägga pengar på något sådant :angel:

Undrar också om övningarna kan funka även om man saknar inhägnat område att jobba med hästen i?

CaliforniaSwed skrev:
Tvikar inte!

Du blir inte besviken. Och detta är värt vara ända öre. Ja som kicki13 sa det är som att du är på ett kurs. Men ännumer bättre. Du har en 16 timmers kurs du kan göra när du känner för det. Det är mycket som är skrivet för den "vanliga" häst men dem har till och med "troubleshooting" för andra hästar. Level 1 är byggt på bas övningar så att du är säkert att du kan klara dem andra övningar som är lite svårare. Mycket häst och människor psykologi. Det ändra dina tänkar och gör det så att man är lungt och sams med dig själv och hästen.

Ta lasttraining t ex. Jag har gjort det lika parelli men på mitt eget sätt för fler år, för fler personer, och för fler olika hästar och i slutet har hästarna valt transportet lungt och fint. Men problemet är att jag bliv frusterad, arg, lung, arg, grinfärdig, arg, och mer frusterad....

Med bara level 1 lära man hur lätt det är att ändra sig totalt. Jag gjorde färdig lastning i mådags och skickade iväg hästen och tjejen jätte glad. Efter BARA 5 dagar med 13 timmar totalt gick hästen i transporten frivillig och stog lungt när man stängde och åkt iväg. Förut var den en häst som började stigra och flyga runt 30 meter innan man kom fram till transportet. Och inte EN gång var jag sur, arg, frusterad, eller grinfärdig. Och bara för detta är jag glad för. Igen annan trännare hjälpa båda man/häst lika mycket.

Jag tycker vem som helst kan ändra en häst, men att man lära genom Parelli hur hästen tänkar, hur dem kan "respond" (har inte lexikon med mig) när man gör vissa saker, hur man kan ändra det minsta grejer med hästarna bara hur vi representera oss själv till hästen. I annat ord, Parelli handla inte bara om hur vi kan tricksa och fixa. Det handlar om så mycket mer. Man lära att ändra en häst så båda är njöd med det, ingen tvång, ingen tricks.

Nu börja jag babla. Jag kanske inte svarat din fråga direkt, Förlåt men jag vill ser alla börja med Parelli.:D

cafu skrev:
Jag undrar om ni tycker/tror att Parellis filosofi (egentligen NH överhuvudtaget) passar lika bra på alla sorters hästar (typ inte bara typiska "western"- och ridhästar utan även grövre kallblod som ska fungera som arbetshästar, t ex i skogs- och brukskörning)? Kan man inte nå lika långt i kommunikationen med hjälp av gammalt hederligt "hästvett"?

Undrar också om övningarna kan funka även om man saknar inhägnat område att jobba med hästen i?

På dom kurser jag har varit har det varit hästar av olika raser och som används till olika saker. Man får helt enkelt en djupare relation till sin häst genom NH. Med gammal hederligt hästvett kommer man en bit, men med NH kommer man på ett djupare plan.

Man bör nog hålla till på ett inhägnat område för säkerhets skull, men du har väl en rasthage du kan hålla till i tills det blir sommar, då kan du gör en inhängnad att träna i.

Jodå, visst kan man använda PNH på alla typer av hästar. I vår studiecirkel finns det både nordsvenskar och ardenner med och det fungerar lika bra på alla men olika raser är olika känsliga så man får naturligtvis anpassa det hela efter vilken häst man håller på med. Det är just detta som är så underbart med PNH det spelar ingen roll om man kör, rider dressyr, hoppar, rider islandshäst eller rider western vi förenas och har kul ihop och med våra hästar som är olika men ändå så lika. Köp du Level 1 paketet, det är väl investerade pengar.

Ja har använt till på Quarter, halvblod, arab, appaloosa, shettisar, NSV trav och bruks, varmblod, olika typer ponny, korsningar, renrasig, även men man :D och det har fungerat på allt! Jag har min mans Nord brukis som är under tränning somhar varit i turridningoch han vill börja att köra med honom igen. Jätte mjuk har han blivit. Kallblod hästar kan har en mer "avkopplat" attityd som "I hear you down there, but i'm still not going to move" eller "hmmm did i feel something? näää it was nothing" De är härliga men kan vara envissa. Men dem till slut när dem kom på dessa tränning kan vara väldigt kännslig. men genom level 1 du "problem solving" som hjälper. PNH här byggt dessa tekniker på ca 90% av hästar som är redan i hantering, den andra är till hingstar och "green" hästar som PNH vill man avstår till man är färdig utbildad. Men om det är en måste, så finns det hjälp till det med men inte i L1.

Hoppas att du fick nåt svar. Jag ljuger inte, det är värt det. Och bäst är att om man vill så kan man klara av tränning själv. Annars finns det studier grupp och clinics genom sverige nu.

:bow: Läste ett superbra citat häromdagen :) Lät ungefär sähär:

När förändringens vind blåser skrattar alla inomhus.
När förändringens vind stormar svär och förbannar alla vars hus rasat.
Men när förändringens vind bedarrat och förändringen är sanningen då undrar man vad man skulle med allt gammalt skräp till.

Det fanns även en variant på det:
När man försöker förändra det etablerade blir man först utskrattad, när förändringen börjar befästas blir man utskälld och när förändringen är ett faktum blir den accepterad.

"I see the light in the end of the tunnel" :banana:

Här var det inte mycket till aktivitet.... var är alla???

Hästvakt i skogen :) Med dator utan bredband..lååååångsamt att surfa :smirk:

Har mest varit ute i det vackra vintervädret det är ju som en sagoskog!!! Hoppas ni har det bra!

Hur går det med PNHandet? Nån som har nåt kul att berätta? Jag har köpt en ny sadel :banana: Jättefin westernsadel vår första :D

Ha det bra!

Jobb, Jobb, jobb. För nästa 45 dagar är det bara Jobb. Ingen tid till hästar. Ingen Bylysning på ridbanan. Men jag har också försökt att hitta en ny sadel för min quarter. Jag är på den 3:e som inte passar så det är fortsätta leta.

Ahhh nu måste ja Jobba!:banana:

Vad är PNH? :p Jag har aldrig i mitt liv hört talas om något liknande, jag har läst era inlägg men fattar nada. Haha. Någon vänlig själ, vad är PNH? ett dataspel med hästinriktning (eller vad är det för levrar man ska köpa?), en komiker? :p

Vissa som mig själv kan tänka att det är "a way of life". Ja det är en inriktning. PNH=Parelli Naturel Horsemanship. Pat Parelli är skapare till "the 7 games" och en hem studie system.

Längre up i tråden finns där länkar till parelli för att får en svar läs den svenska eller usa's hemsidan.

Var har hänt med er? Vi har hamnat på sidan #2. Sätter i en inlägg så att vi kommer fram igen.

Jag har inte kunnat göra s**t med mina. För mycket jobb men i mars ta det slut och sen har jag två att rida in färdig. Imorse ringde min svär-far och sa att dem var lös. Så jag gick från sägen (min ända sov morgon i 3 veckor) och ut att hämta hästar. De är så besvärliga! kom ut dörren att ser min svär-far gåande med 4 hästar bakom honom som hundar. gick in i hagen lagade staket och gav dem foder så var dem glad. Aldrig tog ut ett grimma eller en grimmskaft, inte äns foder till dem var i hagen igen. Då vet att man har lyckat i tränningen. :D

Jag fotfarande har inte hitta en sadel till min quarter. Justja, vad tyckte ni om sadel passnings del av L2? Jag tyckte det var en behanlig sätt att ser hur sadlar ska passa. Tur hade jag redan en teknik att göra det men jag trodde Linda's var mycket enkelt. Det har hjälpt mycket med att hjälpa andra passar sadlar.

Jag var iväg med min Cattle Dog till en utställing då! Och jag var shockad att får 4:e Best in Show! Jag har alltid tänkte att han är snygg men det är kul att andra tycker det med.:bump:

Sorry filosofen...:o ingen bilder än. Var gör ni på dagarna med. Hur går tränningen. Och var har hänt med folk som frågade om PNH? Vad tyckte ni om vad du har läst?

Vill att tråden fortsätter. Så snälla folk....SKRIV NÅT!!!

Ja då var det dags att skaka liv i tråden igen :) Vad har ni för er i det vackra vintervädret?

Igår "vann jag" friendly ordentligt :banana: Kunde gå runt honom och verkligen drämma carrotsticken i backen utan att han gjord annat än att titta lite nyfiket på mig och återgå till att äta! Hans lilla arabkompis på 2 år tyckte det var en jättekul lek och kom fram undertiden för att kolla :rofl: ingen rädsla där inte.

Han har även börjat vikta bakåt nu när jag ber honom så förhoppningsvis kommer han snart att våga lägga sig också :) Det kanske tar lite tid för jag gör det utan rep och godis, men jag tänker att då blir det helt ärligt resultat också. Han kommer ner när han känner sig redo.

Å föresten måste tipsa om en helmysig bok! Tao of Equus av Linda Kohanov. Underbar filosofisk bok om hästar och känslor och universum :)
Kram på er!

ps. när kommer fotona hrmm :angel: ds.

Grattis till din vackra hund CS!! Vilka goa häsatr du har och vilket kvitto på träningen!

Tyckte sadelpassningsdelen i PNH är bra, men en sak undrar jag över och det är paddningen. Av allt jag lärt mig kring sadeltillpassning så ska sadeln ligga bra utan extra inlägg. Om de nu menade det som tillfällig hjälp så borde de sagt det men så förstod jag inte det riktig?

Väldigt bra för mig dock med Wsadeldelen eftersom jag är helt ny på westernsadlar.

Vad ska jag göra med er? :D Åka landet runt och fota era pållar för att få se dem ;)

Ok Ok I'm on my way out.

Men jag ladda inte ner till ikväll. Men samtidet du är välkomen till dalarna för en PNH träff.:idea: Med eller utan kamera!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd