PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Hallå där!
Det var en fuling du gjorde där CalifoniaSweeed. Jag har ju handsvett och panik känsla över att sitta här vid datorn!

Hej alla andra! Jag har varit en tyst smyg tittare en tid, och tycker att ni verkar "helt" lika sinnade som mig. Men jag har varit för feg att skriva.
Jag har en travar nordis vid namn Gubben som jag rider lite åt western stil på tack vare min GAMLA vän Califonia Sweeed.;) Han är en 10 årig jätte trevlig kille som blir väldigt sur om jag råkar glömma bort att "jobba" på några dagar eller veckor.:crazy:
Jag har just börjat med lev 1 och känner mig väldigt ensam och förvirrad så jag behöver er som stöd!

Carre

:D :D :D :

:angel: :angel: :angel:

:p :devil: :p :devil: :p

See that was not so hard. Or was it? Nu ska jag går lägga med min dotter och titta på TV.

Har det så bra

Det är nästa kusligt vad receptiva hästarna är för våra känslor! Ibland räcker det att jag visar mig vid hagen för att Hobbe ska tycka att jag lika gärna kunde stannat inne med ett täcke över huvet :rofl: speciellt om jag försöker låtsas att allt är jättebra när det inte är det! Men om jag däremot går ut i allt mitt elände och visar att jag har en dålig dag kan han vara som en ängel :love:

Vi hade SÅ kul idag han var som en fjäder och full av leklust heeeeelt fantastiskt!:banana:

Jag har köpt en ny data program för att gör egna filmer. Jag ska prova att filma mina "barn". Och ser om det går att fix det i tråden men det skulle tar tid. Vi också leka mycket här. Glad att det bättre för er nu. Jag såg en annan tråd med filmer i så vill jag prova.:idea:

Jag tänkar när jag tävlar med min sto t ex. i trail och i min huvud så tänkar jag, "jag hoppas att hon inte krångla vid grinden". ooops! Sorry du är diskad för din häst har stegrat 2 eller mer gånger vid grinden. Men jag kan gör samma grind så fort alla folk är borta. Eller jag skiter i grinden och säger att jag gör det för skoj skuld så går det jätte bra. Här tycker jag att jag är inte nervous alls men hon vet precis vad jag är nervous för. De är mer "in tune" med oss än vi kan tro. Men tyvär går det inte att lura henne med att bara tänka så.

Apropå att kusarna känner vår rädsla eller våratankar så var jag ute och red och stick tränade lite (jag tror det knappt själv)i dag. När jag satt där och funderade på om jag skulle trava eller ej så travade vi redan, min första tanke var ju att det var väl en jä..a häst som inte kan gå! Men tur för mig och Gubben kom jag på mina tankar! Ren tillfällighet eller ej!? Vi får se, nu när man har börjat använda de få celler som finns .

Till stick träningen, så en liten funderare
Gubben är helt lugn med sticken så jag tänkte att jag kunde försöka flytta honom typ skänkelvikning ungefär då börjar han "brumma, humma" liksom. är lite osäker på vad han menar .Har någon varit med om något liknande?

C

Vad menar du? Kan du beskriva lite bättre? Välkommen förresten!!! Har själv varit smygtittare ett tag innan jag tog mod till mig! Har också typ nordis. (Korsning med appaloosa)

Vad menar du med "brumma, humma". Prata han till dig, eller? Om han är inte arg i kroppen så kan det vara att han tycker om att du klia honom med sticken. Men han är en pratsamt kille.

Så trevligt då, ursäkta att det blev lite hastigt avslut sist vi pratade!!!

Nej, det går bra. Nu har det äntligen lungnat med isåkarna och engelsk männen har åkt. En grupp per dag nu för en liten stund. Oj nu trappa gubben. Film time! Jag ska fixa frisyr på onsdag och "j" har tandläkaren tisdag. Kanske vi träffas då!

:banana: Ja, vi är mycket nyfikna på ponnyn! När den kommer till er, hur stor den är, och vilken ras? Hur gammal är den? Om vi nu kunde låna den? :bump:

Någon som kan svara på en mycket viktig fråga? När hästen har ont, i ryggen t ex, ska man ändå fortsätta med de 7 lekarna?:confused: Jag behöver verkligen hjälp med denna fråga!:cry: Han tycker verkligen inte om att bli flyttad på just nu, åt något håll...Ingen koncentration på mig överhuvudtaget...Ska jag lägga PNH på hyllan så länge?:confused:

Alyssa skrev:
Vad menar du? Kan du beskriva lite bättre? Välkommen förresten!!! Har själv varit smygtittare ett tag innan jag tog mod till mig! Har också typ nordis. (Korsning med appaloosa)

Tack för välkommnandet!:)
Jo men visst kan jag försöka förklara. Få se!? om jag har honom i rep och grimma , han går på volt och jag för sticken lite fram och till baka bog o bak jag går mot honom och han går från mig Det är då han börjar "prata" hö hö hö med mig. Jag tycker han är avslappnad men ? :confused:
Snacka om att jag känner mig flokig sitter här och skriver att Gubben pratar med mig! Önkar bara att det var på svenska el möjligt vis engelska!;)

C

Vilka andra tillfällen "pratar" han med dig? I vilka situationer? :rofl:

Spontant ; nej jag tycker inte du ska göra flytta övningar med honom om han har ont. Hela grejen med PNH är ju att det ska vara bra för hästen och har han ont så kan det ju inte vara trevligt för honom.

Kanske fundera istället på om du kan göra saker som kan hjälpa hans ryggonda. Kanske stretchhövningar? Vilken typ av ryggont har han? Kan det tex hjälpa honom att göra "bergsgeten" eller "chruncha" ungefär motsatsen till bergsgeten som också är en ryggsträckare? Då kan du ju träna honom på att flytta en fot itaget till du får honom i postition.

Sänka huvudet är ju också har ju också en mild stretchande funktion. Eller varför inte passa på att träna upp toleransen på friendly till det riktigt extrema, slå carrotsticken i marken nära runt omkring, vifta med pressenningar högt och lågt, flaxa paraply. Dvs sånt han kan känna sig lyckad på utan att sätta fysisk press på ryggen.

Kram!

Ja han heter Silver och är 18 år. Det var min mans ponny från tidigare när han hade ponny ridning och till hans barn. Nu vill de som har haft honom bli av med han. Så åter en annan häst till "retirement". Min man har sagt att han är underbar för barn och jätte snäll. Men han är "Boss" i hagen. Satt Hajlo på platts med att hals huga och hänger fast tills Hajlo gav sig sen var det lungt. Det var ett tag sen. Det är vad jag sa, "Hajlo? men han är största av alla!?!?!" Men man behöver inte var störst för att kick some ass!:devil:

Han är korsning mellan shettis och welsh mountain. Jag kommer inte ihåg hur hög "R" sa att han var. Jag ska kolla up lastbil tider på måndag och ser om vi kan hämta honom på väg up. Just nu är han längst ner i skåne. Det säkert går bra att låna. Jag ska bara prata med "R" först.

Filosofen skrev:
Spontant ; nej jag tycker inte du ska göra flytta övningar med honom om han har ont. Hela grejen med PNH är ju att det ska vara bra för hästen och har han ont så kan det ju inte vara trevligt för honom.

Kanske fundera istället på om du kan göra saker som kan hjälpa hans ryggonda. Kanske stretchhövningar? Vilken typ av ryggont har han? Kan det tex hjälpa honom att göra "bergsgeten" eller "chruncha" ungefär motsatsen till bergsgeten som också är en ryggsträckare? Då kan du ju träna honom på att flytta en fot itaget till du får honom i postition.

Sänka huvudet är ju också har ju också en mild stretchande funktion. Eller varför inte passa på att träna upp toleransen på friendly till det riktigt extrema, slå carrotsticken i marken nära runt omkring, vifta med pressenningar högt och lågt, flaxa paraply. Dvs sånt han kan känna sig lyckad på utan att sätta fysisk press på ryggen.

Kram!

Jag håller med Filosofin. Jag vet inte så mycket om "kissing spines" men jag kan tänka med att flytta/boja rygg raden i sidled kan gör ont. Och att flytta bakdelen t ex kan i första stegen göra att ryggen krokar lite. Har du tänkt att kolla up en häst massör eller kiroprakter (how ever that word is spellet?). Det kan vara också som oss att vi får ont i musklarna när vi försöker att skydda än ond stället i ryggen. Har inte vet. sa vad du ska göra att hjälpa honom?

Nu när jag tänker efter så låter han nog lika dom gånger när han frivilligt kommer fram till mig i hagen.
Vad härligt när ni får mina celler att arbeta bara av att ställa frågor och funderingar:idea:

C

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?