PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Är du där carre

Senast ändrad av en moderator:

Hur jobbar ni mot samling? Hur viktig tycker ni att den är?

Själv tycker jag att samling är jätteviktigt framförallt i ridningen senare för att hästen ska bära oss på ett så starkt och bra sätt som möjligt.

Jag har så smått börjat fundera på hur uppnå detta på ett naturligt sätt. Målet är ju att kunna be om samling i frihet. Tänkte börja med att be honom träda in med bakbenen mer i en cirkelövning som jag hämtat från det akademiska. Sedan har jag bett om mer energi "uppåt" än framåt när jag leker "stick to me" för att så småningom kunna be om mer till halva steg och så småningom piaffen. Piaffen är ju ett moment som naturligt framkallar samling. Jag har också lagt märke till att ju starkare han blivit desto oftare samlar han sig när han leker i hagen.

Jag också tycker det är viktig. Jag har jobbat det ordenligt med min sto. Det är rolig att kan bara "hug" henne med benen lite så gör hon det på en helt lös tygel. Minted har jag inte arbetet så mycket. Hajlo har jag aldrig ridet. Saffe är inriden men inte mer. samma med Red. Men Red ska vara min ny tävlings häst om han hålla och där har vi tänkt att jobba mycket.

Men i den gamla L2 så finns det en del med att samla. Har du sett detta?

Och idag har jag beställt L3, jag är så nyfiken att ser vad väntar för oss då.

Filosofen skrev:
Spontant ; nej jag tycker inte du ska göra flytta övningar med honom om han har ont. Hela grejen med PNH är ju att det ska vara bra för hästen och har han ont så kan det ju inte vara trevligt för honom.

Kanske fundera istället på om du kan göra saker som kan hjälpa hans ryggonda. Kanske stretchhövningar? Vilken typ av ryggont har han? Kan det tex hjälpa honom att göra "bergsgeten" eller "chruncha" ungefär motsatsen till bergsgeten som också är en ryggsträckare? Då kan du ju träna honom på att flytta en fot itaget till du får honom i postition.

Sänka huvudet är ju också har ju också en mild stretchande funktion. Eller varför inte passa på att träna upp toleransen på friendly till det riktigt extrema, slå carrotsticken i marken nära runt omkring, vifta med pressenningar högt och lågt, flaxa paraply. Dvs sånt han kan känna sig lyckad på utan att sätta fysisk press på ryggen.

Kram!

Saken är att han är så sur o inte samarbetsvillig för fem öre...Ska jag ändå kräva att han lyssnar?:confused: Vad är ryggsträckarövningarna som du skrev om? Vart kan man få reda på mer om dom, för det låter ju som nå`t bra o roligt samtidigt.:idea: Försöker att tömköra nu o får hjälp av en stallkompis som kan bättre än jag. Igår slet han sig o rusade i galopp tillbaka till stallet. :cry:

CaliforniaSwed skrev:
Jag håller med Filosofin. Jag vet inte så mycket om "kissing spines" men jag kan tänka med att flytta/boja rygg raden i sidled kan gör ont. Och att flytta bakdelen t ex kan i första stegen göra att ryggen krokar lite. Har du tänkt att kolla up en häst massör eller kiroprakter (how ever that word is spellet?). Det kan vara också som oss att vi får ont i musklarna när vi försöker att skydda än ond stället i ryggen. Har inte vet. sa vad du ska göra att hjälpa honom?

Jag är säker på att det gör ont. :cry: Sättet han protesterar på visar det!!! Jag har ju varit hos kiropraktor o ska dit igen i mars. Tömkörning med eftergift så han jobbar med ryggen är tydligen det bästa råd jag fått!!!

Du ska inte tum köra honom utanför en arena. Det är lätt att dem slita bort och springa iväg. Specialt om dom är inte eller du är van. Lättast är dem vänder mot dig och om du inte springer sidled då kan det var kört. Du är altid välkomen hit. Och om det behövs så kommer jag och hämta dig.

Kompisen har tömkört mycket! Och allt gick rätt bra, han jobbade fint samlad stundvis precis som han skulle! Sedan bytte hon sida till den sämre sidan, och det gick lite sämre då...Han fick nog! Vi kanske skulle använda padocken istället på västsidan!!!! Du har såklart rätt...

Men vad du är sweet!:bow: Jag vet inte riktigt vad man ska söka på? När hon körde honom så försökte han att gå till mig hela tiden! Precis som cirkling game när han kommer in...

CaliforniaSwed skrev:
Jag också tycker det är viktig. Jag har jobbat det ordenligt med min sto. Det är rolig att kan bara "hug" henne med benen lite så gör hon det på en helt lös tygel. Minted har jag inte arbetet så mycket. Hajlo har jag aldrig ridet. Saffe är inriden men inte mer. samma med Red. Men Red ska vara min ny tävlings häst om han hålla och där har vi tänkt att jobba mycket.

Men i den gamla L2 så finns det en del med att samla. Har du sett detta?

Och idag har jag beställt L3, jag är så nyfiken att ser vad väntar för oss då.

Menar du att det finns övningar där (L2) att samla hästen på andra sätt från marken?:confused:

Har tålamod med honom. Detta är ny till honom så själv klart vet inte vad han ska göra. Och du betyder säkerthet. Jag skulle villja springa till dig med om jag var han.:D

Nu har jag skickat ett brev till en häst sjukgymnast i usa och förklarde hans bekymer. Det kan inte gör det väre att försöker att hitta vad en av dem skulle göra. Men kolla up en massage person. sen har koll på vad dem gör så att du själv kan fortsätter. Jag hade en till Dee Dee som inte tycker om att vara pyslat med så mycket, men när tjejen kom jag har aldrig sett hennes blick så där. Öronen RAKT up och du såg hur hon njuter i ögonen. Jag var inte pig på dem typ av "folk" förut men det var en kompis till mig som led mig till henne. Och nu tycker om de vet vad gör så är de guld värd. Men det finns många "wannabes" där ute med.

Man kan börjar från marken så att det blir lättare att hästen förstår när du rider. Ja det finns tips på detta.

Ja det är dessa wannabees man är rädd för!:( Men jag tror jag vet någon som är bra, som är med på DWR hemsida! Har du hört något om henne???Jag gör vad som helst för att få tillbaka min snälla pålle!!!:love:

Du kanske kan söker på mora eller Malungs ridskolar dem måste har hört nåt om nån. Vet. måste också vet nåt. Annars själv vet jag inget. Min tjej var i Örebro.

Ja han är kanska Gooooo!

Halloj!
Läste om samling.
Jag var på ett rid hus förra veckan och fick se och lära mig hur man tränar samling från marken, jag gick där ifrån med tårar i ögonen och mag ont!!
Man ska gå framme vid bogen hålla i tygarna och en pisk i samma hand, i andra handen har man en till pisk som man rappar i bakbenen med!:cry: Om hästen flyttar sig för mycke framåt slår man den på bogen med piskan som man har fram!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bara så ni vet hur experter håller på!!!!!!!!!!1:cry: :cry: Visst är det fruktansvärt!

C:mad:

Hej!
När jag var i stallet för ngr dagar sen skulle jag gå ut till hagen, bara fram och tillbaka....Min häst kollade upp som vanligt där han stog och åt....men precis då kom ledarstot och skulle ta hans plats vid maten (som hon alltid gör utan problem) Det var då det häftiga hände... Min häst gick först undan men sen gick han tillbaka och stötte undan henne och hon gick...Detta upprepades flera ggr. Hon blev nog förvirrad för detta har aldrig hänt förr... Varje gång hon gick dit flyttade han på sig för att sedan, gå tillbaka och mota bort henne....Det slutade med att han vann och hon fick leta sig ett nytt ställe...Vad kan detta bero på? Jag vet att han alltid blir kaxigare mot henne när jag står i hagen NÄRA honom. Då kan han skrämma bort henne, men nu var jag på väldigt långt avstånd (inte ens inne i hagen) Hur som så var det väldigt häftigt att se det som hände!:)
Tänkte när jag gick in i stallet "That´s my man":banana: Fniss fniss!
Det är sådana gånger man kommer på vad små saker kan göra för att man ska bli på bra humör och man (Jag) blir så stolt över att han aldrig slutar att förvåna. Ska tilläggas att jag inte tränat sen sist när jag skrev mitt klagobrev! Nu känner jag mig sugen igen!
Sköt om er!
Många kramar :rofl: :bump:

Häftigt!:banana: Han måste känna sig väldigt trygg med dig då, när han vågar sätta sig upp emot ledarstoet!!! Vad kul! Lycka till med träningen nu då. Men tänk på att inte ta det så allvarligt!!! Det är meningen att det ska vara en lek, inte blodigt allvar. Funkar inte en sak, så prova något annat!:bump: :bump:

Jag har problem med min unghäst, speciellt när jag skall leda henne! Vore PNH något för oss eller gäller det bara sådana som kommit upp på ryggen??
:confused:

Det är mycket övningar på marken!! Enligt PNH så ska man ha kontroll på hästen från marken innan man sitter upp överhuvudtaget!;) Jag vet att hemsidan finns länkad på en tidigare sida i denna tråd! Gå in o titta där så hoppas jag att du blir inspirerad till att fortsätta! :banana:

Jag tycker det är lättare med PNH sätt....och mindre tårar:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?