C
CaliforniaSwed
Sv: PNH- Någon?
Är du där carre
Är du där carre
Senast ändrad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Filosofen skrev:Spontant ; nej jag tycker inte du ska göra flytta övningar med honom om han har ont. Hela grejen med PNH är ju att det ska vara bra för hästen och har han ont så kan det ju inte vara trevligt för honom.
Kanske fundera istället på om du kan göra saker som kan hjälpa hans ryggonda. Kanske stretchhövningar? Vilken typ av ryggont har han? Kan det tex hjälpa honom att göra "bergsgeten" eller "chruncha" ungefär motsatsen till bergsgeten som också är en ryggsträckare? Då kan du ju träna honom på att flytta en fot itaget till du får honom i postition.
Sänka huvudet är ju också har ju också en mild stretchande funktion. Eller varför inte passa på att träna upp toleransen på friendly till det riktigt extrema, slå carrotsticken i marken nära runt omkring, vifta med pressenningar högt och lågt, flaxa paraply. Dvs sånt han kan känna sig lyckad på utan att sätta fysisk press på ryggen.
Kram!
CaliforniaSwed skrev:Jag håller med Filosofin. Jag vet inte så mycket om "kissing spines" men jag kan tänka med att flytta/boja rygg raden i sidled kan gör ont. Och att flytta bakdelen t ex kan i första stegen göra att ryggen krokar lite. Har du tänkt att kolla up en häst massör eller kiroprakter (how ever that word is spellet?). Det kan vara också som oss att vi får ont i musklarna när vi försöker att skydda än ond stället i ryggen. Har inte vet. sa vad du ska göra att hjälpa honom?
CaliforniaSwed skrev:Jag också tycker det är viktig. Jag har jobbat det ordenligt med min sto. Det är rolig att kan bara "hug" henne med benen lite så gör hon det på en helt lös tygel. Minted har jag inte arbetet så mycket. Hajlo har jag aldrig ridet. Saffe är inriden men inte mer. samma med Red. Men Red ska vara min ny tävlings häst om han hålla och där har vi tänkt att jobba mycket.
Men i den gamla L2 så finns det en del med att samla. Har du sett detta?
Och idag har jag beställt L3, jag är så nyfiken att ser vad väntar för oss då.