Sv: PNH- Någon?
Hjälp!
och Hej, jag har lurkat här i er tråd rätt länge, läser ofta med stor glädje.
Jag har ett problem som jag behöver råd om:
Jag har inte råd att köpa parelligrejerna men låt säga att jag är mycket inspirerad och använder det jag har lyckats pilla ihop igenom webben etc till något i alla fall inspirerat av parellimetoder. Detta sagt till mitt problem: mina två damer följer mej som en hund på löst hängande leadrope, lyder oftast absolut dvs gör som jag; stannar om jag stannar, smyger fram om jag gör det, tar kvicka små steg om jag gör det långa steg om jaggör det osv. MEN det ska fan till att få dem att över huvud taget GÅ om jag inte går framför dem!
Nåt har jag gjort fel antagligen för jag kan inte hur jag än försöker få någon av dem att gå runt mej, eller BREDVID mej eller framför mej.
Om jag stannar, vänder mej om, tar ett par steg åt sidan och visar med viftande hand, eller leadropeände eller stick att jag önskar att de skall kliva framåt så vänder de bara ut rumpan och ställer sig artigt framför matte och ser ut som om de väntar på mitt nästa drag.
Jag tolkar det som att de blir osäkra och då ställer de sig i givakt för säkerhets skull. Jag har testat allt jag kunnat komma på, ledhjälp av annan, varit mild och mild, blivit arg förstås ofrivilligt, petat, viftat, smekt, tryckt, och daskat till. Jag har analyserat hur jag står och hur jag pekar, håller leadropet etc men jag kommer inte på hur fasiken jag ska komma ur den här moment 22 stuationen.
De uppfattar inte att jag leder dem alls om jag inte står framför dem, de vägrar ta så mycket ansvar som krävs för att de ska gå med mej vid sidan eller i släptåg?
De ÄR kallblod, de ÄR damer, de ÄR äldre och de är irländska cobbar och de är bra på att hushålla med energi och de VILL ha intelligenta övningar men jag TROR faktiskt inte jag lyckas få dem att fatta vad jag vill. (trickträning går alldeles utmärkt, de kan buga och yoga och annat tok) de är pigga och muntra i ridning så det ÄR inte slöhet, Hjälp mej snälla någon: vad kan jag försöka med?