PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Hejhej, har aldrig förut hört om just PNH, men det värkar intressant! :D Alltså är det här hela på filmer (DVD:n) eller finns de också böcker om de här PNH? Var beställer ni då det ifrån och hur mycket kostar en ?film?, typ?

Om jag är helt ute och yrar - så hjälp mej och rätta mej! ;D

H//Sandra

Häftigt med älgen ;)

Hur blir det med träffen där nere hos er? Nu är vi tre härifrån som bara :bump: på att få komma :bump:
Är det nått bestämt?

Det finns ett utbildningsmaterial på DVD så man kan studera hemma, du hittar det på www.parelli.se eller www.parelli.com
Det finns såklart en massa böcker också om man föredrar det, men jag tycker DVD är underbart bra :love:

Eftersom det är utbildningskit med typ 8 DVD och en del annat material så är kiten ganska dyra, typ 2000:-
Men det finns enkla DVDfilmer också som behandlar olika problem.
Kolla på nätet :idea: (ett tips är ebay om man vill köpa, där kan man göra klipp :bump:)

Hej Skuggi!

Jag trodde ni har hitta att jordklotet är plat och hadde ramlat av...;)

Hur har sommaren varit? Lika blött som här kanske? Och dina polar, går det bra med de?

Jo vi ta den helgen 17-19 Augusti Vi är några från den här trakten 3-4 st (Alyssa inkluderat) och ser om vi får Filosofen att göra långa resan upp igen..:angel:

Lokalen/läggenhet är öppet så det är bara kom med/utan häst, egen lakar, sen dela vi kostnad för maten och turas om att laga mat. Jag kan laga mat fredag sen jag har inte så långt att köra:angel:. Sjö finns 200m från dörren så ta med baddräkt. Om du vill egen snacks så ta med de också.

Vi har just byggt en ny rund korral och "lek park" åt hästarna. Detta kommer vara kul.

:banana:

Om det är flera som vill delta med i en PNH träff så är ni välkommen!
Vi ska ta det lung, hjälper varan med hästar om ni vill, äter, bada, titta på video, rider ute i naturen och **säkert**:bump: mest, prata om PNH och våra hästar.

9 DAGAR KVAR, Innan vi åker till England till den stora PNH Träff
!!!!!!:banana::bump:

Hehe, nejdå, vi har inte ramlat av :rofl: bara haft mycket att göra :cool:
Här har solen bara lyst och lyst, med bara någon regndroppe då och då. Man kan inte klaga :love:
I helgen satt jag för första gången på våran unghäst! :banana: Det var skithäftigt :love:
Vi hade PNH-lekhelg i håsjö, finns lite bilder här!
Här är min man och våran söta unghäst :love:
PICT0382_small.JPG

Så jag är ganska nöjd med sommaren hittills.

Tänkte ni ösa igång redan på dagen på fredagen, eller kan man komma framåt kvällen? Jag har nog lite svårt att vara ledig på dagen, kanske kan jag smita lite tidigare...
Ska höra med polarna hur de har det också :idea:

Nej det upp satt att ni dyker upp på fredag kväll och vi göra nåt på lördag/söndag. Mat finns när ni dyker up, Om ni inte gör som Filosofen och kommer mitt i natten...då finns det att varma up i micro.:rofl:

Ni är så välkommen, och vi ser fram till när vi får träffa alla. :banana:

Kul att det gick så bra med din unghäst (en av mina är 7 år nu och fortfarande kalla jag han för min unghäst...:angel:)

Kul att ser bilderna med!

Men var det en 1st pris jag såg?:bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: PNH- Någon?

Åh det hade varit kul! Men det är Tjörn Runt den helgen och det är överhängande risk att min make lämnar in skilsmässoansökan om jag uteblir... Dessutom är jag ju i BIRMINGHAM två helger tidgare så trots han otroligt generösa inställning till mitt PNH-beroende tror jag att gränsen inte skall testas alltför hårt. Vi har ju dessutom kurs 1-2 september :)

Nån som ska med till Colorado till våren? Jag åker med STOR sannolikhet den 18 maj - 27 juni :banana: Skulle vara grymt kul att få sällskap!

Hjälp!
och Hej, jag har lurkat här i er tråd rätt länge, läser ofta med stor glädje.
Jag har ett problem som jag behöver råd om:
Jag har inte råd att köpa parelligrejerna men låt säga att jag är mycket inspirerad och använder det jag har lyckats pilla ihop igenom webben etc till något i alla fall inspirerat av parellimetoder. Detta sagt till mitt problem: mina två damer följer mej som en hund på löst hängande leadrope, lyder oftast absolut dvs gör som jag; stannar om jag stannar, smyger fram om jag gör det, tar kvicka små steg om jag gör det långa steg om jaggör det osv. MEN det ska fan till att få dem att över huvud taget GÅ om jag inte går framför dem! :eek: Nåt har jag gjort fel antagligen för jag kan inte hur jag än försöker få någon av dem att gå runt mej, eller BREDVID mej eller framför mej.

:oOm jag stannar, vänder mej om, tar ett par steg åt sidan och visar med viftande hand, eller leadropeände eller stick att jag önskar att de skall kliva framåt så vänder de bara ut rumpan och ställer sig artigt framför matte och ser ut som om de väntar på mitt nästa drag.

Jag tolkar det som att de blir osäkra och då ställer de sig i givakt för säkerhets skull. Jag har testat allt jag kunnat komma på, ledhjälp av annan, varit mild och mild, blivit arg förstås ofrivilligt, petat, viftat, smekt, tryckt, och daskat till. Jag har analyserat hur jag står och hur jag pekar, håller leadropet etc men jag kommer inte på hur fasiken jag ska komma ur den här moment 22 stuationen.
De uppfattar inte att jag leder dem alls om jag inte står framför dem, de vägrar ta så mycket ansvar som krävs för att de ska gå med mej vid sidan eller i släptåg?
De ÄR kallblod, de ÄR damer, de ÄR äldre och de är irländska cobbar och de är bra på att hushålla med energi och de VILL ha intelligenta övningar men jag TROR faktiskt inte jag lyckas få dem att fatta vad jag vill. (trickträning går alldeles utmärkt, de kan buga och yoga och annat tok) de är pigga och muntra i ridning så det ÄR inte slöhet, Hjälp mej snälla någon: vad kan jag försöka med?:o

Jajjemen!
1:a pris vann de :love: visserligen i lagtävlingen, så de hade hjälp av några till ju, men jag är ändå så stolt att jag kan spricka :love:

Han bara flöt igenom hindren, bara radion med skithög musik med "We will rock you" va lite läbbigt :crazy: (en lagkamrats tappra försök att peppa :p)

Det ska bli SÅ kul att komma ner, bara vi kan ta någon av kompisarnas bil, för nu blev helt plötsligt vår ena bil såld :p och jag måste ju lämna nått till maken att köra runt i också :crazy:

Funkar det att sända dem först och främst?

Alltså, ta tex linan i vänster hand, lyft den och sväng ut den i en viiid båge åt vänster, peka dit du vill hästen ska gå med vänsterhanden. Vänd dig även ditåt och titta åt samma håll (viktigt, jag glömmer det ofta)
Säkert fattar inte hästen, då tar du sticken i höger hand och höjer den bara till en början.
Händer inget börjar du "slå" sakta och rytmiskt i luften och sikta på hästens hals. "Slå" närmare och närmare halsen tills antingen hästen går dit du vill eller att du kommer fram till halsen med sticken. Börja då knacka med sticken på halsen försiktigt först och sedan gradivs hårdare tills hästen flyttar sig.

Var noga att avbryta drivandet(slagen/knackningarna) direkt hästen visar en antydan till att vilja röra sig i rätt riktning. Står den emot eller backar är det bara att fortsätta. När du har avbrutit för att hästen gjort ett bra försök låter du den vara lite, titta inte på den, låt den bara vara och tänka.
Sen gör du samma grej igen. Börja med att peka med vänsterhanden osv. Denna gång kräver du liiiite mer reaktion. Osv.

När hästen går dit du vill stannar du den och ber den vända bort sin rumpa från dig.

När det funkar att skicka bara sådär, fram och tillbaka framför dig, kan du börja att peka dit du vill och använda sticken mot halsen om det behövs.

Hoppas jag förklarade bra och så du fattar, hoppas proffsen här inne rättar mig om jag sa fel... :bow:

Åh tack! jag ska försöka göra som du säger så får vi se vad damerna säger. Återkommer med rapport!
Ulrika

Jättefina bilder! Såg några barn som var med, hur gamla är de? :banana:

Åh SKuggi! TACK och TACK;-)
Jojomänsan, du hade så rätt så rätt, plötsligt hajade tankvagnen och kunde gå åt det håll jag "pekade" säkert fem meter! Hon hajar inte alls när jag står och glor på HENNE så klart, så dumt av mej. Jaggjorde precis som du sa: stor sväng med hela ledrepet, vänd i den riktning jag ville hon skulle gå, konstigt tyckte hon, så viftade jag med sticken framme vid bogen, blä sa hon och stod kvar, då svischade jag med den bakom rumpan och si, då fattade hon! Konstarterade raskt dock att jag INTE skulle träna på andra sidan ännu;-) Få köra lite mer på hennes vänstra först, det var väldigt konstigt när jag försökte samma sak på höger sida så klart;-)

Alltså var du väldigt BRA på att beskriva hur jag kunde göra! TACK igen!

Hur stor skillnad är det på level 1 paketen egentligen förutom rent tekniskt med vhs/dvd etc? Är det dumt att köpa den gamla versionene för att den är billigare på t ex ebay?

hej Allehopa!!

Läser tråden med en sann glädje och önskar att jag ochså kunde å hade råd att följa med ner till SC men jag kan inte :( Skuggi du bir ju i sundsvall jag i Söderhamn OM du ska neråt oh vill dela soppa med någon på vägen så kan du väl Pma mig? Vore så kul att få insperation att få komam igång med allt nu. Jag har ju träffat SC och hon ska ju komma till oss här i häst är de meninge :bump::banana: vilket vi ser framemot. Jag står just nu upep i häst köpa ochså :bump: hoppas d eblir osm jag vill då komemr de hem ett sto 7årigt inte så mycket hanterat ett kallblod. S Gissa om jag vill komma igång nu. Pma mig gärna ifall ni ska förbi och jag kan åka med!

Trådkapning!!

Varför är det så :devil:´s DYRT!!!!?????

Man kanske borde gå ihop några stycken och köpa ihop? Eller är det att häda?:(

De hoppa sjag inte att de är jag har haft samma tanke... :D:crazy::angel:

Men samtidigt folk tycker det är inte dyrt att att åker till en clinic för två dagar för 2000:- eller mer, sen lägga man på för resan och annat så nu är man up mellan 2500:- till 3000:- för bara två dagar. Fast de är viktig (hands on clinics) man får inte alls lika mycket info som man får från dessa "Levels" paketer. Sen man tar en clinic när det behövs. Dvd Paket är alltid bäst men även den VHS version är en bra start men det finns ingen gemförelse mellan de. DVD har säkert 70-80% mer info på de. I slut ändan med dessa levels spara man pengar och tid istället.

Jag förstår att folk tycker att det är dyrt. Men en annan fråga är, är det värt det? ABSOLUT, är det värt pengarna. Alla som säger att det inte är värt det är alltid folk som har inte gott in och köpt det eller huvudtaget provat det.

Jag också tyckte det i början men sparade upp till min första paket Gamla L1 (VHS). Nu har jag alla 3 levels, gamla och nya och ångra mig inte ett dug.

Gå ihop med några andra är en bra idea men bestämmer innan hur/när ni dela den. För undvika problem. Du kan också kanske hitta en PNH sstudie cirkel först och ser hur det ser ut innan också.

Jättefina bilder! Såg några barn som var med, hur gamla är de? :banana:

öööhh... *rodna* kan man skylla på att man inte har egna barn och därför inte kan avgöra sånt? :p
Nä, jag skulle säga omkring 7-9 kanske...

Jätteduktiga var de iaf :love: var så superkul att se lilltjejen med sin jättehäst :love: han gick såååå långsamt och lydde henne precis hela tiden :love:

*rodna* men tack så mycket, man gör så gott man kan :smirk:

Fast när du driver henne ska du svischa till henne på halsen/manken, det betyder framåt. Även om det är lite svårt att fatta för hästar som är vana att smäll i baken betyder framåt.

I PNH betyder svisch på baken att hästen ska flytta baken i sidled. Så blandar man ihop det där får man det jobbigt, det vet jag eftersom jag är lite där själv :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
449
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar