PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

attans Skuggi såg att de inte blev någe!

Åhh jag har PANIKK!!!! Min ny ahäst har kommit med en jävla helvetes färd (ursäkta uttrycket) men hela bilen gungade å hon slet sönder en grimma å HJÄLP! hon fick åka brett då deinte fickigen mellan väggen när hoon väl var lastad...

Låter de kul NOT!

Hur börjar jag med denna dam? Hon är jätte gullig trevlig framåt mysig snäll ärlig. Inga problem så. Vi har varit ute å gått en sväng blivit "jagad" av flugsprayen för den var hon över tygad att den skulle äta upp henne. Jag menar honär 7år har varit trav tränad, svårt att tänka när man ser henne nu då men :D haha lite måste ju hon vara van vid.

Antar att hon ochså testar mig hur gör jag vad toleraerar jag?
Jag provade flytta hennes bakdel,jaha du sade hon å klev fram med fronten å den är INTE liten :D men flyyatde mig gjorde hon inte men hon försöker hela tidne för de har ju alltid funkat.

Hjälphj'älp hjälp.

*desperat*

Låter inte som en kul start :(

Jag skulle nog låta hästen vara häst någon månad innan jag började greja med henne. Låta henne landa på nya stället och bli kompis med de andra hästarna. Ta bort allt kraftfoder, iaf ev havre, det är bara som raketbränsle på såna där hästar.

Sedan skulle jag nog ta henne till ridbanan och börja med seven games från början. Ta det lugnt, glöm inte att börja med fas 1 varje gång. Hästen kanske verkar bufflig nu, men hon är nog känsligare än du tror.
Bli inte arg, tänk snälla tankar och att om hon inte gör rätt, så är det för att du inte var tillräckligt tydlig. Då är det bara att du gör om och gör det tydligare.

Lycka till och håll oss uppdaterade :bow:

Vad roligt att det finns folk som håller på på lite närmare håll, jag bor utanför Östersund och här verkar det inte finnas någon kvar som håller på med PNH. Har ni träningar? Får man vara med? Studiecirklar kan också?

På Fäviken brukar jag vara med och ha western uppvisning och kofösning , vad hade ni för uppvisning där?

Vi finns på www.dalpraktiken.se där är även lite bilder från Fäviken
Tränar nästa gång här för Erika 25-26 aug.
Vi var ca 20 st som hade lite "lekhelg" här i juli. Vet åtminstonde 2 familjer i Östersund som tränar för Erika och är aktiva!

Hör av dig via mail på hemsidan om du vill vara med i aug. snart fullt =)

Nu gör jag inte mycket me dhenne utan låter henne var häst med de andra hästarna.
Just detta med känslighet har jag fått lära mig av mitt andra kallblod alla vi trodde han var så trög å inget fattade, när de visade sig vara tvärt om han är en käsnlig kille och en stolt sådan, när de var utrett så att säga kom vi varandra mycket när och jobbar ju mycket bättre tillsammans nu.

Fanny tjejen ser jag på samma vis en känslig tjej som behöver tid på sig med allt de nya, jag blir inte arg på henne närr hon gör fel som du säger jag vet att d är hos mig bristen sitter och jag hoppas ju CS kommer hit snart då tänker jag faktiskt ta med Fanny i stället för Hubbe.

Jag kör luite seven games vid hagen för ridbana de finns inte och hon är trygg vid hagen nu så då gör jag ingen stor sak av de.

Bra att du påminner omm 7games och att alltid börja från början.

Hon är en vänlig själ lill stumpan åtsido sat i sitt förra hem inte misskött men in å ut från hagen ibalnd riden honär vädligt fin och jag skulle aldrig drömma om att ge henne kraft foder nu jag lovar *fnissa* kolla in på hemsidan så får du se henne.

Tack för goda råd!:banana:

Hoppar in lite här, behöver råd och tips.

Tar väl typ hela historien då.

Jag har varit intresserad av NH väldigt länge, och har varit på en clinic för John Moore + ett NH-läger (även om man inte lärde sig speciellt mkt..), så lite kan jag om hästars kroppsspråk och liknande (har läst lite böcker oxå), men jag vill lära mig mer för att jag och min häst ska kunna kommunicera, förstå varann och helt enkelt få en bättre relation. Dessutom vill jag kunna rida honom utan sadel&träns i balans, samlat och utan att han försöker springa iväg hela tiden. Men jag vet inte hur jag ska göra, eftersom det känns som att jag inte får stöd hemifrån (även om min mamma oxå är intresserad av NH, så verkar det som att hon inte vill att jag ska lära mig mer, för jag försöker få henne att hjälpa mig, men det går inte, hon typ låtsas inte om mig så fort jag börjar prata), och jag kan ju inte åka själv nånstans eftersom jag bara är 14 år :crazy:... Men jag blir tokig snart, eftersom jag så hemskt gärna vill lära mig mer om NH och kunna kommunicera med min ponny på ett bra sätt. Och allt det där... För även om jag kan liiite om NH, så vet jag fortfarande inte hur jag ska göra i vissa situationer, hur jag ska kommunicera med kroppsspråket och få ponnyn att vilja ha mig som ledare, så det slutar oftast med att jag blir frustrerad, och ni kan ju tänka er hur det går då :cry: :cry:... Så jag skulle hemskt, hemskt gärna vilja ha tips och råd, för jag börjar bli desperat, jag vill ju lära mig!!!

lugn, ja satt i samma sits som dej för ett par år sedan ;) INGEN trodde på mig och jag VILLE verkligen lära mig, men ärligt talat så var det bara att gå ut i hästhagen och studera :crazy: de va typ de man kunde göra och man lär sig en hel del ;) studera hästen helt enkelt, det är mitt tips, hur den beter sig, sen är det bara att härma ;)

och så tycker jag du ska läsa "mannen som tar hänsyn till hästar" av mark rashid - RIKTIGT bra bok, lättläst också.

Det finns så mycket... kanske kan du låna någon bok på biblioteket av Pat Parelli?
Sedan finns det ganska mycket filmsnuttar osv på nätet ju. Tex finns det en hel del på www.parelli.com

Du kan ju titta lite där och lyssna på vad de säger... Men sedan behöver man nästan få lite hjälp "live" också.
Typ vart bor du i landet?

Det finns så mycket... kanske kan du låna någon bok på biblioteket av Pat Parelli?
Sedan finns det ganska mycket filmsnuttar osv på nätet ju. Tex finns det en hel del på www.parelli.com

Du kan ju titta lite där och lyssna på vad de säger... Men sedan behöver man nästan få lite hjälp "live" också.
Typ vart bor du i landet?

Jag bor typ vid Gävle... typ... I Österfärnebo rättare sagt :p.. Men nu verkar det äntligen som att morsan tänker hjälpa mig att hitta nån bra instruktör eller nåt *jubla jubla :banana: :D* !! Men lite tips skulle va bra iallafall :)

Men men om du bor så nära mig kasnek du kan var amed på clinic här senare i september? för en jätte bra tjej som utbildar sig genom PP? skulle de kunna vara någe du kan komma som fotfolk ifall du vill en liten slant per dag. Även mamma dinär välkommen.
Jätte svårt at ge råd men frösk åk på clinics i din närhet om du kan även om du är ung kanske du kan ta bussen?

Jag baraaaaara längtar tills SC kommer. :bump::D:banana:

Hur får man tag i dessa program som ni snackar om? :b

Måste bara säga Vad kul det var i Birmingham på Savvykonferensen och det var extra roligt att några av oss härifrån fick chansen att träffas IRL. Jag har gjort Horsenality profilen på bägge mina nu. Stoet har extremer i alla kvadranter men i LB Extrovert har hon 6 extrem och 6 medel. I LB Introvert har hon 4 extrem och 4 medel. I RB Extrovert har hon 3 extrem och 2 medel. I RB introvert har hon 1 extrem och 1 medel. OH BOY!!!:eek::)

Kan du ta detta på svenska ochså så vi vanliga dödliga förstår :D (läs men lite sting av avundsjuka) vill ochså lära mig ju och de är INTE illa ment dejag skrev de hoppa sjag du förstår :banana:

Vad spännande!
Vem är SC? Pm:a gärna.. Hur gör man för att få vara med? Finns det träningstid kvar?

CS ska det nog vara :angel: CaliforniaSwede (staving? :p) håller också till här på tråden och ger oss kloka råd :bow:

Känns som att jag har hittat likasinnade här inne på den här tråden! Skön stämning här!!!
Jag har haft en stark dragning till hästar hela mitt liv men alltid tyckt att det jag fått lära mig av olika instruktörer inte räckt till... Har läst allt jag kan hitta om just PNH dom senaste månaderna och kan bara inte få nog av det jag läser, vill ha mera mera mera!!!
Sen känner jag mig så osäker eftersom jag är så grön:bump:på det här. Är det någon ide att satsa fullt på något om man inte ens har bra förutsättningar... Har ju ingen egen häst utan är bara medryttare t.ex... Självklar vill jag bara att ni ska säga JAA! Att det är värt varenda öre och all tid i världen... Eller vad tycker ni?
Åhh vad jag behöver någon att prata om såna här saker med... Eller så behöver jag bara en stor kick i ändan åt rätt håll kanske?

Har hört talas om en kvinna som heter Leslie Desmond som ska hålla en clinic i Kungälv stax utanför Göteborg. Någon som vet om hon är bra? Hon håller på men NH om jag fattat det hela rätt... Någon som ska dit? Funderar själv på att gå...
Blev långt det här...:)

Howdy-ho everyone!

Nu har det lugnat lite här på gården och i livet så CS ska ta några dag att "vilja" lite, det och faktum att jag har brutet några tå och stuket fotleden liten är jag tvungen:angel:.

BIRMINGHAM, var absolut fantastik! Vid ett till fället så var jag så nära till Casper jag kunde lukte hans man när han gick förbi :D. :love:

Vad de visade och diskuterat var så imponerande jag var tvungen att tiga en näsduk från damen i sättet brevid mig...som själv behövde de. :cry: Vi bliv så rörde. Att ser den förhållande de hade med sin häst, inte bara vad de kunne gör med hästen med att hästen, i en stor arena med up till 6 andra lös hästar hade bara öga för husse/matte och ingen annan. Du kan ser att de hade en "riktig" förhållande, att hästen var en med dem.

Köpt lite för mycket där med och var tvungen att fixa en extra resväska (som var en paplåda från hotellet:angel:) att får allt hemma. Utanför att får ser Pat and Linda (med mera) att för träffa de andra PNH'er var enormt kul. Och för min man och jag vi njutade att får några kväller barn fria och utnjutade "room service" till vi såg ut som två julgrisar redå för slakt.

Kommer lite bilder från resan.

Shaka jag har en fin av oss "med";) Linda Jag ska skicka till dig. Såg du oss i Savvy E news? Jag har igår taget tid (tvungen) att sitta still och titta på de nya DVDs Horsenality var väldigt intressant men för övrigt hittills har jag sett det andra grejerna i andra video. Men jag märkt att de slutat att visa och prata om gamla L3. hmmmmm...

Jag har gjort profilen på halften av mina hästar och den ända "extrem" är Saffe, en LB-Extrovert (alla punkter utan bitning, redan Medel-låg där) med några moderate RB-Extrovert. Men den svåraste var "Red" mesta av hans punkter var på den Postiva sidan. Den andra hade han bara 3 punkter totala. sen på sidan med Tolerant, bry sig inte, bra själv förtroende, och nyfiken. Jag ser det som en jätte posetiva tecken. Han är bara kul lugn. Dee Dee fick de mest (med låg till mellan) med slow, lazy, unmotivated, easliy bored, non- responsive, med ett Extrem i food orent. :angel: med mera, en LB-Introvert. :banana::smirk:.

OJ Jag ska till doktorn igen nu, jag försökt att lägga en bilder med de var förstor. så jag minska och lägga en de när jag kommer hem.
:o jag har inte heller kollat på min stavning. förlåt mig....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
448
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA