PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Välkommen tebax till oss ! Vi har väntat med spänning att höra hur de gått för er!
Hur gick helgen med JM då?
Ser fram emot bilder.!

Lät dock inge kul med din fot vad har hänt måntro?

Hoppas du hinner landa nu efter resan och clinicen. Ser fram emot ditt besök här så småning om!

EF, Sveriges enda PNH instruktör kommer till oss i Billdal 1-2 september :) Vi ska ha en Level-2 kurs kom och delta som fotfolk! PM mig om du är intresserad!

Man kan helt enkelt inte starta fel med PNH tänk vilka toppen förutsättningar du har om du får egen häst!

Jo tack clinicen gick bra för de. Tro kunderna var njöda (håller tummen).

Men Jag är en Die Hard PNH'er :bow:

Nu kommer lite bilder...

CASPER :love::love: Pat Parelli's 20 år gamla hingst
Parelliweekend007.jpg

Casper och Pat
Parelliweekend012.jpg

Casper, Magic (sto) & Pat som gör just då Piaff med båda hästar. Ta märke till att Pat har långa tyglar till Casper men håller inte Magic's tyglar alls.
Parelliweekend120.jpg

Sen är jag tvungen att kasta in en bild av vår ny valp Dakota...:angel:
Dakota.jpg

Jag ska prata med min man, men jag tro jag vill komma som en "flatfoot". Om det finns nånstans att parkera min bil för övernattning...???:D Please...

Har varit på er hemsida! Har läst om Erika innan men fick mera på fötterna hos er.
Filmsnutten på Lina är härlig. Man blir så himla inspirerad. Lekfullt precis som man vill att det ska vara!
Gillar nåt som jag läste en gång, kan det var Parelli som sagt det?Att man först ska lära sig allt och sen glömma det och bara leka!

Va bra att du tyckte det var lite info. Det kommer nog mera snart hoppas jag. Ska försöka uppdatera vad som händer.

Det är HELT klart värt det! :love:
Du behöver ju kanske inte ösa på med kurser osv nu direkt, om jag var du skulle jag köpa Level 1 paketet (då har du några timmar framför TVn :p) och sedan kan du börja öva så smått med medryttarhästen. Du kommer lära dig massor, och tillslut kommer säkert hästen föredra dig :angel: och tycka att det är jättekul när du kommer.
Kolla lite med ägaren bara, en del är så jätte-anti :( inte kul om h*n blir sur på dig ju.

Lycka till!

Som de sagt JA det är värt varje ända öre du spändera!:banana:

Och jag vill ta up det är den ända program som går djupt i häst beteende och hur de tänkar och reagera.

Var i en annan tråd om en som har lagt ner hästen (5 år) för den har haft vissa problem. Matte hade ingen kunskaper att hjälpa den. Jag bliv så upp rörd (för de som känna mig, det brukar inte hända ofta) Och jag vet alla Parelli students håller med att det är så synd för hästar med en som vet inte äns hur de fungera. Kanske i slut ändan (efter tänkt) att det var den bästa för hästen, Med tänke att det är så många som totalt ignorera hästens psyket.:cry:

En fundering....
Jag har en hund av en ras som jag fött upp och kan mycket om. De har utan tvivel humor. De kan luras på skoj, skämta och skoja till det för att man ska låta bli att bli arg t ex.
Hästar gör ju roliga saker och så men ibland tycker jag att de verkar så allvarliga. Jag har ett sto som är min stora kärlek...som inte är glad. Jag försöker hitta på saker som ska stärka hennes självförtroende och göra henne glad, för hon blir lite gladare av att KUNNA och KLARA. Vår senaste idiotgrej är en typisk hundsyssla. Jag gömmer äppelklyftor, under hinkar, trasor, min tröja osv. Jag gör det i min picadero (hempfling) med en häst i taget. Och jag låter dem bara göra det liksom inget beröm eller några krav, jag gömmer och de skuttar efter och välter hinkar och verkar älska det;-) Det är rätt underbart att se hur olika de gör, en av dem gör nu inget annat än välter hinkar;-) Dessutom står de i KÖ utanför för att få komma in och träna;-)

Hur är era hästar? är de glada? Skojar de? Har hästar nån vidare humor (som vi kan uppfatta)? Vad säger ni? Jag tror att humor är en himla bra väg till bra ledarskap på någon sorts TREVLIG väg...

(ni får ryta till om ni tycker att detta inte har med pnh att göra... jag är inte renlärig alls);)

Yeepie Racerkorv! Vilken bra ämne!

Jo jag tycker att hästar har en humur som vi, up och ner. Det är upp till dina kunskaper att kunne ändra det från dålig till glad och inte gör det värre. Det är var Parelli hjälper mycket eller hur?

för övrigt är mina mest glad utan sto vi brunst men de växla från LB till RB hela tiden so fort och med detta deras humor. Så kan man komma en dag och tro de är arg men möjligtvis bara utråkad eller bara vaknade på fel sidan av höstack. Nästa dag är de över allt, glada och vill vara med. För stoet lärda jag att undvika vissa dagar i början så jag slapp en garenterat bråk. Två dag senare var hon bättre. Men alla är så olika. Jag även stryckt mig från en tävling när jag gick från banan första dag (på en 2 dags tävling) efter2-3 gren, körde 5 timmar att komma dit med, men insåg att vårt förhållande som vi hade byggt var viktigare än att bråka med henne då och försöka vinna. Pick your battles wisely! Så vi tittade på en och halv dag istället. MEN Jag gick inte hem empty handed...fick en föl 11 månader senare:D:angel:

Vissa hästar kan verka sur jämt. Jag har en som jag har aldrig sätt sur en ända gång. De är så olika det är rolig att får studera de och lära att läsa vilken sidan av hjärnan som de använder.

Har du gjort din Horsenality Chart än? När du har gjort den, så förstår ni mer vad Shaka och jag skrev om tidigare med LB RB Introvet/extrovert. sen fanns det än chart på en annan sida man kunne clicka på att läsa mer om dessa "horsenality's".

hihi california.... humor och humör är inte samma sak;-) humor är det jag är ute efter alltså lust att skoja, göra roliga saker, skämta:rofl:
:love:din svenska är underbar underbar

:o:o:o:o:o:o

Opps! Arn't I Cute?:D:angel:

Som jag säger till min man (med HUMOR) om andra ord i den svenska ordbok...If your going to get picky over two tiny little dots you barely can see....then I don't want to talk to you anymore!!!!! sniff sniff:D

Jag har läst det en gång till, Och har svårt att fatta det men om de inte har bra humor så är den andra sidan av nutral, humör och det är vad jag försökt att skiva. Båda humor och humöret de är i är viktiga till framtiden/träning.

(ni får ryta till om ni tycker att detta inte har med pnh att göra... jag är inte renlärig alls);)

Det är klockrent! PP pratar oavbrutet av vikten att göra det roligt, intressant och motiverande för hästarna!! Att lära hästar och utveckla dem och oss men att alltid bevara hästens "dignity" (har inget bra ord på svenska). Att inte ta bort deras nyfikenhet utan uppmuntra och utveckla och rikta energin genom att ge dem konstruktiva uppgifter :) Det ingnoreras allt för ofta och Pat & Linda säger också själva att de har elever som följt dem och fått sina hästar att göra fantastiska saker men om man tittar på deras uttryck säger det " OH brother not this crap again..."

Därför är de så fantastiska, de fortsätter att utvekcla sina program för att hjälpa oss att förstå hästarna och HA ROLIGt med dem och målet är ju att ha en relation som bägge parter älskar :) Jag har aldrig ångrat en krona jag lagt på att skaffa deras program!

Hoppas vi ses den 1-2a september och det gäller dig Shaka också :D

*kl*

En liten fråga till er kloka som kommit längre än mig med era levels...
Min valack på 13 år är en klok man som jag ännu inte kommit underfund med, han stänger av väldigt mycket, särskilt med mig i närheten. Jag har gjort mycket dumt mot honom tidigare, och det tar väl lite tid innan vi får till det där.
Hur som helst... jag har ju en 4-åring hemma i hagen också, som från början visade sig väldigt underlägsen osv. Men vuxna valacken verkar inte bry sig om att "bestämma" i hagen. Så nu har unghästen klättrat lite, och jag vet inte om jag tycker att det är bra...
Tidigare har vuxna valacken också visat detta ointresse av att bestämma, bara när tex unghästen försökte betäcka stoet gick han emellan.. :crazy:
Kan jag på något vis höja vuxna hästen i rang? Jag vill helst att det är han som bestämmer ju. Snart får vi kanske hem en liten arabhingst, och då vill jag verkligen att han styr upp läget.

Jag funderade på om PNH på något vis kan påverka detta?

Bara en liten fråga som jag fick inte ett svar från din inlägg.

Varför vill du att just den vuxen vallacken blir högre i rang?

Har någon annan en PNH bareback pad? Jag köpt en när vi var i England och har provade den för första gången idag.
Jag brukar rider bareback när jag byter hagar med 2 km imellan och idag tänkte (sen det blåste mycket) att jag skulle ta de två av de mest "independent" av de 5 kvar i grimskafter. Jag tog Red (quarter) i grimskaft för första gången och stoet tyckte inte att det var så kul. Minted (varmblods vallack) har gjort det så många gånger, han vet vad han ska göra, men i början med Red var det små spark/buck och stegring och sånt fjant från stoet för det var nåt nytt och alla var spänt från vinden. Men vilken skilnad med padden och utan, jag satt som en klister märket! Jag kunne slappna av ännu mer än vanlig när hon kasta sig runt. Bara vill berätta hur glad jag var med min ny pad. :D:love::bow::banana:

Hej alla!

Vad kul ni måste ha haft det i Burmingham!!!!:love: Ni som var där, själv kunde jag inte tyvärr inte åka :cry:

CS: Jag förstår vad du menar med barbacka paden :bow: den är kanon bra, det tycker jag med!
Jag red med min pad ett helt år, för ca 2-3 år sedan, när jag inte hade någon passande sadel. Jag var mycket glad flera gånger att jag hade paden, eftersom min häst är rund som en tunna och inte jättelätt att sitta på när han hoppar hit och dit ibland.

Ha det bra alla!!!

Keep it natural!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
448
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar