PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Tyvärr har jag ingen att dela paketen med då många av mina vänner (inte alla) som håller på med hästar inte bryr sig om vad hästen anser.
Dom som har samma syn, har inte iheller det speciellt fett.
Jag är ganska ensam.
Men tack för tipset om Ebay, jag skall kolla. :bow:

Skulle bara dela ett par bilder på mina Harmoniskt "Band of horses"...
Tagen imorse när jag gick ut, som varje morgon är det dags för en tuplur i solen. Vill ser fler bilder på eras också!:banana:
4maj002.jpg

4maj003.jpg

4maj007.jpg

4maj006.jpg

Häääärliga bilder CS!! :love:
Särskilt den första...guuuuu va slappa de är :bow:

Vi hade lite lastträning igår.
Skuggi har ju jag ju haft problem med länge, så jag tänke försöka skicka in honom... men insåg ganska snart att jag var alldeles för fumlig så det blev bara strul... :(
Vi höll på lääänge men tillslut visste jag inte vad jag skulle göra för att få på honom, så vi hämtade longerlinan och la bakom rumpan, och då gick han på... men jag ser i hans ögon att han stängt av :cry: :cry: jag är så himla ledsen för att jag bråkat så mycket med honom och för att han är så rädd och för att jag ännu inte vet hur jag ska göra för att hjälpa honom igenom detta... :cry: *suck*

Som lite plåster på såren gick Baldur bara efter mig rätt in i transporten och stod så fint när vi körde en sväng :love: Fast han hade ganska stora och rädda ögon, och fjantiga matte(jag) stod där framme och tröstade :o sen gick vi in och kollade på "mannen som talar med hundar" och då blev man påmind om att man bara förstärker oron när man tröstar när de är oroliga... *suuuuuck*

När ska man bli den perfekta hästmänniskan?? :(

Re: Sv: PNH- Någon?

När ska man bli den perfekta hästmänniskan?? :(

Aldrig! Men vi kan gör vår bästa försök helatiden!:banana:

Har du tänkt att köpa PP trailloading DVD? Jag har sett några beg. på ebay för mindre pengar. Det är värt att titta på specialt om du vill att de går in själv utan att stänga av. Massvis med bra tips.

Min varmblod stänger av...mycket! Vid lastningen, ridning och t ex när vi tränade här före måndaden med vatten koppen, fast det var ca 30 sec. Jag såg det! Slutade direkt vad jag gjorde satt handen på bogen och var tyst. Så "vakna"han till slickade så skickade jag han till vattenkoppen igen. Det är så svårt att ser. T ex om en främling rider han och blir det minsta "irraterad/frustrerad" så låser hans hovar i backen. Går icke en mm. The lights are on, but no ones home, type of thing. Ja jag har trot det var envisheten i början, men om du sitter still en minute tills det går över så är han kontaktbar sen kan han går vidare.

Jag själv har tänkt att ta up det här diskationen i ett tråd, bara nyfikenhet om andra märkar'/ser det, om de äns vet om det, och hur lösa de problemet. Sånt saker är jag ett barn i en godis affär, så very tasty och intressant.

Sv: Re: Sv: PNH- Någon?

Hobbe kom TRAVANDE :love: fram till mig går när jag skulle hämta honom! Det är första gången!! Lillen hängde glatt på :D

Jaa.. jag har funderat på det.. men kommer inte level 1 & 2 ta mig till en punkt där jag kan lasta honom utan rädsla också? Eller är det ändå värt att köpa trailerloading? mer tips osv?

Jag vill egentligen inte bara skicka in dem lösa, jag kan gå in med honom eller ha en lina över bommen, men det vore såå skönt om man kunde lasta utan rädsla och att han inte var så rädd när han åker...

Jag försöker se när han stänger av, men det är såååå mindre lätt :( samma med Baldur. De kan båda ibland se ut som att de tvärsomnar när man står och grejar. Typ första gången jag kliade med sticken på Baldur, om jag satte den på ryggen tittade han upp och bakåt, men om jag satte den under magen(vilket ju borde vara läskigare) så sänkte han huvudet, halvblundade och verkade tvärsomna?
Svårt att avgöra om han stängde av eller somnade kan jag tycka?

Skuggi kan också vara sådär att han liksom sover och struntar i mig i början när jag försöker jobba med honom, och han ser likadan ut då som ibland när jag försöker lasta. Typ "här kan jag stå och sova hela liiiivet" :confused:

Ska bli bra att gå kurs snart :bump:

Sv: Re: PNH- Någon?

CS: Milt sagt :D

Igår hade vi ännu en fantastisk dag!!! Skrittade, travade och galopperade ute på LÅNGA TYGLAR :banana:

Bara två "bend to stop" under hela ridturen sen räckte det att jag lyft tyglarna för att han skulle hålla rätt tempo! Detta var första galoppen ute sedan före PNH :love:

Hobbe är så duktig och vi har så kul! Vi är i slutfasen av HillTherapi inne på sista veckan och det rä sjukt vilken skillnad det gjort i hans rörelsemönster. Nu travar han uppför och nerför i samma tempo använder bakpartiet och hela ryggen långa fina rörelser och "trålar" med sänkt huvud.

Skuggi: L2 kommer definitivt att ta dig dit, CS menade nog att den DVDn är ett bra komplement om man vill fokusera på lastning. Har du möjlighet tycker jag du ska satsa på Liberty&Horsebehavior paketet. Där får man verkligen lära sig att läsa hästar! Du kanske kan köpa det ihop med andra det är ju lite dyrt.

Tack för svar!
Hmm.. ska fundera på den där Liberty...är ju dyrt som sagt :(

Jag har egentligen ingen jättepanik att lastträna, vi har ett sätt att få på honom utan bråk, men han är ju ändå rädd, så därför vill jag ju lösa det... Vi har inte planer på att åka jättemycket heller inom närmaste framtiden. Ja, får se hur det känns efter kursen med Erika, nu är det typ bara en vecka kvar!! :bump:

Ja nu har jag taget fram min "quiver of arrows" igen. Konstig att det är alltid svårare min mina egna än andras.

Chopper gjorde sig illa idag. Vi ställde in hästarna i ridbanan för att fösa förbi kona (skulle flytta de till fäbodet) Så på vägen ut till kona så skulle jag stängar en grind till hästarna och då kom Chopper fram med en del av mulan hängande (mellan nässporrar). Ringde vet och de var fullt up till eftermiddag så vi skulle hålla den rent. vi skulle rengöra med vatten sen saltlösning var tomt, skvetta på lite och han flippa ut totalt. Jag bestämmde att sluta tills jag kom på hur jag skulle fixa detta med minsta stress på han.

Vet kom och tittat på det och vill inte sy den pga att det kommer han riva bort styn och vill inte fånga in smuts. Nu hon vill rengöra det utan bedövning/lugnande. jag tänkte, we can do this. Med andras hästar har jag inte förhållande som rör mig lika mycket än när det är min egen liten kille...

Han började protestera men att vi lekt mycket friendly game bla. och hon fick regöra såren så länge jag kliade hans panna. Han fick i mitten av detta en "extraverted panic attack" och vet. vill hålla han fast och fortsätter, men genom alla detta den saken jag hittade svåraste att klara av var att säger ifrån, att hon måste släppa han han måste får ha sin "attack" sen kan vi gå tillbaks men inte till han är bered. Varför ska vi känna oss dålig för att vi gör saker på ett annat sätt en den "vanliga". Jag känner att man vill inte "put out" (störa de) någon annan. Vill inte strula med deras sätt. Vill inte kasta bort deras tid. Men tack vara Parelli har jag själv mer självförtroende för att står upp mot andra för mina egna tro och för min hästs skuld. Jag fick förklara om vi inte tar detta tid så förmodligen kommer hon bli tvungen att sputta ner han. Det tog ca 3-4 min så fick vi fortsätter utan nån lugnande alls. Nu känna jag stolt över killen!:banana:

Har ni haft detta problem att säger ifrån till ex vet eller hovslagaren? Att hitta nån har varit svårt som vill ta den tid det tar. Var gör man då? Nu var hon acceptable av mina metoder och följsamt. Men har haft andra som inte vill lyssna. Bara nåt jag tänkar på.

CS: Hoppas det läker som det ska för Chopper.
Jag förstår vad du menar med det här att man inte vill ta upp veterinärens tid :( eller vara annorlunda...

Men det är något jag har lärt mig för mig och min häst, mer och mer hur viktigt det är att förbereda hästen "för om utifall att" man behöver veterinär behandla den, (kan låta lite hemskt att vara förberedd på att man måste ta ut veterinär till dem) men bara som att vaccinera hästarna kan man ju förbereda dem på med "needle preparation" tex.
Men sen tror jag att ju bättre relation och partnership men får med hästen som självklart tar lång tid att bygga för oss vanliga dödliga så blir det lättare med allt det här svåra som veterinär när de gjort sig illa. Och när man kommit en bra bit på väg kanske det räcker med bara så små grejer som att flytta den lite eller placera ett ben på ett speciellt ställe och man har hästen med sig vare sig det står en veterinär där eller inte. Folk kommer inte att märka det man gör tillslut, DETTA ÄR VAD JAG TROR, och hoppas på någon gång i framtiden.

Vad kul för dig Filosofen att Hill Therapi:n :bow: har gett resultat på Hobbe :banana: Visst är det kul när man ser försöken och FÖRÄNDRINGARNA!!!!! Du skulle inte vilja lägga ut en liten bild på honom..?
Riktigt kul för dig att det går bra det är ni väl värda!!!

Det här med lastning är ju banne mig inte lätt så jag kan förstå vad du menar Skuggi, jag har slitit som ett djur med min häst för att kunna lasta honom.
Han är mycket svår för mig och har mycket med sig i bagaget.

Jag har mycket kvar att göra som inte är lätt för vare sig han eller mig men jag jobbar på min savvy så jag ska ha savvy nog till att lasta honom någon dag...

Man lär sig mycket längs resan med...! även om målet är viktigt att kunna lasta hästen.

Men Gud, stackars Chopper! :cry:
Hoppas att det ordnar sig!

Tänkte visa Trigger när vi leker!!! :love:

10034937.jpg
[/url][/IMG]

Helt bedårande!! Va duktig hon är Celine :) och du och Trigger mé ;)

Marks: Ska plocka med mig kameran ut. Kommer ni den 25e? Då får du se honom live isåfall vi har flyttat tillbaka igen :)

CS: Jaaa.. många gånger har man bitit sig i läppen för att man tycker att hovis eller veterinär gör fel... Men jag har nog aldrig vågat säga ifrån... Har bara bytt hovis... :crazy: eller tja, nu senast förklarade jag för hovis att hästen blivit rädd och att jag ville testa en kvinnlig hovis ist...

Svårt det där ju, att liksom gå emot hovis/vet som har så mycket utbildning, och hävda att jag vet bäst...:(

Marks: Det är svårt när man har mycket i bagaget, vi har mycket dåligt bagage tillsammans... mycket jobb att ta sig igenom det tror jag...

Marks: Ja för-träna har vi gjort massor. MEN...det hjälper inget om den som behandla hästen har fel "approach" eller fel engergi, under 1 minute kan de har förstört allt jag har tränat up, för om vi får inte säger hur och vad de ska göra.

allmänt:
Mest tiden får jag den kännsla från vissa vet (bl.a), att när jag säger nåt de har en attitud som "jag har utbildning, det har du inte." Eller "Jag har gjort detta på detta sättet för xx år." Den har varit sagt av en vet vi hade till våra ko. Min komentar då var "that dose not mean that it is right". Tur som det är har vi två st som vi vet är intresserad av vår sätt och ser skilnad. Med de är jag mer "confident" men när jag får en ny vet. En liten bit av mig sjuker med att, Ja, nu måste jag bevissa eller bråka med de. Tyvär har dist.vet. 16 mil enkelväg till oss så att gör de förbanad är inte kul. There in lies my problem. Tur den som kom på fredag var "öppet" till mitt sätt, efter hon såg att det fungera. Men vi har haft många som är mer som ovan. Ingen bonde ska säger vad jag ska göra! Då är man låst. vad gör man? Står up för djurens psyke eller förlura behandling? Jag själv tycker ALLA vet ska gå NH kurs i sin utbildning. :idea: :banana:

Alyssa:
Titta på er! fina bilder. Jag älskar den på "Shorty" Och Celine, hon ser ut som hon är släkt med Dee Dee med den magen! Shorty not Celine:rofl:

Filosofen: Vet att det går bra med Hobbe:banana: men hur går det med den nya? :) nyfiken...

Chopper uppdate...han mår bra ser lite fult ut men nu står han "ganska" stilla för sin behandling av rensa ut såret. Har även kunnat pilla i det när han stog lös och i morse när han låg ner. Sprutar har även blivet mycekt bättre. Men just nu ser han ut som en liten nyfödd noshörning med den lilla flirppan som sticker ut.:rofl:

Hoppas ni blir inte så blött i detta trokig vädret mina PNH kompisar:banana:

Stackars din Chopper, hoppas han piggnar på sig snabbt och att det läker som det ska.

Jag förstår absolut vad du menar att de inte tar någon hänsyn och att de tycker att de vet bäst osv osv och bara gör en massa saker med ens häst som man tycker är så fel att man mår illa och känner att allt man gjort är förstört. Jag känner igen det till fullo. TYVÄRR är det ju så. Man vill ju trots allt ha hjälp av veterinären, hovslagaren eller vem det än är... och då kan man ju inte fixa något på plats. Man sitter ju lite i en rävsax. Så det är ju inte lätt alls...

Självklart förstår jag att du har förberett din häst, det tvivlar jag absolut inte på...

Vi får väl hoppas att ju mer vi kan sprida och föra ut det här med pnh desto mer får de nog upp ögonen för det, kan man ju hoppas i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
452
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar