PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej Skuggi m.m.

Glad att du har slutat att vara blyg!:bump: Jag också tycker vi har en bra tråd här med.

Också väldigt glad du valde PNH istället för slakt bilen:angel: :bow: :bow:

Jag läst lite av din blogg förut genom ett annan tråd. Det är kul att kunna följa någons resa. Visst är det rolig när du saker händer framför ögonen och du vet att du börjar förstår hästen. Detta med deras comfort zone du kanske ska komihåg om din Baldur har aldrig varit hanterat (så mycket) så har människar alltid varit i zone ett och säkert på avstånd. Så att du går längre bak mot zone 2-3-4-5 är helt nytt för honom och till han och säkert vill inte att kom för nära den "kill zone" Kom ihåg han säkert fortfarande tro du vill äta up han, du just har inte bestämt NÄR
e015.gif
.

Din andra häst är lite äldre och har haft folk runt han hela tiden, vi som människar har en tendens att göra samma sak hela tiden dag in dag ut utan att än märke att vi göra det. Jag tro många gånger så är vi mest i zone 3-4 for sadling, hovar, borstning, att gossa med ect. Och är för sälan i andra zoner, "quick in and the quick out". Din kompis kunna har sagt till dig tidigare att "nej, jag tycker du ska vara längre bak" om du har varit i till ex. zone 1-2. Och omedveten har du accepterat detta. Men nu när du har lärt mer att läsa hästen märka du det.:idea: Take the time it takes, och snart bry han (båda) inte alls i vilken zone du är i.

Om du har inte hört det än, du kommer väl hör saker som folk har sagt pre-PNH som "My horse does not do Zone 1". Jag tro du kommer har så kul i L1:d jag själv tycker det är vara de roligast "aaa-haa moments" är. Nu börjar de kula saker, fast jag tyckte inte det när vi var där, det är efter, som jag ser det nu.:)

Har du tänkt att åka till Birmingham i Augusti? Det ska blir så kul om fler kunna åka. Hittills tror vi är ca 10 till middag lördag kväll iallafall!

Sv: PNH- Någon?

Tack för det varma välkomnandet :bow:

Jo, jag är såklart glad att jag valde PNH jag också, jag tror att Baldur kommer att bli en fantastisk häst han med :love:

Jag håller med om att Baldur nog funderar på när jag tänker bestämma mig för att äta upp honom... jag har visat honom väldigt dåligt humör och mycket rovdjur :cry: Men inte en enda gång sedan vi blev frälsta, jag lär mig lika mycket om mig själv som om hästarna genom PNH :bow:
Vi tar det lugnt och gör det på rätt sätt när han är redo :love:

Hur menar du att folk säger att deras häst inte gör zon 1? (jag är inte så insatt i allt det där ännu, nästan lite oskuld :angel: )

Jag har tyvärr inte råd att följa med på nått "stort" ännu, men jag skulle gärna komma om ni skulle fixa någon ny träff i Dalarna :idea:

Marks:
Man kan ju alltid hoppas att ni har nån dålig dag... :angel: då kommer jag direkt! :idea:

Vi har världens storm här hemma nu, och hästarna är helt struliga i huvudet... Vi skulle jobbat med dem idag, men jag känner att jag inte får kontakt med dem, iaf inte Baldur...
Hur gör ni med sånt? Ska man träna dem att vara uppmärksamma även i strom eller kommer det av sig själv sedan?

Vad jag menar med att "min häst gör inte zone 1" kan nästan vara för allt om hästar. Vi mångar bara acceptera att dem tycker inte att vi står i zone 1 eller att de vill inte har nåt att göra med en vatten pool eller en pressening, det jag menar är att vi bara acceptera det, ibland omedvetten och fortsätter ger in till de fast det kanske är inte i deras bästa. Och även medveten "ser du inte att han är rädd! då behöver jag inte gå i zone 1".

Det med storm... Om det var inte absolut nödvändig så skulle jag inte jobba med de i stromen. d f a man har inte lika mycket savvy som du kommer har iframiden än, Om nåt går fel så är det väldigt lätt att du förlura allt ni har byggt up redan. Om jag ska lära min en ny grej eller bara att fortsätter med det vi gör om de är rädd för stormen så kommer det inte hjälpa mig eller deras självförtroende med detta och att det är svårt att lära de nåt över huvudtaget när de rightbrained. Det du kan göra är står med de och leka den "friendly game". Visa han att du är lugn och finns där som en ledare. Ibland räcker det att bara står stilla en stund så kan de får samma "vibe" som du har och de lugna ner ändå. Och på andra sidan ibland så måsta man var lika stirrig som de är för att de vill lära oss att lugna istället.:crazy: Du kan alltid tästa och ser vad det är som de behöver. Vill de vara ensam eller blir rubbad eller tycker bara att du finns? Annars är det väldigt svårt när man inte ser hur de är i stormen, som du sa jag tror det kommer av sig själv senare.

Lycka Till

Tack för svaret!
Ja, idag har jag gjort som du skrev, jag har bara stått bredvid, klappat och gosat och varit lugn. Gjorde lite friendlygame att stå långt bak och klappa och vara lugn. Det gick fint.
Det var lite roligt, för jag stod och kliade bak i rumpan på Baldur, så gick han bara iväg från mig plötsligt. Jag stod kvar och tittade vad han skulle göra. Då visade det sig att han skulle bajsa :o :crazy: sen kom han tillbaka och ville ha sitt huvud i min famn :love:

När det blåser såhär märker jag att de inte gärna är inne i vindskyddet, de vill hellre stå i lä utanför, i solen. Så där ha de stått idag, och vi har varit där fast utanför hagen och sågat ner träd och grejer. Massor med oljud, men hästarna stå bara där och slappar :love: som om de ändå tyckte att det var lugnande att vi är där...

CS: har ni inte planerat någon träff hos dig framöver i år? Vore såååå kul! :bump:

OOja det har jag tänkt till juni eller juli i år ska ser om man kunna också fixa en kurs sammtidet. Har en sånt mini semester med kurs träff. De sa tidigare att det måste vara minst 3-4 pers att göra en kurs. Vi ska ser, men ni kan komma up med några datum så skulle passar er.:idea: :banana:

ooo tänkte vi kanske kan göra en assesment day kanske för de som vill?

Assessmentday, är det när man blir godkänd på något level?
Skulle vara kul, jag siktar på att vara klar med level 1 då i alla fall.

Vi är ganska flexibla i sommar, jag har bara några helger jag INTE kan:
15-17/6 (ska på Norrlandsmästerskapen för Islandshästar)
5-8/7 (Ska på SM för Islandshästar)
ev 20-22/7 (Jag tror att det skulle vara en level 2-kurs då här uppe)

Så säg ni andra hur ni har det! :idea:

Åååå va roligt det vore! :bump:

Hörni, ni som verkar ha alla levels hemma... De är ju såååå dyra, om man skulle välja mellan att köpa bara ettan eller bara tvåan, vilken skulle ni köpa då? (då räknar jag alltså med att man känner någon som har det andra levlet så man kan låna eller så...)

Om du kan låna en av de så skulle jag säger låna L1 och defenetiv har L2 hemma hos dig.

L1 ska går kanska fort men L2 har du mycket mer att lära i paketet och det ta längre tid att går igenom.

Du kan också försöker hitta nån som vill blir av med det (begagnad)för de getup(?stavning?). Det också finns många på ebay.com men köp inte de gamla sorten, visst är de billigare men de är inget att gemför med de nya.

Ska kolla med några andra och prata med tränaren och ser hur många vi måste vara. Jag hör av mig snart.

Hej och tack!
Nu har jag köpt ett level 2 på ebay(det nya) :bump: :banana:
Nu hoppas jag att det kommer foooort :bump:
Hihi!
Nu ska jag fara till min kompis och titta på level 1 för första gången, sen ska jag ut och leka med hästarna för nu har det slutat blåsa :bow:

Kram på er!!

Yeeeaaaaa:banana: :banana:

Gratis till den inköp! Jag lovar du blir inte besvinken. Men troligen du vill har L1 till dig själv också :D :angel: .

Var priset rätt?

Jo, 1600 SEK inkl frakt tyckte jag var OK :banana:

Igår tittade jag med en kompis på lite level 1 och så visade hon mig en savvyclub-skiva om att rida in en unghäst :d såååååå kul att se då jag ju står inför den uppgiften med Baldur :bow:
Jag är så otroligt fånigt frälst att jag nästan skrämmer mig själv :rofl: :smirk:
Jag fick också med mig en carrot-stick hem, fast en viiit :D ganska omedelbart upptäcker jag att jag inte lyckas kalla den annat än min savvy-stick :o :angel: kommer jag bli mobbad på kursen om jag kallar den så? :crazy:

Jag kunde ju heller inte bara gå ut i stallet och mata hästarna som jag tänkt, utan var ju tvungen att presentera Baldur och savvysticken för varann...
Han fick döda den lite först och sedan fick jag smeka honom över hela ena sidan faktiskt :banana: Han var ju skeptiskt först förståss, men det där advance-and-retreat funkar sååå bra på honom för han är så nyfiken så det tog inte lång tid innan jag kunde dra snöret över ryggen osv på honom *weeee* Ska skriva lite mer detaljerat på bloggen...

Underbart pris när du tänkar att ta hem det här i svergie skulle kostar ca 2500:-

Savvy stick var ett ganska bra namn. Jag har svårt själv att kalle det för corrot stick, bara känns inte rätt eller att det inte rullar lika lätt för mig, vet inte. So savvy stick it is!

Vi har var egna jobbig period här hemma, vi har installerat en el uppvärmt automatisk vatten kopp I stora hagen. Förra vecka flytta över vi de 4 vallacker till stora hagen var de 4 som har varit där hela vinter som har inget som helst problem med vatten koppen. MEN de här 4 pojkar är LIVRÄDD för den. De har haft hinkar hela vinter Och vet inte om nån av de har någon gång har drucket från en vatten kopp i sitt liv, utom travaren. så nu har jag två gånger om dagen taget de i grimmskaft och har drivat de dit för att dricka. de drycker när jag är där, men vi ser de aldrig där ensamt. Imorse så satt vi och åt frukost och tittade på Hajlo Nsv som sökte vatten på rid banan i nåt pöl, som vara tyvär fruset. Från 60 meter bort så titta han på vatten koppen, som att säger "I can do this, I know I can do this". Han gick sakta mot den stannade två meter bort streckte nacken lukta/kännade den sen gav up och gick tillbaks till de andra. Men första tänke var "This is going to be a looonnng week":crazy: :smirk:

:love: Goa Hajlo!!
Själv provade jag mina kunskaper på en ny häst igår!!! Det var jättekul!!! :banana:
Hon var som en yster galopphäst när jag tog ur henne ur hagen, men jag tänkte att jag tar det lugnt och sedan ser vi ju hur det går! En hel del SAVVY senare så sänkte hon huvudet och tuggade betänksamt...Provade bara Friendly, JOJO och Porkapine..(hoppas att jag stavade rätt...)
Sen provade jag också att sänka huvudet o böja det i sidled. Gick jättebra!!!
Hon följde mig på avstånd, o detta var det stora problemet, hon vill bara gå förbi o "ser" inte ryttaren. Tjejen som brukar gå ut med henne o även rida henne, går typ i sadelläget på henne!
Jag var jätteglad när jag var färdig, o det kändes o syntes på Enya att hon slappnade av o lyssnade mycket bättre!! :bump:
Efteråt när jag släppt henne i hagen så gick hon inte direkt till Trigger som hon brukar göra utan gick o ställde sig för sig själv, såg ut som hon stod o funderade på vad som hade hänt!!!

:rofl: :rofl:

Har förresten köpt en såndär braig kamera nu så nu ska jag kunna lägga in kort!!! :banana:

Howdy All!

Jag är på väg bort strax för några dagar och vill gör en inlägg innan jag åker...

Igår när vi gjorde vår "vattenkopps träning", som faktis gick jätte bra. Hajlo stog och drak fast han hade helt plutslig en giraff nacke. Saffe drack så länge jag hade min hand på koppen eller best i vatten.:crazy: De andra två drack också men var helt spänd och bered om vatten koppen skulle attackera de.

Min man vara med (han är en "Closet PNH'er") och gav mig lite "Parelli challanges" att göra. Saffe och jag har inte gjort så mycket sista årerna, han har varit vår gårds prylnads grej, bara fint att titta på. Allfall han har inte glömt nånting under tiden, had vara jätte duktig. Så min man vill gör det svårare för mig och vill ser Saffe up på däcket (har bara gjort det med Red och Dee Dee) all fyra föter, under tiden, han gav mig 3 min. per häst att klara av det .

Jag gjorde dete 5 st Som har aldrig pysslat med säcket eller liknade förut. Tyvär var Haljo den svåraste han tog en totala tid av 33 sec.!:banana: Även Lill Chopper var duktig (7 månader):banana: Igen tid togs pga att han är så ung, "Take the time it takes" kind of thing, men tro han var bättre än Hajlo ändå.

Här kommer 3 bilder av av en stolt Matte med 3 av sina 7 killar.
Ps. Visst inte att vi skulle tar bilder...annars skulle jag har klädd upp mig lite finare:o ...:p det var kalt!

Chopper Ser ni den avslappnat bak ben. Väldigt LB Cool kille!:cool:
mars2007124.jpg

Saffe En kille som älskar vara runt folk och pyssla/bära med allt du har med dig hat, rep, hinkar, däck, verktyg mm..
mars2007118.jpg

Och Hajlo bilden är med bara 2 foter (har varit upp med alla fyra)men när han stog så där ser han så massiv ut.
mars2007119.jpg

Förresten!

Igår när jag gjorde friendly game med Baldur gjorde jag lite annorlunda på benen än jag brukar. Jag drog liksom ganska hårt med båda händerna längs med frambenen (såg Linda göra så på en DVD). Förståss lyfte han på tassen för så brukar han göra, men då höll jag bara kvar händerna och väntade på att han skulle ställa ner.
Nu är min lilla unghäst en busing och brukar ofta bita Skuggi i frambenen när de busar (och Skuggi biter honom), så när jag gjorde såhär trodde han nog att jag skulle bita honom i benet, vilket ledde till att han var på mig hela tiden och skulle bita (eller nippa kanske är bättre, han BITER ju inte..) på mina armar och händer.
Det var lite trassligt att både "försvara" sig och samtidigt hålla kvar händerna så att jag inte förstärker det där. När jag höll på där och försvarade mig så gott jag kunde funderade jag på hur man egentligen borde göra i det här läget?

Jag försökte hålla båda händerna på plats och liksom vifta med ett eller flera fingrar eller peta bort honom. Det blev ju liksom att jag petade honom på mulen eftersom att det var den som trängde sig på så att säga... :crazy: Men finns det något fiffigare sätt att säga "nej" ?

Hur gör ni i övrigt vid oönskade beteenden? Typ om de bara står och betar och struntar i er när ni gör friendly game? Eller får de göra så?

Göra dina "blocks" det finns en kapital i L1 om "Blocks" då kan du hitta kanske en lösning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
452
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar