Inser varför jag var tveksam till att vara med och leka. Känns inte rättvist mot er andra när man inte riktigt har tid att hänga med. Sitter nu och går igenom leken från början och skriver ner lite tankar under tiden. Nackdelen att ha så pass mycket att gå igenom är helt klart att det är lätt att fastna i andras teorier och bara haka på deras tankegångar, men jag ska göra ett försök att tänka fritt och eget. Går igenom leken från start och skriver ner lite tankar under tiden. Misstänker att det inte kommer finnas någon röd tråd i detta, men jag behöver ha något att utgå ifrån för att fundera vidare kring sedan.
1. qitis - Drog igång hårt igår för att försöka få igång leken och jag tyckte hon kändes väldigt aggressiv i sin spelstil. Jag känner inte igen den stilen riktigt hos Q, men så är det väldigt länge sedan jag var med och lekte sist så jag kan ju missminna mig eller att hennes spelstil har förändrats. Röstar på Lobelia först men ändrar sedan till cirkus för att ge sig själv större chanser att överleva lynchen.
2. Blacksmithfarm - Röstar på Lobelia för att hon tycker att Lobelia först ifrågasätter hemligs röst på Habina men sedan själv röstar på Habina.
3. Mirtai - Lägger första rösten på qitis.
4. hemlig - Lägger lekens första röst, på Habina. Min egen röst hamnade här igår för att jag tyckte att hon betedde sig som en påkommen ond. I dl1 är det ju svårt att hitta något att egentligen misstänka någon för när inget ännu hänt i leken. Strax före dl uttrycker hon att Lobelias röst ändå skaver men vill inte ändra röst för att riskera att vara med och rösta ut en god. Just då har Habina, cirkus, Lobelia och q två röster var. Här känner jag ett par alternativ. hemlig och Lobelia i lyan? Hemlig vill poängtera att hon tycker Lobelia är skum ifall Lobelia skulle åka och visa sig vara ulv? Eller hemlig och Habina i lyan och rösten på Habina är en alibiröst från början? Om Habina ryker och visar sig vara ulv har ju hemlig bevisligen inte varit med och röstat ut en god. Om hemlig sitter i lyan har vi ju dessutom den extra rösten att ta hänsyn till och som hemlig då vet vart den kommer landa. Hemlig själv förklarar sig med att om Habina ryker och är god så var ju den första rösten i alla fall inte avgörande. Det kan ju också vara så att Hemlig helt enkelt är god och inte vill lägga en avgörande röst, precis som hon säger.
5. Habina - Röstar på qitis, dels för att ge någon annan två röster då hon i det läget har två röster själv och då väljer q för att hon har vissa tankar om att q beter sig ulvigt.
6. cirkus - Bybo
7. Queenlilith - Röstar på LenaH som bevisligen var god.
8. fio - -Lägger tredje rösten på q men hävdar sedan att hon inte visste att det var en tredjeröst. Lägger därmed upp q i ledning och "tvingar" q att röständra för att rädda sig själv. Får sedan mycket ifrågasättanden på sin motivering (att q verkar vilja leta efter både goda och onda) Det här inlägget från fio efter lynchen och när flera spelare ifårgasätter hennes resonemang och röst får mig att reagera:
Ok. Nu sover terroristen. Nej jag tänkte väl att om q har en viktig god/ond roll så räddar hon väl sig. Vilket hon gjorde. Tråkigt med Cirkus dock. Sen om Q är ond eller god blir upp till någon annan att ta reda på!
Meningen om att någon annan får ta reda på om Q är ond eller god. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men något med den formuleringen får mig att känna som att nu har fio riktat strålkastaren mot Q, nu tvår hos sina händer och lämnar åt andra spelare att granska Q. En ulv som lägger upp en kollega för att få ett alibi eller är det bara jag som missförstår vad hon menar?
9. LenaH - Bybo
10. Jfrelin - Lägger den första rösten på bevisat goda Cirkus. En tydlig BoP.
11. Lobelia - Röstar på Habina, dels för att hon tycker Habina beter sig som en "melankolisk ulv" och dels för att inte sprida rösterna för mycket så att ulvarna kan avgöra med sin extraröst.
12. Elo - Röstar på Jfrelin i första dl, men med en teori som tydligt visar att det är en BoP.
13. Klara - Jag själv
Det som gör det extra klurigt för mig att försöka analysera rösterna är ju att vi har en ond utanför lyan som inte känner till vilka som är ulvar och tvärt om. Därav är det ju ingen som kan vara säker på vilken sida de andra spelarna spelar för vid dl 1 när ingen annan info finns i leken än att man vet om sin egen roll (och ulvarna vet vilka andra som sitter i lyan). Det här gör att jag misstänker att ulvarna nog spridit sina röster för att minska riskerna att vara delaktiga att rösta ut sin onda kumpan.
Här någonstans tappar jag fokus på vad jag läser. Måste äta något och återkommer senare.