Jag har både en puff och naken. Jag blev kär första gången jag såg en nakenhund när jag var 9 år. Den såg så nyfiken och glad ut med utstrålning. Men första valet föll på en powder puff för att dom är så otroligt vackra. Och sen ville jag ju så klart fylla på med en nakenfis. Jag har tänkt rekomendera rasen i tråden men jag vet att många tycker dom nakna är fula. Min har mycket crest och sådan utstrålning att han brukar omvända tvivlare.@Milosari - springa fort är inte på kravlistan. Om omplacering så ligger det hela (förmodligen) några år in i framtiden, så det blir i så fall en senare fråga. Sen behöver det inte vara en pytteliten hund, men den ska kunna flyga i kabinen.
@Bulldoozer - för länge sen hade jag bestämt mig för att om jag någon gång skulle ha en liten hund skulle det vara en powder puff, just för elegansen hos rasen. Men sen blev jag avskräckt när vid två tillfällen var ringsekreterare på rasen och förhållandevis många individer uppvisade rädslor. Dock var det 15 år sen så det är ju mycket möjligt att detta inte är ett problem längre, och kanske aldrig har varit det utan att det var tillfälligheter som gjorde att det på dessa två utställningar var ovanligt många rädda individer. Så det kan absolut vara värt att kolla igen.
Terrier brasilXXX tilltalar inte mig. Det kan tyckas märkligt då de stammar från foxterrier som jag gillar, men jag tycker att uttrycket inte är tilltalande.
Jag upplever dom inte som rädda, dom springer inte fram till främlingar hur som helst så då kan dom vara reserverade mot främlingar men inte rädda. Kan inte riktigt komma på något dom är rädda för. Jo min puff är rädd för fyrverkerier efter att ha fått en smällare kastad i rumpan som fastnade och smällde av i hans svans och rumpa men det tror jag är normal rädsla.
Pälsvård, veterinärbesök är dom otroligt lättskötta och snälla. Täcken behövs ofta och det är inte jätte kul säger dom men dom går som vanligt med på allt, bara böjer bort huvudet när jag vill trä på det. När täcket väl är på bryr dom sig inte.
Kloka små hundar, väldigt närhetssökande och vill vara med sin familj. Har som vuxna aldrig visat tecken på att inte orka med aktivitet fast man i somras kunde se min 14 åring bli trött dom varmaste dagarna.
Lättlärda, jag tränar och har tävlat med båda i freestyle och Rallylydnad och nu ska vi satsa på agility för det älskar båda. Utställningar ska dom vara perfekta för så det var tråkigt att du fått se en sån sida. Kanske beror det på hur dom lever och blir aktiverade till vardags och vardagslydnad eftersom det är en ras med energi och lekfullhet som vill hitta på saker och röra på sig kanske den inte trivs om dom bara ställs ut och inte aktiveras till vardags.
En puff går ju tyvärr bort om du inte lämnar in den för trimning för det är mycket päls att borsta. Min är extrem när det kommer till behåring så jag trimmar honom själv och borstar lugg och svans.
Nakna finns i 5 grader av behåring så det kan vara lite olika vad man behöver göra men man behöver borsta cresten men det går snabbt, ca 5 minuter. Vill man ha en nakenhund i utställningsskick vilket jag har kräver det viss trimning.