Pensionärshund;o) som kan flyga i kabinen?

Kan du tänka dig dvärgschnauzer då? Visst, det är trimning men typ var 8:e till 10:e vecka eller lite småplock var tredje vecka. Annars krävs inte särskilt mycket. Ullkamma och borsta igenom skägget då och då men det tar knappt 10 min och görs verkligen inte varje dag.
Mentalt stabila och får plats i en flygväska. Mildare än terrier i lynnet.
Jag tror egentligen inte jag är en sschnauzermänniska (telefonen försöker skriva schnitzel). Men samtidigt framstår det som ett rimligt alternativ och så länge jag inte väljer en vit är utseendet helt ok.

Alternativt skaffar jag en husbil och storleken på hund är irrelevant.

Såvida du inte utsätter pälsen för extrem miljö så har jag så svårt att tro att en päls som borstas 40 minuter per dag hinner bilda tovor på ett dygn🤗
Jag har långhåriga hundar med tjock päls och borstar dom någon gång i veckan.
För mig tar det 30 minuter fast mamma fixar längre. Jag kan lova dig att den här pälsen han har, ovanligt mycket för att vara en puff, tovar sig snabbt och det är klart att det inte är tovor överallt hela tiden men jag vill ligga steget före så det aldrig hinner bli tovor för dom gör det ju ont att kamma ur.

När jag borstar börjar jag med en piggborsre först och där skulle många, dvs nästan alla, tro att han var klar fler borsten glider genom pälsen jätte fint. Men, för mig så räcker inte det, jag kammar honom med en fintandad kam och det är där man märker att det är en väldans massa päls och päls som lätt tovar sig. Så om man är nöjd med att bara borsta ytan så tar det kanske 10-15 minuter.

40 minuter sitter mamma för att hon är helt galet inriktad som en missil och hittar allt och samtidigt tycker det är mysigt. Jag sitter 30 minuter minst 25 för det är stor skillnad på att borsta en hund vs kamma en hund. Och tro mig, jag har försökt att inte borsta varje dag eller varannan och det blir jätte svårt när dom dagarna gått. Sen tänker jag att det beror på hur man borstar och kammar, min gillar inte när man drar i pälsen så vi är extra försiktiga. Skulle kanske kunna gå snabbare men med en väldigt håröm och ledsen hund. Hellre mjukt och lägga in lite gos och vara så mjuk man kan.

Jag tror egentligen inte jag är en sschnauzermänniska (telefonen försöker skriva schnitzel). Men samtidigt framstår det som ett rimligt alternativ och så länge jag inte väljer en vit är utseendet helt ok.

Alternativt skaffar jag en husbil och storleken på hund är irrelevant.
Bästa alternativet hittills och då får du plats med två om du inte kan välja 🙈

När jag letade ras nu för ett tag sedan läste jag ett antal hundrasböcker från början till slut och skrev ner alla raser jag var nyfiken på på papper och sen läste jag in mig på varje ras och strök därefter bort raser vartefter tills det nu bara finns två kvar. Tyckte det var mest överskådligt när varje ras jag funderade på stod på print och jag kunde se varje ras som blev överstrukna och släppa dom. Därför litar jag på min topp två.

Men du kanske redan har massor av listor?

När jag letade ras nu för ett tag sedan läste jag ett antal hundrasböcker från början till slut och skrev ner alla raser jag var nyfiken på på papper och sen läste jag in mig på varje ras och strök därefter bort raser vartefter tills det nu bara finns två kvar. Tyckte det var mest överskådligt när varje ras jag funderade på stod på print och jag kunde se varje ras som blev överstrukna och släppa dom. Därför litar jag på min topp två.

Men du kanske redan har massor av listor?
Nej, jag har inga listor. Har inte tillräckligt många intressanta raser för att göra en lista. :rofl: Nej, men allvarligt, så jobbar jag inte riktigt så. Dyker det upp någon intressant ras kollar jag upp den snabbt på nätet. Om den är fortsatt intressant kollar jag på den i verkligheten. Skulle den gå vidare därifrån blir det mer ingående faktakoll, träffa hundar osv. Men det här projektet ligger som sagt tio år in i framtiden.

Jag funderar på om jag ska ta en tur till Crufts och kolla in terriers, för att se många raser samtidigt. Jag är faktiskt i England den helgen Crufts är 2025, men terriers går på torsdagen och då tänkte vi nog flyga dit + att vi ska till London och Newmarket så det blir en jäkla sväng att åka till Birmingham över dagen. Så det får bli ett annat år.

För mig tar det 30 minuter fast mamma fixar längre. Jag kan lova dig att den här pälsen han har, ovanligt mycket för att vara en puff, tovar sig snabbt och det är klart att det inte är tovor överallt hela tiden men jag vill ligga steget före så det aldrig hinner bli tovor för dom gör det ju ont att kamma ur.

När jag borstar börjar jag med en piggborsre först och där skulle många, dvs nästan alla, tro att han var klar fler borsten glider genom pälsen jätte fint. Men, för mig så räcker inte det, jag kammar honom med en fintandad kam och det är där man märker att det är en väldans massa päls och päls som lätt tovar sig. Så om man är nöjd med att bara borsta ytan så tar det kanske 10-15 minuter.

40 minuter sitter mamma för att hon är helt galet inriktad som en missil och hittar allt och samtidigt tycker det är mysigt. Jag sitter 30 minuter minst 25 för det är stor skillnad på att borsta en hund vs kamma en hund. Och tro mig, jag har försökt att inte borsta varje dag eller varannan och det blir jätte svårt när dom dagarna gått. Sen tänker jag att det beror på hur man borstar och kammar, min gillar inte när man drar i pälsen så vi är extra försiktiga. Skulle kanske kunna gå snabbare men med en väldigt håröm och ledsen hund. Hellre mjukt och lägga in lite gos och vara så mjuk man kan.
Hur ofta badar och fönar du hunden och vad använder du för produkter? Jag är medveten om att tovor kan bildas extremt fort om man lever ett ”normalt hundliv” men de bildas ju iallafall lite mindre snabbt om man badar och fönar ofta och använder bra produkter tänker jag hoppfullt? :D Jag kikar nämligen också lite på CCD fast mest den nakna varianten. Mamma vill dock ha en puff..

@Lillefrun - det är för att det håller tovorna borta som jag badar och fönar så ofta, som @Maniac123 skriver. Korrekt utfört håller det en cocker tovfri ca en vecka, naturligtvis beroende på väder. Jag tror iofs du har mycket hög standard på ditt arbete med kam och borste. Jag skulle inte kunna kamma igenom pälsen med fin kam t ex. Det beror på att det finns en del underull i behänget och att plocka ur den för hand skulle ge ytterligare ett moment till min redan ganska långa lista. Men puffar kanske inte har underull?

@Lillefrun - det är för att det håller tovorna borta som jag badar och fönar så ofta, som @Maniac123 skriver. Korrekt utfört håller det en cocker tovfri ca en vecka, naturligtvis beroende på väder. Jag tror iofs du har mycket hög standard på ditt arbete med kam och borste. Jag skulle inte kunna kamma igenom pälsen med fin kam t ex. Det beror på att det finns en del underull i behänget och att plocka ur den för hand skulle ge ytterligare ett moment till min redan ganska långa lista. Men puffar kanske inte har underull?
Nej puffar har ingen underull. Nu är han ju nertrimmad men med päls minst varannan vecka om man räknade hela hunden men ofta en gång i veckan. Men utsatta ställen badade jag med produkter mycket oftare. Jag har haft lite olika produkter men försöker välja det som är snällast mot huden, inga parfymer eller annat.

Hur ofta badar och fönar du hunden och vad använder du för produkter? Jag är medveten om att tovor kan bildas extremt fort om man lever ett ”normalt hundliv” men de bildas ju iallafall lite mindre snabbt om man badar och fönar ofta och använder bra produkter tänker jag hoppfullt? :D Jag kikar nämligen också lite på CCD fast mest den nakna varianten. Mamma vill dock ha en puff..
Absolut kan du få en mer lättborstad puff. Om du sköter bad och fön kan det gå mycket lättare mot om du inte skulle det. Jag badade och fönade honom varannan vecka på slutet men innan dess varje vecka och där märkte jag inte jätte stor skillnad mellan dom två. Spraybalsam är toppen, borstarna och kammarna glider mycket lättare och mindre slitage på pälsen. Vill du hålla hunden enligt rasstandarden trimmar du på ett speciellt sätt i ansikte och hals som jag gör minst en gång i veckan eller oftare om det är något särskilt men det kommer uppfödaren kunna lära er.

Min lila farbror har mycket päls om man jämför med en majoritet av puffarna så troligtvis kommer du få det lite lättare gratis.

Även dom nakna kan behöva trimning om man vill hålla dom välordnade. Inte alls jobbigt med min kille så det tar inte emot att göra det. Min nakenfis trimmar jag så han blir slät och fin var femte dag på sommaren och nu på vintern minst en gång i veckan. Väljer produkter för känslig hud. Sen har dom sin crest att borsta men det tar ju bara 5-10 minuter per dag.

Skulle definitivt säga att det är jobbigare med puff än naken om man ser till pälsvård. Till stor del därför jag valt att klippa ner och som du kanske också märker om du träffar puffar ute. Men gillar man pälsvård är dom perfekta. Min var fullpällsad kanske 9 år men sen trimmade jag honom så det skulle bli mer lättskött.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 338
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 300
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 469
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 983
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30