Pensionärshund;o) som kan flyga i kabinen?

Jag har tydligt sagt nej redan i trådstarten. Förslaget kom upp ändå. Då sa jag nej igen. Och så är vi tillbaka.

Eftersom jag inte vill racka ner på någon annans rasval har jag inte gått närmare in på varför jag absolut inte vill ha en papp/phalene, men jag måste tydligen:

- Jag upplever förekomst av tveksamma temperament med kroppslig integritet och ettrighet.
- Som hos många småhundar tycks det inte vara helt ovanligt med översexuella hanar.
- Noterat en del problem med rumsrenhet.
- Jag upplever att de har lätt till skall och är bjäbbiga.
- Jag noterar en del hälsoproblem, t ex med tänder och även känsliga magar.
- Jag tycker att de är strykfula.

De "spaniels" som jag gillar är de brittiska sporting spaniels, dvs (fd) jaktspaniels. Dessa raser är avskilda från kontinentala (och brittiska) toy spaniels för länge sedan. Toy spaniels är inte en liten variant av cocker och springer, de är något helt annat. Att båda rasgrupperna sedan kallas för "spaniels" betyder inte att de är olika varianter av samma grundhund.

Det blir ingen papp/phalene!
Sorry.
Var absolut inte meningen att reta upp dig. Vi har alla våra preferenser.

Efter att ha kollat på ETT på hundmässan är jag inte övertygad. Jag fick mer dvärghundsvibbar än terriervibbar. Än har jag väl inte släppt rasen, men det känns inte klockrent.

Jag har kollat igenom ett antal raser igen. Problemet är att jag verkligen vill ha en hund jag tycker är snygg och det är inte så många små hundar jag tycker det om. Upplever att många små, mer högbenta hundraser har tendens till krökta eller karpiga rygglinjer, raka fronter och stora huvuden alternativt öron som gör att huvudena ser stora ut. För mig är idealet att proportionerna påminner om en hästs. Jag tycker om raka ryggar (även om det är helt ok med viss kurvatur på vinthundar) och väl tillbakalagda skuldror samt harmoniska övergångar mellan hals och rygg.

Både American toy fox terrier och Japansk terrier/nihon teira har sitt ursprung i foxterrier, men baserat på en massa bilder på google har de inte alls den stramhet och elegans som originalet (detta är helt min egen, mycket personliga uppfattning).

Funderar lite på @Hedinn s tanke om podengo, vilken jag glömt kommentera tidigare. Jag har bara träffat ett exemplar och han var supertrevlig. Utseendemässigt tilltalar rasen mig inte jättemycket, men de har ändå en viss stramhet. Och så kan man köra lure coursing med dem, vilket vore kul. Ska nog kolla lite mer på den rasen (framför allt släthårig).

Sen måste jag kolla upp foxterriers, hur stora blir de egentligen? Och hur funkar temperamentet för mig som är van vid mjuka cockrar? Rhiannon vill kanske ha en terrierkompis? :D

Alternativt skaffar jag en siameskatt, något jag alltid velat ha. Det sägs ju att de är som hundar! (Nej, jag tror inte att ett liv på resande fot är något för någon katt.)

Har dvärgpincher räknats bort av någon anledning? Finns förvisso en hel del som är symaskiner men uppenbarligen också de som är riktigt stabila och trevliga om man letar lite.

Jag hade hur som helst valt bort raser som är väldigt små numerärt. Ofta får man ju tulla på något när man väljer avelsdjur om utbudet är skralt, och då brukar det vara mentaliteten...

Har dvärgpincher räknats bort av någon anledning? Finns förvisso en hel del som är symaskiner men uppenbarligen också de som är riktigt stabila och trevliga om man letar lite.

Jag hade hur som helst valt bort raser som är väldigt små numerärt. Ofta får man ju tulla på något när man väljer avelsdjur om utbudet är skralt, och då brukar det vara mentaliteten...
Ja, jag gillar inte dvärgpinscher.

Efter att ha kollat på ETT på hundmässan är jag inte övertygad. Jag fick mer dvärghundsvibbar än terriervibbar. Än har jag väl inte släppt rasen, men det känns inte klockrent.

Jag har kollat igenom ett antal raser igen. Problemet är att jag verkligen vill ha en hund jag tycker är snygg och det är inte så många små hundar jag tycker det om. Upplever att många små, mer högbenta hundraser har tendens till krökta eller karpiga rygglinjer, raka fronter och stora huvuden alternativt öron som gör att huvudena ser stora ut. För mig är idealet att proportionerna påminner om en hästs. Jag tycker om raka ryggar (även om det är helt ok med viss kurvatur på vinthundar) och väl tillbakalagda skuldror samt harmoniska övergångar mellan hals och rygg.

Både American toy fox terrier och Japansk terrier/nihon teira har sitt ursprung i foxterrier, men baserat på en massa bilder på google har de inte alls den stramhet och elegans som originalet (detta är helt min egen, mycket personliga uppfattning).

Funderar lite på @Hedinn s tanke om podengo, vilken jag glömt kommentera tidigare. Jag har bara träffat ett exemplar och han var supertrevlig. Utseendemässigt tilltalar rasen mig inte jättemycket, men de har ändå en viss stramhet. Och så kan man köra lure coursing med dem, vilket vore kul. Ska nog kolla lite mer på den rasen (framför allt släthårig).

Sen måste jag kolla upp foxterriers, hur stora blir de egentligen? Och hur funkar temperamentet för mig som är van vid mjuka cockrar? Rhiannon vill kanske ha en terrierkompis? :D

Alternativt skaffar jag en siameskatt, något jag alltid velat ha. Det sägs ju att de är som hundar! (Nej, jag tror inte att ett liv på resande fot är något för någon katt.)
Foxterrier brukar tyvärr ofta ligga över 8 kg vilket då blir svårt med flyget där gränsen hos de flesta bolag är 8 kg inklusive väska plus att de är för högbenta för att få plats i en godkänd flygväska.
JRT är ju då ett betydligt säkrare kort.

Hur stor är en kooikertik? Kan det vara något, eller är de för stora kanske?
Har förstått att mentaliteten kan svaja, men de få jag har träffat har varit riktigt stabila och trevliga.

@Milosari - omplacering kan säkert vara ett alternativ, men jag vill ha en hund att ställa ut och vuxna utställningshundar växer inte på träd.

@Malibu_Stacy - misstänkte att fox är ett gränsfall. JR är jag inte förtjust i dessvärre.

@kolja - kooiker är samma storlek som cocker.

American hairless terrier (pälsad)?
Rätt spretig storlek på dom men om man kikar efter någon med små föräldrar. Min är 30 cm och 5,5 kg.

Hittade ingen bra bild från sidan på henne.

20221222_213925.webp

Vas tror du om Markiesje?
Lite ras och inte helt officiell än i SKK (står på SKKs sida att den är "erkänd i Sverige på nivå 1vilket innebär att den registreras i SKKs stambok samt får delta i utställning, prov och tävling inom SKK")

Så här står det på en sida om rasen:
The Markiesje or Dutch tulip dog is a cute little spaniel like dog that is bred to be a companion. It is a toy breed, but it has normal proportions with no signs of dwarfism. It is athletic and elegant and not very demanding. It has a small population, but then again, it is also a very young breed. Markiesjes come in black or black and white.

Exakt hur stor den är har jag dock inte hitta. Sen, då rasen liten så vet jag inte om det finns uppfödare i Sverige.

@linnsan - ceskypterrier kan vara ett alternativ, men jag skulle föredra en hund som är mer upp på benen. Baserat på de jag sett på utställning funderar jag på om de håller storlek? Men jag kollar vidare, tack!

@Darina - nej. Skitfula. Ursäkta denna sågning, men jag känner bara NEJ.

@Acto - vi hade en diskussion om markiejse och de är förmodligen för stora.

@linnsan - ceskypterrier kan vara ett alternativ, men jag skulle föredra en hund som är mer upp på benen. Baserat på de jag sett på utställning funderar jag på om de håller storlek? Men jag kollar vidare, tack!

@Darina - nej. Skitfula. Ursäkta denna sågning, men jag känner bara NEJ.

@Acto - vi hade en diskussion om markiejse och de är förmodligen för stora.

Ca 6-10 kg verkar de väga. Liten tik kanske? Har noll erfarenhet av rasen själv men den lät ju trevlig :)

Ca 6-10 kg verkar de väga. Liten tik kanske? Har noll erfarenhet av rasen själv men den lät ju trevlig :)
Jag vill helst ha en tik oavsett (för jag föredrar tikar). Men man vet ju aldrig om individen blir stor eller liten. Sen vill jag kunna ställa ut hunden så att leta efter liten individ/små linjer är inte riktigt rimligt ur den aspekten.

Jag var väldigt förtjust i kinesisk nakenhund när jag var yngre bara för att jag tyckte att de påminde om små hästar med sin man och svans 😁.

Har terrier brasielero (?) nämnts i tråden? Träffat en på kurs som både var trevlig, snygg och liten. Ska vara framtagen från foxterrier och Jack russel terrer tror jag.

Jag var väldigt förtjust i kinesisk nakenhund när jag var yngre bara för att jag tyckte att de påminde om små hästar med sin man och svans 😁.

Har terrier brasielero (?) nämnts i tråden? Träffat en på kurs som både var trevlig, snygg och liten. Ska vara framtagen från foxterrier och Jack russel terrer tror jag.
Vad gulligt ☺️ nu när du säger det så det stämmer ju.

@Milosari - omplacering kan säkert vara ett alternativ, men jag vill ha en hund att ställa ut och vuxna utställningshundar växer inte på träd.

@Malibu_Stacy - misstänkte att fox är ett gränsfall. JR är jag inte förtjust i dessvärre.

@kolja - kooiker är samma storlek som cocker.
Du kan ju lägga ut lite krokar hos de raser du inte tycker är för fula, kanske dyker det upp någon som måste omplaceras? Jag tror tyvärr att det är snudd på omöjligt att hitta en hundras där de flesta individerna är pyttesmå, helt friska, tycker om att springa fort och har exakt det utseende du vill ha. Med en omplacering vet du vad du får och kanske kan det bredda rasutbudet något? Ras blir kanske mindre viktigt om individen är snygg och trevlig?

@Milosari - springa fort är inte på kravlistan. Om omplacering så ligger det hela (förmodligen) några år in i framtiden, så det blir i så fall en senare fråga. Sen behöver det inte vara en pytteliten hund, men den ska kunna flyga i kabinen.

@Bulldoozer - för länge sen hade jag bestämt mig för att om jag någon gång skulle ha en liten hund skulle det vara en powder puff, just för elegansen hos rasen. Men sen blev jag avskräckt när vid två tillfällen var ringsekreterare på rasen och förhållandevis många individer uppvisade rädslor. Dock var det 15 år sen så det är ju mycket möjligt att detta inte är ett problem längre, och kanske aldrig har varit det utan att det var tillfälligheter som gjorde att det på dessa två utställningar var ovanligt många rädda individer. Så det kan absolut vara värt att kolla igen.

Terrier brasilXXX tilltalar inte mig. Det kan tyckas märkligt då de stammar från foxterrier som jag gillar, men jag tycker att uttrycket inte är tilltalande.

@Myrten generellt när det gäller modellen mindre hund så får man nog kolla extra på mentaliteten. Sen vet jag att det också finns en tendens hos folk att brista mer i uppfostran, de små kommer undan med mycket mer så de är generellt inte lika "viktiga" att träna verkar folk tro.

Nu är det utifrån det jag sett och upplevt både i bekantskapskretsen och från kurser.

Sen stöter jag på otroligt mycket trevliga små hundar på träningar och tävlingar som aktiveras och tränas i större omfattning och har trevligt lynne.

• Gilla
Reactions: Sel
Min cesky vägde 9 kg. Det var visserligen en hane men han var inte jättestor. Men annars en väldigt trevlig ras och det är ju underbart att de inte fäller öht 😁 Men, långbenta är de ju inte 😆

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 225
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 281
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 450
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025