Pensionärshund;o) som kan flyga i kabinen?

Min terriertant var med ut och motionerade upp till fyra hästar om dagen utan problem, trots korta ben. :)
Jag hade en chihuahua med ut och red ibland (inte var som helst utan bara i "vår" skog). Men ridning är ju vanligtvis långt ifrån flera km i 25 km/h. Mina observationer från skidspåret säger att det är ovanligt med hundar under 6 kg som håller den hastigheten i flera km.

Jag hade en chihuahua med ut och red ibland (inte var som helst utan bara i "vår" skog). Men ridning är ju vanligtvis långt ifrån flera km i 25 km/h. Mina observationer från skidspåret säger att det är ovanligt med hundar under 6 kg som håller den hastigheten i flera km.
Ja, såklart! Jag tänkte att det var lite av en överdrift med det jämna, snabba tempot i flera kilometer, men min lilla hade inga problem med galoppintervallerna med tävlingshästarna till exempel, hamnade hon lite efter kom hon snabbt ikapp. :)

Ja, såklart! Jag tänkte att det var lite av en överdrift med det jämna, snabba tempot i flera kilometer, men min lilla hade inga problem med galoppintervallerna med tävlingshästarna till exempel, hamnade hon lite efter kom hon snabbt ikapp. :)
Ni har missat att jag är fd distansryttare :D

Det ska bli spännande att se vad min framtida borderterrier kommer prestera i skidspåret :D jag är visserligen mer uthållig än snabb, så jag räknar med att den kommer hänga med.

Ni har missat att jag är fd distansryttare :D
Det hade jag! :D Men om det är före detta behöver väl inte hunden kuta med i flera mil längre? ;)
Nej, skämt åsido, när hundarna börjar vara såpass små tror jag verkligen inte att någon cm per ben påverkar uthålligheten otroligt mycket så länge vi inte börjar snacka om typ en kanintax där man inte kan se om den sitter eller står. Det finns en anledning till att småterriers och heelers är hemskt poppis som stall och ridkompisar, de är atletiska och robusta. Sedan vill du inte ha terrier och det är förstås fine, men om pudelblandisarna funkade så bra förstår jag inte varför en pudel skulle vara fel. Pudeln brukar ju slå igenom hårt. :)

Det hade jag! :D Men om det är före detta behöver väl inte hunden kuta med i flera mil längre? ;)
Nej, skämt åsido, när hundarna börjar vara såpass små tror jag verkligen inte att någon cm per ben påverkar uthålligheten otroligt mycket så länge vi inte börjar snacka om typ en kanintax där man inte kan se om den sitter eller står. Det finns en anledning till att småterriers och heelers är hemskt poppis som stall och ridkompisar, de är atletiska och robusta. Sedan vill du inte ha terrier och det är förstås fine, men om pudelblandisarna funkade så bra förstår jag inte varför en pudel skulle vara fel. Pudeln brukar ju slå igenom hårt. :)
Det handlar nog mer om att jag är mellan passande hästar :D

Jag vet inte, alltså. Jag har kompisar som har haft heeler och någon fit fluff med kortare ben (frågade aldrig vad det var för något) och mina hundar springer ju rundor runt dem. Alltså, mina hinner ju springa 4 varv innan de har sprungit ett. Jag har så svårt att se att det inte gör skillnad? Tillomed kompisarnas lilla Podego har inte en chans, korta ben, lång rygg.

Ja, det är ju att pudeln har problem med rädslor som är mitt problem. Och att hitta uppfödare som BPH-testar sina hundar verkar svårt. En jag hittade som hade BPH-testat sina hade avlat på en tik som fick 4,5 på underlagsrädsla :bag:
Sen känns det som att hälsoproblemen ökar - men det kan ligga i mitt huvud bara såklart. Lite conformation bias eftersom jag "tittar efter det".

Det kommer nog bli pudel eller en F1 korsning med pudel i slutändan ändå.

Ja, det är ju att pudeln har problem med rädslor som är mitt problem. Och att hitta uppfödare som BPH-testar sina hundar verkar svårt. En jag hittade som hade BPH-testat sina hade avlat på en tik som fick 4,5 på underlagsrädsla :bag:
Sen känns det som att hälsoproblemen ökar - men det kan ligga i mitt huvud bara såklart. Lite conformation bias eftersom jag "tittar efter det".

Jag förstår inte riktigt varför en pudelkorsning skulle ha mindre rädslor än en pudel?
De pudlar som används till sådana korsningar har ju till 99,9% aldrig mentalitetstestats, så det torde ju då vara svårare att få en mentalt stabil korsning än en mentalt stabil renrasig.

Jag förstår inte riktigt varför en pudelkorsning skulle ha mindre rädslor än en pudel?
De pudlar som används till sådana korsningar har ju till 99,9% aldrig mentalitetstestats, så det torde ju då vara svårare att få en mentalt stabil korsning än en mentalt stabil renrasig.
Eftersom pudlarna inte heller testas och man där vet att det finns rädslor så kan korsning med en mer orädd ras ge bättre utslag. Men det är en chansning givetvis.

Sen är F1 korsningar friskare på statistisk nivå eftersom man undviker homozygoti. Med F2 där man korsar tillbaka med samma ras är det dessvärre inte alls så, då det gäller att det är en F1 isf.

Det handlar nog mer om att jag är mellan passande hästar :D

Jag vet inte, alltså. Jag har kompisar som har haft heeler och någon fit fluff med kortare ben (frågade aldrig vad det var för något) och mina hundar springer ju rundor runt dem. Alltså, mina hinner ju springa 4 varv innan de har sprungit ett. Jag har så svårt att se att det inte gör skillnad? Tillomed kompisarnas lilla Podego har inte en chans, korta ben, lång rygg.

Har du kollat in kennel Engine?

Eftersom pudlarna inte heller testas och man där vet att det finns rädslor så kan korsning med en mer orädd ras ge bättre utslag. Men det är en chansning givetvis.

Sen är F1 korsningar friskare på statistisk nivå eftersom man undviker homozygoti. Med F2 där man korsar tillbaka med samma ras är det dessvärre inte alls så, då det gäller att det är en F1 isf.

Nu kollade jag bara snabbt men det finns ju pudlar som testas. Verkar ligga på samma nivå som i min egen ras vad gäller antal födda vs antal testade. Förstår att det kan vara svårt, det är det i min ras också, men med research hittar man guldkorn. :)

Problemet med pudelkorsningar är ju att de i princip alltid paras med raser som har samma problem, både mentalt och fysiskt. Jag har hittills inte stött på någon pudel-korsning där den andra rasen skulle avvika så pass mycket att man kan åberopa en positiv F1-effekt hälsomässigt. Det är ju också en anledning till att försäkringsbolagen t ex inte ersätter HD-problem hos blandraser.

Någon kanske redan nämnt den och jag har noll koll på rasen så det är möjligt att det är helt fel, men hur är det med podengo? Den lilla varianten passar ju storleksmässigt i alla fall.

Lite uppdatering i denna tråd som jag startade i våras: min huvudkandidat är fortfarande English toy terrier. Nu har jag snikt mig till att vara ringsekreterare på rasen på Stockholms hundmässa. 19 anmälda, inte så många för undertecknad som är van vid cocker (87 st), men ändå ett hyfsat gäng. Även om man naturligtvis inte ser allt på utställning ska det bli mycket spännande att se en bunt tillsammans och se vad jag får för intryck.

Av raser som har nämnts i tråden har vi även australisk terrier (lördag) samt russki toy och tibetansk spaniel (båda söndag). Men fokus är ETT.

Lite uppdatering i denna tråd som jag startade i våras: min huvudkandidat är fortfarande English toy terrier. Nu har jag snikt mig till att vara ringsekreterare på rasen på Stockholms hundmässa. 19 anmälda, inte så många för undertecknad som är van vid cocker (87 st), men ändå ett hyfsat gäng. Även om man naturligtvis inte ser allt på utställning ska det bli mycket spännande att se en bunt tillsammans och se vad jag får för intryck.

Av raser som har nämnts i tråden har vi även australisk terrier (lördag) samt russki toy och tibetansk spaniel (båda söndag). Men fokus är ETT.
Jag ska också dit lördag för att spana på ETT! :)

Nu är jag supersen på bollen men en pensionär jag känner har en bolonka. "En glad liten skit" beskrivs den som och flyger i kabinen med matte. Vet inte om nån sån är med på hundmässan, men kan vara värd att kolla 🙂

Nu är jag supersen på bollen men en pensionär jag känner har en bolonka. "En glad liten skit" beskrivs den som och flyger i kabinen med matte. Vet inte om nån sån är med på hundmässan, men kan vara värd att kolla 🙂
Det är inga problem att vara sen på bollen, jag har inte bestämt mig för något och finns det fler raser som inte varit uppe blir jag glad för att få förslag på dem. Men småhundar med lång päls där man inte ser linjerna är något jag absolut inte vill ha. Alla sådana raser går bort.

Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en kompis slog det mig att om jag köper en nästa år så kan den hunden mycket väl hänga med till jag blir pensionär. Då började jag tänka på vad jag ska ha för hund som pensionär (om jag nu ska ha någon).

Nu har jag cocker spaniel och den rasen har jag haft sedan 1998. Jag har i nuläget inga planer på att byta, men när jag väl blir pensionär tänker jag mig att jag vill ha en hund jag kan resa med även med flyg. Det vill säga - max 8 kg (jag är väl medveten om att alla egler kan ändras). Och då är cockern för stor. Samtidigt finns det en del saker jag fullständigt älskar hos cocker - att de är så glada, vänliga, lätta att ha med andra hundar och djur och så tycker jag om utseendet. Sen tycker jag det är roligt att träna apportering, viltspår mm men som pensionär tror jag att hunden kommer att vara en sällskapshund som hänger med över allt.

Så vad finns det för alternativ som "kabinhundar"?

Utseendet är viktigt för mig eftersom jag blir glad över att tycka att min hund är vacker. Jag gillar rena linjer och elegans. Proportioner lite... som en häst (relativt långa ben och hals osv). Samtidigt tycker jag att strama terriers är jättesnygga. Släthårsfox är en av de snyggaste hundar jag vet.

Jag vill ha en robust hund med massa men som samtidigt är liten. Glad och lätt med det mesta.

Ingen plattnos eller ras med mycket hälsoproblem.

Ingen "trasselsudd" med lång och fotsid päls (typ havanais, coton mfl).

Ingen utpräglad bruks/jakthund, den ska som sagt vara sällskapshund.

Inte papillon/phalene.

Jag vill gärna kunna ställa ut hunden utan ägna så mycket tid åt pälsen som jag gör nu.

Vad har Buke för idéer? Jag är ju ute i väldigt god tid, men jag tänkte att jag kan börja spana på sommarens utställningar.
Varför inte minispaniel? :confused:
Dvs phalène. Kryssar de flesta av dina rutor. Förutom massa, den ha mer vinthundskropp.

Varför inte minispaniel? :confused:
Dvs phalène. Kryssar de flesta av dina rutor. Förutom massa, den ha mer vinthundskropp.
Jag har tydligt sagt nej redan i trådstarten. Förslaget kom upp ändå. Då sa jag nej igen. Och så är vi tillbaka.

Eftersom jag inte vill racka ner på någon annans rasval har jag inte gått närmare in på varför jag absolut inte vill ha en papp/phalene, men jag måste tydligen:

- Jag upplever förekomst av tveksamma temperament med kroppslig integritet och ettrighet.
- Som hos många småhundar tycks det inte vara helt ovanligt med översexuella hanar.
- Noterat en del problem med rumsrenhet.
- Jag upplever att de har lätt till skall och är bjäbbiga.
- Jag noterar en del hälsoproblem, t ex med tänder och även känsliga magar.
- Jag tycker att de är strykfula.

De "spaniels" som jag gillar är de brittiska sporting spaniels, dvs (fd) jaktspaniels. Dessa raser är avskilda från kontinentala (och brittiska) toy spaniels för länge sedan. Toy spaniels är inte en liten variant av cocker och springer, de är något helt annat. Att båda rasgrupperna sedan kallas för "spaniels" betyder inte att de är olika varianter av samma grundhund.

Det blir ingen papp/phalene!

Vi verkar ju ha liknande smak. Så har du hört om japansk terrier/nihon teria? Extremt ovanlig (läs: ickeexisterande) i det här landet men man vet ju aldrig hur det ser ut i framtiden. Det är två kullar på G i Norge så vitt jag vet, så kanske kan vara kul att hålla koll på även om det inte är realistiskt just till nästa valp. :)

@geting - nej. aldrig sett eller hört talas om. Läste lite snabbt - intressant historia. Ska se om jag ser någon framöver som jag kan kolla på.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 225
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 281
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 450
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegetariskt julbord
  • ChatGPT
  • Blir det någon snö hos er till jul?