Ungefär samma som dig, liten, ska passa i flygväska i kabinen. Frisk är viktigt, så alla plattnos går bort osv, jag vill heller inte ha problem med rädslor som ljudrädsla, golvrädsla, social osäkerhet eller separationsångest. Vill att hunden är rätt så snabb och pigg i huvudet. Normal kroppsbyggnad, vill inte ha någon kortbent, långryggad eller liknande. Så väldigt många i rasgrupp 9 faller bort. Kan absolut inte under några omständigheter tänka mig en terrier. Nakenhundar går också bort pga personlig smak med deras utseende.
Jag vill ha en smidig och lätt hund som tycker om att vara med, som inte springer efter vilt. Jag ser hellre att den är lite reserverad mot främlingar än att jag får jobba som satan på inkallning under flera års tid innan jag kan ha den lös och lita på att den inte hälsar på kleti och pleti. Men den biten är inte superviktig.
Jag har inget emot att klippa. Det tar typ 1 h om jag gör det själv och görs kanske 3-4 ggr/år. Klipper ner helt med maskin och har overall på hunden utomhus om det är "fel" årstid.
Jag ser gärna att det är en ras som BPH-testas, eller försöker åtminstone hitta en uppfödare som testar (och anpassar sig efter resultaten)...
Men det verkar inte alls göras på de små raserna, så den är nog komplett omöjlig.