Påverkar finanskrisen dig som planerar handla ny hopphäst?

Sv: Påverkar finanskrisen dig som planerar handla ny hopphäst?

Sant, sant.
Förutsatt att man kan betala lånet så finns det ju inget som hindrar en, för jag tycker som du. Orka spara i massa år och sen köpa häst, då kanske man hinner tröttna.
Däremot skulle jag aldrig låna typ 700 papp för en häst :p

Ja självklart ska man räkna med en kostnad på runt 5.000 i månaden beroende på hur mkt man har lånat men det är vad jag hade fått lägga undan i sånt fall så det är som det är med pengarna. Räntan i det här fallet är inte en så stor grej heller , har man flera lån kan man slå ihop dem och då blir inte räntan särskilt stor.

Nej 700 är väl att ta i om man inte rider på elitnivå och vet att man kan förvalta den fina häst som man skulle kunna få för de pengarna. Själv skulle man nog göra en förlustaffär på en sån häst:p

Sv: Påverkar finanskrisen dig som planerar handla ny hopphäst?

*Lånar första bästa knapp*

Naturligtvis kommer finanskrisen att påverka hästnäringen. Vi kommer att se fallande priser på hästar och förmodligen även vissa "kringnäringar" som kommer att få problem. Orsaken är inte bara att aktier/fonder och andra värdepapper går ner i värde, utan framförallt att vi går in i en allmän lågkonjunktur. Finanskrisen är eg. bara en utlösande faktor i denna lågkonjunktur.

Det som kännetecknar en lågkonjunktur är ju dålig tillväxt och hög arbetslöshet m.m. Människor som förlorar jobben/får gå ner i lön på nästa jobb o s v kommer att driva en ökning av utbudet av saluhästar på marknaden, vissa kommer helt enkelt inte ha råd att ha kvar sin/a häst/ar längre. När utbudet är stort, och efterfrågan inte lika stor som förut, sjunker priserna.

Jag tror som många andra här att de riktigt dyra hästarna, med utpriser på flera hundra tusen och mer, kanske kommer att påverkas minst i pris. Detta framförallt att de som äger dessa hästar idag har råd att vänta med att sälja tills en köpare med stor köpkraft dyker upp.

Att tro som någon gjorde här att tillgångar i mark/hus och andra fasta tillgångar är en biljett ut ur krisen är fel. Det är visserligen helt sant att dessa tillgångar kommer att komma upp i värde igen, men det krävs, som alltid, att man har råd att ha kvar tillgångarna under perioder då de är lågt värderade. Annars blir de realiserade förluster, precis som vi såg mycket av i början på 90-talet. Då såldes, p g a tex ofrivillig arbetslöshet, hus och mark till förluster. Förlusterna blev omvandlade till lån till banken som var tvunga att betalas av i lång tid efteråt.

Haha, ser precis att jag ser ut som en domedagsprofet, men det är inte det jag försöker förmedla. :eek: Vill bara skapa förståelse för att en sådan här djup kris i världen påverkas oss alla i slutändan, trots att den i media verkar vara branschspecifik.

Sitt lugnt i båten! :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar