Pass fråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sambeon
  • Startdatum Startdatum
S

Sambeon

Jag har en egen uppfödd ponny, en korsning. Pappan ej avelsgodkänd och så inte heller mamman. Därför blir det ju okänt på härstammningen.
Inget konstigtt för min del.
Men hur kommer det sig att det inte framgår att det är jag som är uppfödaren?? Eller har det bara blivit fel där. Jag vet att det stod på papprena vi skickade in att jag var uppfödaren och ägaren.
Eller skriver man okänd uppfödare när man inte har stam.???

Sv: Pass fråga

Puffar lite...
Är det ingen som vill/kan svara på denna fråga??
Snäääälllllaaaaaa!!!!!!!!:rofl:

Är du registrerad ägare till stoet, så borde du bli uppfödare till fölet. Vem skulle annars bli det?

Jag har en egen uppfödd ponny, en korsning. Pappan ej avelsgodkänd och så inte heller mamman. Därför blir det ju okänt på härstammningen.
Inget konstigtt för min del.
Men hur kommer det sig att det inte framgår att det är jag som är uppfödaren?? Eller har det bara blivit fel där. Jag vet att det stod på papprena vi skickade in att jag var uppfödaren och ägaren.
Eller skriver man okänd uppfödare när man inte har stam.???

Varför behöver det bli okänt i stamtavlan? Du vet tydligen vem som är hingst och vilket sto fölet kom ut ifrån?
/U

Det kostar 800 kronor att registrera en ridponny e. ej kvalificerad (ej godkänd) hingst, men bara 400 kronor att registrera med okänd härstamning ... :grin:

Jag TROR att det är så att ska man få det billigare priset så blir ALLT "okänd" - både stam och uppfödare. Men det bästa är väl att fråga avelsföreningen direkt! :idea:

Det kostar 800 kronor att registrera en ridponny e. ej kvalificerad (ej godkänd) hingst, men bara 400 kronor att registrera med okänd härstamning ... :grin:

Jag TROR att det är så att ska man få det billigare priset så blir ALLT "okänd" - både stam och uppfödare. Men det bästa är väl att fråga avelsföreningen direkt! :idea:

Så man sparar bara 400 kr och man har en häst som man absolut inte kan spåra något om i framtiden? Det är faktiskt piss i Mississippi redan efter en månad med häst.
Skulle det inte bli krav på att alla föl åtminstånde skulle få ha en mor registrerad, även om denna var okänd?
/U

Så synd, för det är ju väldigt mycket roligare för ev. nya ägare i framtiden att kunna spåra bakåt i leden och se vad som finns.

Så man sparar bara 400 kr och man har en häst som man absolut inte kan spåra något om i framtiden? Det är faktiskt piss i Mississippi redan efter en månad med häst.
Skulle det inte bli krav på att alla föl åtminstånde skulle få ha en mor registrerad, även om denna var okänd?
/U

Så synd, för det är ju väldigt mycket roligare för ev. nya ägare i framtiden att kunna spåra bakåt i leden och se vad som finns.

Jag vill bara betona att jag själv aldrig registrerat en häst med okänd härstaming. Inte heller har jag någonsin betäckt mitt sto med en icke godkänd hingst. Jag bara förklarade varför en del väljer att registrera med okänd härstamning trots att de känner till stammen.

Jag håller helt med om att det är "en piss i Mississippi" jämfört med alla kostnader man har för en häst under dess livstid, men tydligen är det rätt många som resonerar som så att det är onödigt att betala de där 400 kronorna extra.

En av orsakerna till att det blir så här är bestämmelserna om hur mycket föreningarna får ta betalt för passen. Utfärdande av pass = myndighetsutövning, och får alltså inte gå med vinst. ASRP tar mer för dem e. ej godkänd hingst, eftersom dessa oftast kräver lite mer arbete än de e. godkänd hingst. Å andra sidan finns en regel att ett pass till en häst med okänd stam inte får kosta mer än 400 kronor. Om ASRP fick välja skulle de säkert hellre ta mer för dem med okänd stam, för det är ju ändå bättre att känna till stammen!

Med reservation för eventuella missförstånd. Det är så här jag uppfattat det hela.

[/QUOTE]Eller skriver man okänd uppfödare när man inte har stam.???

Du har alltså redan pass på din avkomma? Har du kontaktat avelsföreningen och frågat, kan vara en ren miss?
I fortsättningen kommer 99 att hanteras av SH se www.asrp.se

Fast egentligen är det väl rätt logiskt, att om man inte vet vem som är mamma till fölet och registrera med okänd stam. Så kan man ju inte heller rent logiskt veta vem som fött upp fölet eller?
Lika logiskt som om man vet vem som är föräldrar till fölet bör uppge det när man registrerar det. Annars så ljuger man ju och fyller inte i registreringsblanketten på ett ärligt sätt. Även om nu SH inte lagt ner så mycket jobb på att undersöka alla som tycka hitta föräldralösa föl i hagen varje år. Så är det ju ganska osannolikt att man inte vet som är mamma till fölet som man föttupp.

HIngsten är inte avelvärderad, men registrerad. Stoet är min egna ponny och henne har vi fulla gröna papper på men hon är inte heller avelsvärderad eller nåt. Jag skickade med deras stam men efter som dom inte är godkända så skulle vi bli tvungna att blodtypa alla tre hästarna. Ringde vet om detta, han sa att det kostade närmare 2000kr /häst.:( Det var mycket pengar för oss då. Därför valde vi att få okänt på henne. Att jag vet allt om dom båda spelade ingen roll. men min fråga var varför det står okänd uppfödare???

Ja jag har pass på henne, det var så jag upptäckte att jag inte står som uppfödare.
Ska ringa och höra med dom, här är det ju ingen som vet.

Jo det borde man ju kunna. Säger jag att jag har gjort det och att jag dessutom äger mamman så är ju det en väldigt enkel grej att förstå.
Det är min åsikt i alla fall.
Men det ska ju finnasd så mycket krångligheter med allt.

HIngsten är inte avelvärderad, men registrerad. Stoet är min egna ponny och henne har vi fulla gröna papper på men hon är inte heller avelsvärderad eller nåt. Jag skickade med deras stam men efter som dom inte är godkända så skulle vi bli tvungna att blodtypa alla tre hästarna. Ringde vet om detta, han sa att det kostade närmare 2000kr /häst.:( Det var mycket pengar för oss då. Därför valde vi att få okänt på henne. Att jag vet allt om dom båda spelade ingen roll. men min fråga var varför det står okänd uppfödare???

Att DNA testa hästarna vilket är det som krävs vid registrering med stam kostar under 500:-/häst alltså under 1500:- totalt. Och jag antar att du ändå fick göra det med din avkomma även för att regga med okänd alltså är det bara ca 1000:- för föräldrana som tillkommer.

Dock tror jag inte du behöver DNA testa för att få med mamman, det behövde inte jag när jag reggade in en ponny jag importerat som var resultat av en olycka, han var inte reggad i sitt födelseland och jag fick med föräldrarnas resp stamtavla samt ett intyg från uppfödaren att de var hans föräldrar. Då inte pappan längre fanns tillgänglig för DNA så kunde han inte reggas med känd far däremot fick han sin mamma med full stam i passet utan att hon DNA testades.
Så kolla upp vad som verkligen gäller ang mamman.

Och jag antar att du ändå fick göra det med din avkomma även för att regga med okänd alltså är det bara ca 1000:- för föräldrana som tillkommer.

Varför skulle hon behöva DNA-typa för att få en okänd stam? Finns inget syfte. DNA-typningar för härstamning görs endast i jämförande syfte. Dvs finns inget att jämföra mot finns det inget syfte att göra ett DNA-test.

Dock tror jag inte du behöver DNA testa för att få med mamman, det behövde inte jag när jag reggade in en ponny jag importerat som var resultat av en olycka, han var inte reggad i sitt födelseland och jag fick med föräldrarnas resp stamtavla samt ett intyg från uppfödaren att de var hans föräldrar. Då inte pappan längre fanns tillgänglig för DNA så kunde han inte reggas med känd far däremot fick han sin mamma med full stam i passet utan att hon DNA testades.
Så kolla upp vad som verkligen gäller ang mamman.

Beror nog helt på vad avelsföreningen har för regler för tillfället. ASRP har ju ändrat sig ett par gånger, från att bara slumpmässigt göra DNA-test till att kräva det på alla och återigen till slumpmässigt.

Personligen tycker jag det är bättre att det stå rokänd stam om man inte kan styrka den. Annars riskerar fel föräldrar få cred för ev. prestationer.

Då du redan har pass utfärdat av ASRP? föreslår jag att du kontaktar kansliet i Skara, via telefon eller mail. Inf. hittar du på deras hemsida. Där finns även inf. om att SH i fortsättningen kommer att regga 99
DNA- test för samtliga föl togs bort redan ngn månad efter förslaget kom.

Varför skulle hon behöva DNA-typa för att få en okänd stam? Finns inget syfte. DNA-typningar för härstamning görs endast i jämförande syfte. Dvs finns inget att jämföra mot finns det inget syfte att göra ett DNA-test.

Beror nog helt på vad avelsföreningen har för regler för tillfället. ASRP har ju ändrat sig ett par gånger, från att bara slumpmässigt göra DNA-test till att kräva det på alla och återigen till slumpmässigt.

Personligen tycker jag det är bättre att det stå rokänd stam om man inte kan styrka den. Annars riskerar fel föräldrar få cred för ev. prestationer.

Tidigare behövde man i alla fall blodtypa/DNA testa ponnyer som skulle registreras med okänd stam (var tvungen att göra det med den jag skrev om ovan och det var då i alla fall krav på att alla okända skulle det göras på)

Vem som är mamma, brukar förhoppningsvis uppfödaren ha koll på, det DNA testas aldrig mot mamman vid "vanlig" registrering, det är bara ett löjligt straff de infört på de efter ej gdk hingstar (när det gäller halvblod) för att öka kostnaden även om fölet fortfarande går vid mammas sida vid registreringen.

Tidigare behövde man i alla fall blodtypa/DNA testa ponnyer som skulle registreras med okänd stam (var tvungen att göra det med den jag skrev om ovan och det var då i alla fall krav på att alla okända skulle det göras på)

Vem som är mamma, brukar förhoppningsvis uppfödaren ha koll på, det DNA testas aldrig mot mamman vid "vanlig" registrering, det är bara ett löjligt straff de infört på de efter ej gdk hingstar (när det gäller halvblod) för att öka kostnaden även om fölet fortfarande går vid mammas sida vid registreringen.

Man tar ju tagel vid ID-kontrollen som kan användas vid ev. DNA-typning. Men det finns som sagt inget syfte med att DNA-testa om man inte har en förälder att testa mot.

Tror inte det är ett "löjligt straff" faktiskt. Om man har ett föl efter gdk hingst finns det ju registrerat en betäckning (inseminering etc) via hingsten och vilket sto det gäller, samt stoägare (=uppfödare), samt dokumenterat att föl fötts. Om det är en icke-godk hingst finns det ju inga papper (förmodligen iaf) whatsoever och alltså inga garantier på vare sig att det fötts ett föl (dvs även om fölet går med mamman behöver det inte vara rätt mamma), vilken hingst det är eller vem som är uppfödare till fölet.

Man tar ju tagel vid ID-kontrollen som kan användas vid ev. DNA-typning. Men det finns som sagt inget syfte med att DNA-testa om man inte har en förälder att testa mot.

Tror inte det är ett "löjligt straff" faktiskt. Om man har ett föl efter gdk hingst finns det ju registrerat en betäckning (inseminering etc) via hingsten och vilket sto det gäller, samt stoägare (=uppfödare), samt dokumenterat att föl fötts. Om det är en icke-godk hingst finns det ju inga papper (förmodligen iaf) whatsoever och alltså inga garantier på vare sig att det fötts ett föl (dvs även om fölet går med mamman behöver det inte vara rätt mamma), vilken hingst det är eller vem som är uppfödare till fölet.

Nej jag pratar inte om det tagel som tas i samband med chip, det var inget krav på chip då, utan kravet var blodtypning och året efter ändrades det till DNA (var alltså precis i skarven när det byttes metod), min ponny blodtypades den andre som importerades samtidigt även den med okänd stam DNA testades året efter (de väntade ett år med registreringen). Det var då krav på att detta gjordes vid ALLA nyregistreringar med okänd stam. De härstamningskontrollerades alltså inte. Men iom att detta görs så finns det ett sätt senare att kontrollera att det verkligen är rätt häst, jag tror att det är därför det gjordes. Jag har inte kollat men det är möjligt att detta krav plockades bort iom att obligatorisk chippning av de med okänd härstamning infördes, då har man ju ett annat sätt att verifiera deras identitet.

Och jodå det finns alla papper som behövs även på föl efter ej gdk hingst, annars går det ändå inte att registrera den med full stam. Det skall finnas språngsedel, det skall med intyg om födseln, de id beskrivs, chippas och dna testas precis som alla fölen e godkända hingstar. From ifjor för alla hingstar stamrulla även de ej godkända så de är precis lika registrerade som de godkända. Ändå har de inte tagit bort kravet på DNA på mamman.
Det är ju knappast större risk att ett föl går med fel mamma för att den är efter ej godkänd hingst än en med godkänd hingst som far.

Sen kan man däremot tycka efter att ha läst repportaget i ridsport om dna proven att när de är såpass simpla så borde ALLA föl även de e godkänd hingst testas mot båda föräldrarna lite för stor felmarginal när de testas enbart mot pappan. (Alltså att fel pappa kan slinka igenom iom att man inte vet mammans profil och iom det kan godta felaktigheter som man inte gjort om man vetat mammans profil nu bara antar de att det kommer från mamman)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka