Parellifråga - hästarnas min?

Sv: Parellifråga - hästarnas min?

Jag tror dom är trygga med honom!

Är det ingen som vänt på steken?

Vill bara dela med mig av mina absoluta favoriter. Dessa har ett samspel som är mycket imponerande.

Hjärntvättad häst? Troligen inte eftersom han faktiskt bryr sig om vart han sätter fötterna. Hade våld använts hade hästen inte sett så avslappnad ut. Notera att hästen spanar in vattnet och inte ryttaren; en häst som man använder våld mot skulle troligen dels vara inställd på att fly snarare än att undersöka vattnet, dessutom skulle dess öron vara riktade mot det farligaste (d.v.s. människan).
http://www.honzablaha.cz/Obr/obr001.jpg
Och ner kom de:
http://www.honzablaha.cz/Obr/obr003.jpg

http://www.honzablaha.cz/Obr/obr082.jpg
http://www.honzablaha.cz/Obr/obr077.jpg
http://www.honzablaha.cz/Obr/obr012.jpg
http://www.honzablaha.cz/Obr/obr010.jpg

Nope, inte Fantomen. Det är min hingst Trollmax N. En kallblodstravare.

Nopes, känner dem inte.
Detta ekipage finns i Tjeckoslovakien. Han har utbildat sig med hjälp av Pat Parellis system (på distans, med instruktörer och savvy-systemet som hjälp).

Äntligen har Honza en egen hesida: http://www.honzablaha.cz/
(efter att ha sett några enstaka bilder från Pat's hemsida med Honza och Gaston så såg det ut att vara ett otroligt ekipage; ville ha flera bilder (på hans nya hemsida finns många fler bilder)). Ursäkta reklamen, men de är bara så härliga

Visst, det är klart, ber jag att hästen skall stå helt still så gör den det. Det är inget jag gör utan anledning och jag kan inte se många anledningar till att hästen skall vara helt orörlig nån längre stund.

Jag tillåter att hästen andas, kliar sig, tittar åt olika håll eller så även när jag skor, sadlar, sprutar penicillin eller nåt annat lite mer krävade jobb. Är det inget jobb alls får hästen göra som den vill. Det innebär ändå oftast att den står rätt still om jag ställer den nånstans. Den har normalt ingen anledning att fnatta omkring.

e_s_t_e_t skrev:
"En avslappnad häst testar inte..." Alla hästar testar, hela tiden, om dom ser att det finns en lucka tar dom den.

<snip>

Behöver inte vara någon större grej dom gör men dom försöker hela tiden klättra i rang om man inte är konsekvent.

<snip>

För om den verkligen är rädd och ändå går fram å nosar på postlådan,eller går in i transporten, vad som helst, så litar den ju på en.

<snip>

För allt går ju ut på samspel, eller hur..?

Som jag ser det så testar inte en avslappnad häst. En avslappnad häst arbetas i det lugna fältet. Där finns inga spänningar längre, det är det som menas med avslappnad.

Om hästen är rädd så är den inte avslappnad, då är den väldigt spänd. Att vara rädd är att vara beredd på flykt eller försvar. Det blir inte mycket mer spänt än så för en häst.

Även om den litar på sin ägare och nosar på brevlådan är den spänd om den är rädd. Då arbetas hästen i det sociala fältet som ligger högt upp i spänningsnivå.

En häst som har stängt av jobbas också i det sociala fältet. Den kan tyckas vara trevlig och samarbetsvillig, gör precis allt som begärs, bråkar inte och känns bra på "alla" sätt. Inte särskilt avslappnat där, men en vanlig nivå att jobba hästar på.

En sådan häst måste man vara konsekvent med för den testar hela tiden. Det skall den göra om den har någon självbevarelsedrift kvar.

Håller absolut med om det sista, det är samspel det går ut på.

jo men för att uppnå att hästen nu ska vara avslappnad och lyssna på dig krävs d ju att du hela tiden ska ha varit konsekvent och menat d su sagt. och d måste du ju fortsätta göra för att den ska lyssna.
sen kan ju en häst vara avslappnad, men sen händer något den är skraj för och den flyger i luften.
Jag tycker d låter som du beskriver en häst som är färdigtränad häst som är lugn och säker. men en grön häst kna ju också vara avslappnad, men också bli rädd..
och så vitt jag vet testar hästar jämt om man inte gör samma sak hela tiden och har samma regler.. sen om dom vet var dom befinner sig i rangskalan är d ju lungt, men dom kollar ju emellan åt för att se om d är samma regler fortfarande..
nu menar inte jag att testa är att den bockar av en, den kanske testar om den inte behöver lyssna så mycket på din sits när du stannar, kanske tar ett steg extra när du bett om enn snabbt stop..? men som sagt, när hästen vet var den befinner sig så lyder den.
en häst som stängt av är i mina ögon en häst som inte lyssnar alls.. jag förstår inte vad du menar med att det är för fel på den hästen som är sammarbetsvillig, trevlig, gör allt som begärs, inte bråkar och känns bra, är inte den avslappnad? d är väl dit man vill nå?

Har faktist tänkt på det själv. Men man kan ju se till de saker som får hästarna att se avtrubbade ut.

Öronen är riktade bakåt = hästen är uppmärksam på ryttaren. På de bilder längre ner i tråden, de "taggade hästarna", är öronen också riktade mot ryttaren. Ibland ett öra, ibland båda. I högre hastighet och "friare utförande" måste hästen även ha koll på omgivningen och det som händer framför den. Det tyder på att den även är beredd att agera på egen hand om det skulle behövas.

Ögonen är halvslutna.. där kan jag bara gissa. För det första är det bilder "i stillhet". Hästen kan då vara avslappnad vilket kan resultera i att de sluter ögonen lite - se bara på hästar i frihet. De vilar när de är trygga med situationen och har så ofta halvslutna ögon. Jag kan tro att hästarna har fått klart för sig om situationen. Kanske har de precis utfört någon typ av träning och fått klartecken att "nu är allt lugnt, vi ska stå här ett tag och jag(ryttaren) håller vakt".

Det kan jag se på min häst som gärna håller koll och är framåt på egen hand. Men när vi har tränat kommunikation och jag släpper mina förväntningar på honom(slutar be om något) så sänker han huvudet, frustar och sluter ibland ögonen lite- öronen är såklart riktade mot mig. Hela hästen slappnar av.
Men så fort jag ger minsta hjälp så vaknar han igen.

Det händer iof ganska sällan med min häst för han gillar att ha lite egen koll på allt, men det händer.
Men jag vill också ha det så. Jag vill att min häst ska ha koll på situationen och göra egna val efter som att jag vill lära mig av honom. Jag anser att jag inte bör ha fulla ansvaret själv då jag inte är tillräckligt kunnig och behöver lära mig av hans val.

Min häst och min syster efter ridpass och ryktning. Allt var klart och min syster ställer sig hos honom utan annat i tanken än att "nu står vi här". Utan att själv tänka på det talar hon om för hästen att slappna av. Med andra ord kan man säga att hon utför sk. ESP, men hon vet inte om det själv. ;)
3585_81301.jpg

Hutlöst ful bild, som speglar min häst i ett nötskal - nyfiken och korkad. :devil: Precis anländ efter en tur med sulkyn och får se att matte SITTER(!) :eek: på marken. Ingen ger honom trygghet med situationen utan han har allt ansvar själv och väljer egen väg.
3585_4479.jpg

Efter precis genomfört ärevarv stannar vi utan att jag förvarnat honom för att ta en snabb bild och sen fortsätta över den läskiga stallplanen på ridskolan med publik och hästar. Han är uppmärksam och intresserad av omgivningen mer än på mig.
3585_84202.jpg

Håller med.

Ytterligare ett problem när folk inte kan läsa hästen. Vi förmänskligar hästen och utgår direkt ifrån att en avspänd häst är avstängd, hjärntvättad, uttråkad etc istället för att förstå att det i hästens värld är väldigt lugnt och skönt att veta exakt vad som förväntas av en. Då behöver man inte vara ständigt uppjagad och på hugget, utan kan lugnt överlåta det 'jobbet' till någon annan, läs: ryttaren.

Ögonen är halvslutna.. där kan jag bara gissa. För det första är det bilder "i stillhet". Hästen kan då vara avslappnad vilket kan resultera i att de sluter ögonen lite - se bara på hästar i frihet.
Tog några bilder på hästarna när dom slappade i vintersolen för några dagar sedan. Allt från slöa ögon till helt slutna på körhästen. Hon tom somnade och huvudet åkte ner några gånger.

LIA

Med "stå still" tänkte jag mer på att inte flytta fötterna, än att vara helt orörlig. Läste kanske tidigare inlägg för slarvigt.

LIA

slice skrev:
Ingen av hästarna har öronen framåt och glimten i ögat heller. :angel:
vaddå ingen av hästarna har öronen framåt?? de har ju flera av hästarna!! och när det sitter nån på hästen s rygg och ger den signaler/"komandon" brukar den vrida bak öronen för att lyssna! och vaddå inte glimten i ögat?? tycker hästarna ser otroligt pigga oh uppmärksamma ut! om du nu är så emot NH,varför då va inne och skriva på detta forum???

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka