Parellifråga - hästarnas min?

Sv: Parellifråga - hästarnas min?

Nej, det har jag inte sagt.

"gracefully hooked ears set close together on top of the head and carried alertly"

"They should be pointed, closely set, alert, and active; however, ears that are too thin and pointed are called "pin ears" by Quarter Horse people. // Ears that are constantly moving might indicate a nervous disposition or impaired eyesight, while ears that are seldom forward and alert can indicate a lazy, sluggish temperament."

Och med andra företeelser inom Saddlebred-världen i åtanke är det väl inte helt omöjligt att de manipulerar öronen att sitta som de sitter.

Hellre att de tillåts visa sin irritation än att de är ständigt avstängda och inte tillåts visa något alls. :devil:

Är inte det där sådana dära saddlebreed som utsätts för all möjlig misshandel för att gå sådär?

Hästar verkar ju väldigt förlåtande dom liksom utsätts för misshandel och annan konstig behandling och visar i alla fall livsglädje (ungefär som människor). Så hela det där med att dra in en häst med hjälp av inspänningar tex... är ju ett etiskt val från oss mänskor. För hästarna ser lika glada ut för det, speciellt om de är havrestinna....

Jo, du har rätt. Saddlebreed är en bedrövlig "gren". De flesta hästar passar inte in i det fysiska mönstret, men det ordnas med en operationskniv, för att ta ett exempel. Enligt en artikel i en hästtidning för en tid sedan.

F ö verkar man ha rört ihop äpplen och päron i tråden.

På "Parellibilderna" har man, förutsätter jag, sagt åt hästarna att "nu står vi här och kopplar av". Vem vill inte ha sina hästar att göra, som man för stunden ber dom om? Egalt vad!
Som körhästägare vet man, att det viktigaste av allt är, att hästarna kan koppla av och stå stilla, "no matter what". När man sedan väcker dom ur dvalan, snurrar hjärnan på som vanligt igen. Då så ser de glada ut för att dom är glada och har en personlighet! ;)

Det i texten ovan ska alltså inte förväxlas med lobotomerade hästar, som aldrig är intresserade av något! Hästar som man tagit livslusten ur. Detta är något helt annat.

Öronen framåt, är väl inte tecken på annat, än att hästen just i det ögonblicket fokuserar däråt. Vilket är begripligt att den gör (fokuserar framåt, alltså), eftersom det är ditåt den är på väg. Funderade på öronen idag, då jag gick och plåtade hästarna i det underbara vintervädret. Allas öron pekade åt olika håll. Dom såg ut som trasiga vindflöjlar allihop. Skulle det bero på att dom är hjärndöda och olyckliga? Eller att dom totalt kopplat av och bara njöt i solen, alldeles av sig själva? Föredrar att tro det sistnämnda.

Slice, bilden i dina inlägg föreställer en tämligen "nere-trulig" person. Beror det på NH, hantering eller annan faktor? Eller ljuger bilden? Detta på tal om svårigheterna att utläsa mentalitet ur en bild.

LIA

slice skrev:
Hellre att de tillåts visa sin irritation än att de är ständigt avstängda och inte tillåts visa något alls. :devil:

Åh, vad trött jag blir...

De allra flesta westernhästar jag känner ser ut som Parelli-hästar när de är tillsagda att bara stå still och inte göra någonting, det är inget som är specifikt för just Parelli utan något som är önskvärt hos en westernhäst. Bara för att hästen kan ta det lugnt betyder inte att den är avstängd.

Senast ändrad av en moderator:

Saddlebredhästarna på bilden visar ingen direkt glädje och livsgnista. Hästar som tävlar i dessa höga klasser i USA är oftast mer eller mindre misshandlade av sina tränare. Deras svansar opereras för att bäras så högt som möjligt, deras hovar tillåts växa sig onaturligt långa + att det säts på groteska "platåskor" med tyngder i för att hästen ska lyfta så högt som möjligt på hovarna. De tränas med gummisnoddar fästade mellan frambenen eller kedjor runt karlederna. De blistras så kraftigt att pälsen ramlar av och de bildas sår på benen, smärtan gör att hästarna lyfter högre på benen. Många av dessa hästar får aldrig gå ut i hage pga att deras groteska hovanordningar gör risken för skador stor. Många av dessa hästar får aldrig umgås med andra hästar. De står i heltäckta boxar för att inte "störas" av någonting. De står konstant med skallror på alla fyra benen för att bli allerta i benen. Deras svansar binds upp för att hålla en hög possition. För att hästarna ska se så "showiga" och alerta ut som möjligt vid tävling så droppar man i vätskor i ögonen på dem så att de är mer eller mindre blinda när de ska in på arenan, därför är öronen ofta spetsade rakt fram och ögon och näsborrar uppspärrade, sen rids de på mycket skarpa bett för att ryttaren ska ha kontroll på dem. Showigheten, vildheten och steghöjden hos hästen kommer först på tävling, gångarternas renhet spelar inte så stor roll.

Listan på vidrigheter kan göras lång...

Alla saddleseattränare/ryttare håller inte på med sånt här men väldigt många. Det är stora pengar i denna sport i USA och folk skyr inga medel för att vinna.

Men vänta lite nu.... Tror du på fullaste allvar att Parelli straffar (inte tillåter) sina hästar om de beter sig annorlunda än vad du kallar avstängt?
Vet du inte att en häst är ett flyktdjur och drivs av instinkt att dra om den är hotad. Hur ska man då kunna straffa sin häst till att stå att halvsova?
Berätta...
Nä... jag tror du är inne på helt fel spår nu. Jag har en 4åring som efter ett gott pass blir lugn. Ibland står vi o snackar lite och då står hon och halvsover lite.
Hon vilar med andra ord. Om jag sen skulle lägga i växeln, skulle hon gladeligen dra en repa runt ridhuset och bocka och sprutta i luften och vara hur larvig som helst.
Men... kanske jag är avprogrammerare som inte tillåter min häst visa sina känslor... Njae, det känns inte så... ;)

cj

Tycker det ska vara önskvärt hos alla hästar oavsett inriktning.
Det är ju det som är jävla skönt på tävlingarna, att det står en häst i vartenda hörn och hänger... ;)
Sen lite framridning, tar det lugnt medans starterna går och sen in o full fräs. Har ju verkligen inget med lobotomi o göra... utan det är ju skönt o se avstressade hästar.

Hemskt att höra om saddlebreeden, fyfan... Helt vansinnigt... Dessa amerikanner, va dom håller på...

/cj

hmm..jadu..många av bilderna du har är när hästarna gjort sitt arbete eller bara står stilla. jag måste säga att jag tycker dom ser lugna och avslappnade ut. Det är så jag tycker hästarna ska vara, sen ska dom utföra det arbete man ber dom om. Min häst är likadan. om jag står still me han sänker han skallen å ser "avstängd" ut. men när man ber han arbeta så är han ju självklart pigg å alert!

hur ser man det på en bild, om hästen har glimmen i ögat?

hela den här diskutionen är ju löjlig. jag kan ta massa med bilder på mig och mina hästar när de står och såver, sen får ni gärna kalla dom avstängda,

sen så kan jag ju ta bilder när vi bussar i hagen, så kan ni kalla dom pigga och fulla med livsglädje,

sen om ni vill så kan jag dra lite i hästen så den blir sur så ni kan tycka att jag är elak mot hästarna..

eller varför inte beröma hästen så ni tycker att jag är SÅÅÅ snäll mot hästarna..

och allt på samma häst,, hur mycket säger en bild?

och en häst behöver inte gå med spetsade öron och steppa fram på tårna för att vara full med livsglädje.

/angela
som har en häst som stannar utan porblem ur full (bus) galopp om min telefon ringer så jag kan prata i lungn och ro. och dessutom stå stilla, (elaka jag)

nä, usch vilken hästplågare du är...
:D

/cj

SAMMET!!!

vad heter din häst :confused: ja tycker ja känner igen han. annars e han väldigt lik en häst vi hade. fantomen hette han.

Ja tycker dem ser harmoniska ut. lugna å trygga.

hmm..jadu...ja vet inte vad du menar me glimten i ögat´och öronen framåt..? Men såvida ja vet rör hästarna öronen och lyssnar..så om man har en häst som är uppmärksam på än vinklar dom bak öronen då och då..särsklit och man använder sig av ljud. och glimten i ögat?!?!?? vet inte vad d är för glimt du letar efter.. men ja föredrar hästar som är lugna och harmoniska, och jag tycker dom på korten är väldigt bra exemplar..

om man gemför tiden en häst tränas under en dag med den tiden den står i hage..är träningen inte så lång tid. (om man nu inte har ett arbete me hästen..) så personligen tycker jag att det är självklarta tt hsten ska lyssna under den tiden man hanterar den. Om man bett hästen stå på ett ställe, ska den stå där. När jag står still me min häst vill ja inte att han ska stå å flänga me huvudet å ha koll på allt hela tiden. jag vill att han ska stå avslappnad precis där jag bad honom stå. Om det nu är apatiskt eller väluppfostrat i dina ögon vet ja inte.. men mitt mål med ridningen är att hästen ska lyssna TOTALT på mig..och jag vet inte hur jag ska kunna uppnå det utan att min häst ska lyssna och vara lugn.. Min häst får busa i hagen med sina kompisar, när jag rider ska han lyssna på mig. Självklart rider ja ut och galopperar och racar i skogen..det tycker han är kul..men han ska lyssna och stanna när jag vill!! Hästen ska lyssna, annars är det ingen trygg häst.

Hönan och ägget eller nåt, man kan ju vända på det.

"Hästen ska lyssna, annars är det ingen trygg häst.", eller tvärtom, om hästen är trygg så lyssnar den gärna. Om den är trygg så är den också avslappnad när den står där du har sagt att den skall stå. Är den otrygg så står den och "flänger me huvudet å har koll på allt hela tiden".

Kan man ge någon order om att vara avslappnad? Hur gör man då om denne någon inte är tillräckligt avslappnad? Höjer rösten? Tar fram pisken? Slår tills avslappning inträder?

Vad är avslappning? Är det att hästen har gett upp för att den inte vågar längre? En häst som har gett sig skulle jag kalla helspänd, men kanske orörlig ibland. Tills den får en chans, testar som en del kallar det. Då höjer man bara rösten igen, eller ger den en smäll. Den skall lyda, basta, 100% hela tiden.

En avslappnad häst testar inte, den behöver inte testa, den vet redan. Den vet vem den är trygg med och litar på. Den jobbar för sin ledare, hela vägen så långt det bara går, och fortsätter även om det inte går längre. Däremot kanske den inte står helt still på stallgången hela tiden, varför skulle den göra det?

Nej. Det är inte och ska inte vara svårt att läsa hur hästen känner sig i det ögonblick bilden är tagen.
Tyvärr kan det ju råka vara en illa vald situation, men det blir ju något annat.

"En avslappnad häst testar inte.." Alla hästar testar, hela tiden, om dom ser att det finns en lucka tar dom den. Behöver inte vara någon större grej dom gör men dom försöker hela tiden klättra i rang om man inte är konsekvent. Men om man är KONSEKVENT hela tiden, då har man en häst som inte får någon utväg att testa. Man kan köpa en duktig häst som jobbat för sin gamla ägare, men om den nye ägaren inte är konsekvent, kanske låter den ta nåt steg mot henne då å då, hon flyttar undan, ja då har man en häst som kanske nästa gång trampar över en.. Jag sa inget om att ja slår hästen om den inte lyssnar.. Om man har en häst som inte är trygg i alla situationer och skyggar för saker så försöker man ju självklart träna bort d (iaf självklart för mig) då får man en tryggare häst + en som får mer förtronde för en, eftersom man hjälper den övervinna sin rädsla. För om den verkligen är rädd och ändå går fram å nosar på postlådan,eller går in i transporten, vad som helst, så litar den ju på en. ja har aldrig försökt slå fram en häst till något den skulle vara rädd för eller känna sig otrygg i, tycker inte d verkar fungera i teorin. Självklart måste man träna sin häst för att den ska vara lugn och avslappnad, d va inte d ja menade. Om jag minns rätt svara jag någon som tyckte att hästarna på bilderna va apatiska och den personen ville att hästarna skulle vara glada och ha öronen framåt eller nåt i den stilen.. Vill också att min häst ska vara glad, men jag ville att den skulle lyssna med. Om man inte har en häst som gör d får man sätta igång och träna om man vill ha en bra relation till sin häst. För allt går ju ut på samspel, eller hur..?

det är ju det som är problemet när en del ryttare som inte är insatta i hästars kroppsspråk försöker sig på att tolka det. Det enda man stirrar sig blind på är öronen, och minsta lilla de inte pekar exakt rakt framåt så tror man att hästen är sur eller har tråkigt. Går människor runt och gapskrattar hela tiden? Jag går inte ens runt och ler hela dagarna, och ändå är jag en väldigt glad människa...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets